tarteletter
Fra : Kitti Egevang

Dato : 25-09-08 14:17

Hej gruppe.

Er der nogen her som har en lækker opskrift på høns/kylling i asparges
som fyld til tarteletter??
På forhånd mange tak. Kitti.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-09-08 14:51

Kitti Egevang <kittiSLET@DETTEmail4us.dk> wrote in news:48db8f24$0$90262
$14726298@news.sunsite.dk:

> Er der nogen her som har en lækker opskrift på høns/kylling i asparges
> som fyld til tarteletter??

Uha. Den slags skal blot laves med omhygge, så bliver det lækkert.

Gør en lille suppehøne klar og overhæld den med koldt vand så det lige
dækker. Bring den i kog og skum suppen. Salt suppen og tilsæt suppeurter
i passende stykker: Løg, persillerod, gulkerod og porre foretrækker jeg.

Lad hønen simre til den er mør. Det tager 1,5-2 timer.

Når hønen er mør pilles kødet af den og det skæres i passende stykker.
Hold det varmt. Kog asparges i letsaltet vand i 5 min.

Lav en opbagning af smør og mel og spæd med suppe fra asparges og høne
indtil en passende konsistens er nået. Til tarteletfyld skal sovsen være
ret tyk. Afrund sovsen med fløde og smag til med salt og hvid peber.

Bland sovs og hønsekød/asparges og hæld det i lune tarteletter.

Vægt og mængder er lidt på slump med den slags opskrifter. Men tag
udgangspunkt i en suppehøne på 2 kg, 1/4 kg suppeurter og 1/2 kg
asparges. Regn med at bruge 1/4 ltr fløde.

Nøglen til et godt resultat er gode råvarer og god tid.

Tro mig, ovenstående smagte mere end fantastisk når min mormor lavede det
på en friskslagtet høne, grøntsager af egen avl og fløde fra
morgenmalkningen. Det har aldrig været det samme siden.

Fra : Hm

Dato : 25-09-08 16:16

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

tak Kent
det var dog dejligt, med en sådan forklaring, så selv jeg har en chance
Hanne

Fra : Ralph

Dato : 25-09-08 16:20

> Gør en lille suppehøne klar og overhæld den med koldt vand så det lige
> asparges. Regn med at bruge 1/4 ltr fløde.

Det lyder af meget, til gengæld er det jo dejlig sund mad

Jeg kan kun tilslutte mig, men husk at bruge HØNE.

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-08 18:03

>Det lyder af meget, til gengæld er det jo dejlig sund mad
>
>Jeg kan kun tilslutte mig, men husk at bruge HØNE.

Hvorfor er det vigtigt at det er en høne ?

/gubbi

Fra : Max

Dato : 25-09-08 18:34

Hej gubbi

> Hvorfor er det vigtigt at det er en høne ?

Hvis man er heldig, ja så smager den af noget, hvilket
kyllinger ofte ikke gør.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-09-08 22:05

gubbi wrote in news:51hnd49tb452b82b8hqhagb4ltbcuggkpi@4ax.com:

> Hvorfor er det vigtigt at det er en høne ?

Der er langt mere smag i en høne, noget der især gør sig gældende når kødet
koges.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-09-08 18:56

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> writes:

> Bland sovs og hønsekød/asparges og hæld det i lune tarteletter.

Husk at det ikke må stå og koge efter du har blandet det. Det smager
stadig fint, men hønsekøddet går i "opløsning".

Mvh Trine