Smagenote -- hvid Saint-Joseph, Lieu-Dit, ~
Fra : Kasper

Dato : 25-09-08 20:25

Kære gruppe!

Rhônevinene fra den nordlige del af Rhônedalen står mit hjerte nær. At
smage alt fra simple vin de pay-vine (på syrah) til komplekse
Saint-Joseph-vine og hele Cave de Tains-portefølje (inkl. den dybe,
specialcuvée Gambert de Loche) var en vækkelse, da jeg var på besøg
for første gang for godt og vel 10 år siden. Der hang en tung
chokoladeduft over Tain fra chokoladefabrikken Valrhona. Claus Meyer
gav eksempler på sine grisehyl og badede nøgen i poolen.

Men lige så forfalden jeg er til de røde vine på syrah, lige så svært
har jeg det med de hvide vine på marsanne & rosanne. Condrieu, som
laves på druen viognier, der var ved at uddøe i midten af tresserne,
er en anden sag.

I aftes smagte vi Guigals hvide Saint-Joseph fra Grippats gamle
marker, og det var en blandet oplevelse.

Smagenote her:

http://bergholt.net/saint_joseph_lieu_dit_guigal_2001.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- på vej -- Delobre,
Saint-Joseph, 2006)

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-09-08 23:32

Kasper wrote:

> Rhônevinene fra den nordlige del af Rhônedalen står mit hjerte nær.

Den passion deler vi.

> [...]
> specialcuvée Gambert de Loche) var en vækkelse, da jeg var på besøg
> for første gang for godt og vel 10 år siden.

Cave de Tain har IMO et fin pris/kvalitetsforhold.

> I aftes smagte vi Guigals hvide Saint-Joseph fra Grippats gamle
> marker, og det var en blandet oplevelse.

Jeg synes generelt at Guigals vine er noget hypede - men det er der nok ikke
enighed om. Af de store synes jeg at Chapoutier leverer langt mere konstant
kvalitet.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-09-08 07:36

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg synes generelt at Guigals vine er noget hypede - men det er der nok
> ikke enighed om. Af de store synes jeg at Chapoutier leverer langt mere

Jeg har det meget svært med hvid Rhônevin, uanset hvad det er lavet på.
Guigal er bedst på egne vinmarker, hans negociantvine bryder jeg mig ikke
særligt om, selvom jeg er fan af huset, og især(selvfølgelig) Côte
Rôtierne...............

Anders
www.vinkritik.dk

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 30-09-08 21:55

On Tue, 30 Sep 2008 08:36:13 +0200, "Anders Halskov-Jensen"
<anders@vinkriiitiiiik.dk> wrote:

> [...]
>Guigal er bedst på egne vinmarker, hans negociantvine bryder jeg mig ikke
>særligt om, selvom jeg er fan af huset, og især(selvfølgelig) Côte

Enig ang. hvid Rhône.

Lieu-Dit er vel fra egne marker, eller?

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. Senest:
Chateaneuf-du-pape, Pégau, 2000)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 30-09-08 21:54

On Tue, 30 Sep 2008 00:31:59 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Den passion deler vi.

>Cave de Tain har IMO et fin pris/kvalitetsforhold.

Helt enig. Ved du, om den 'Triboulette'-cuvée de sælger i Føtex/Netto
pt. er identisk med den, der sælges under navnet Nobles Rives on
location?

>Jeg synes generelt at Guigals vine er noget hypede - men det er der nok ikke
>enighed om. Af de store synes jeg at Chapoutier leverer langt mere konstant
>kvalitet.

Jeg synes, Guigals Crozes i årgang 2003 var fin til 100. LaLaLa-vinene
har jeg kun smagt én af og i en dårlig årgang, men den var bestemt
ikke nogen skuffelse (Turque i årgang 2002).

Grippats vine, nåede jeg aldrig at smage, og har heller ikke smagt
Lieu-Dit i den røde udgave, endnu.

Den røde Saint-Joseph var tynd og kedelig i 2002 & underlig kluntet i
2003 (men måske blot lukket ned/lidt ude af balance).

Af rød Saint-Joseph drikker jeg mest Delobre, Monier, Graillot &
Domaine du Tunnel. Men også lidt Tardieu-Laurent & Gonon.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. Senest: Domaine du
Pégau, 2000).

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-10-08 19:34

Kasper Bergholt wrote:

> Helt enig. Ved du, om den 'Triboulette'-cuvée de sælger i Føtex/Netto
> pt. er identisk med den, der sælges under navnet Nobles Rives on
> location?

Desværre - al den Cave du Tain jeg har og har haft er indkøbt on location,
så jeg kender ikke Dansk Supermarkeds udbud.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 01-10-08 19:41

On Wed, 1 Oct 2008 20:33:49 +0200, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Desværre - al den Cave du Tain jeg har og har haft er indkøbt on location,
>så jeg kender ikke Dansk Supermarkeds udbud.

Hvornår var du forbi sidst? De er vist i gang med at bygge om og lave
en stor restaurant, synes jeg, jeg læste et sted.

Hvis du har mod på det, kan der laves en sammenlignende smagning for
60 kroner. Føtex har pt. årgang 2005, som jeg fandt noget vandig (for
en god, solid årgang). De har tidligere haft 2004 kombineret med
Hermitage 2003 som en del af et fødselsdagstilbud mener jeg. Hermitage
2003 er en underlig fisk pga. det varme år, men jeg tror, den vil
falde i manges smag, i hvert fald hvis de kan li' en god tør vintage
port.

Jeg købte for nogle uger siden resten af The Wine Companys parti
Bernard/Yann Chave i årgang 1999 & 2001 sammen med et par venner og
min far. Det er dæl'me vin sammenlignet med Triboulette. Jeg har
tidligere spurgt på internationale fora, men har ikke fået et klart
svar.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- på vej: Lammeculotte
m. svampe)

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-10-08 15:29

Kasper Bergholt wrote:

> Hvornår var du forbi sidst? De er vist i gang med at bygge om og lave
> en stor restaurant, synes jeg, jeg læste et sted.

Uh - det er snart en del år siden. Det var meningen at vi skulle havet
omkring Tain på vej hjem fra Spanien sidste år, men da vi var i området, var
der et regulært skybrud, så vi fortsatte til Beaune i stedet. Og det er jo
ret beset heller ikke så dårligt . Jeg har lidt Hermitage 96 fra Cave du
Tain på hylden og så en enkelt Cornas fra samme årgang, der står og gemmer
sig.

Jeg er ikke fristet.

vh

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big