Kørekort i USA
Fra : Bjarne

Dato : 25-09-08 11:38

Jeg er netop flyttet til guds eget land. Til Louisiana, for at kunne
købe en bil skulle jeg tage et kørekort, de kunne ikke overflytte mit
ellers så spækkede dk-kort med fuld b-c-d-e + alt... De har kun en
overleverings aftale med Schweitz og Tyskland.

Nå, men ned til Motorkontoret, efter 45 minutter havde jeg bestået en
teoriprøve som bare var at besvare nogle simple ting på en computer,
et spørgsmål med 4 svarmuligheder. Og omkring 35 stk af slagsen, jeg
"passed"... En time senere kunne jeg komme forbi i en lånt bil, med
forsikring og ejer papirer... Så kørte jeg en tur med to store sorte
mamas, hehehe skægt... efter 10 min havde jeg bestået og en halv time
senere stod jeg med mit nye kørekort i hånden. 21.50 $ kostede det.
Det skal dog fornyes hvert andet år.
Og da de så mit danske kort var valid til år 2043 blev de sq noget
overrasket.

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 25-09-08 20:20

Den Thu, 25 Sep 2008 10:38:10 -0700 (PDT) skrev Bjarne:
> [...]
> Det skal dog fornyes hvert andet år.
> Og da de så mit danske kort var valid til år 2043 blev de sq noget

Havde de forsøgt at tage kørekort i DK var de blevet mindst lige
så overraskede - hvis hvad man hører om køreprøver derovre har
bare det mindste hold i virkeligheden.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ivar

Dato : 25-09-08 21:49

Kent Friis skrev:

> hvis hvad man hører om køreprøver derovre har
> bare det mindste hold i virkeligheden.

Det er først for nyligt, at der blev indført køreprøve i Belgien.
Tidligere var det stort set nok at gå op på et offentligt
kontor og fortælle at man kunne køre bil.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Jesper

Dato : 26-09-08 06:51

> Det er først for nyligt, at der blev indført køreprøve i Belgien.
> Tidligere var det stort set nok at gå op på et offentligt
> kontor og fortælle at man kunne køre bil.

Var det ikke også sådan i Danmark før i tiden...

> Ivar Magnusson

Hilsen Jesper, som nok får nogle på hatten af de "garvet" billister :)

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-08 17:31

Den Fri, 26 Sep 2008 07:51:29 +0200 skrev Jesper:

> Var det ikke også sådan i Danmark før i tiden...

Det må have været mange år siden. Min farfar fortæller om naboen
der kørte rundt med hestevognen oppe på marken og øvede sig på at
køre "bil", efter gentagne gange at være dumpet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-09-08 13:41

"Jesper" <xxx@yyy.dk> skrev i meddelelsen

> Var det ikke også sådan i Danmark før i tiden...

Jeg fik kørekort i 1974 - havde 3 timer ved en kørelærer. MC-kortet fik jeg
ved at køre 2 timer en lørdag formiddag og gå op til prøve efter
middagspausen. Pris total 795 kr. _alt_ inklusive :)

--
Per

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-09-08 14:49

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg fik kørekort i 1974 - havde 3 timer ved en kørelærer. MC-kortet
> fik jeg ved at køre 2 timer en lørdag formiddag og gå op til prøve
> efter middagspausen. Pris total 795 kr. _alt_ inklusive :)

Hø! Det er lidt under en tiendedel af hvad jeg betalte i 1995. Men jeg tog
så osse kortet i København i en alder af 39 år (havde ikke brug for det
før.)

Og det med at tage kortet i København synes jeg er en fordel. Der er ikke
helt så meget der kan overraske en sidenhen, specielt ikke hvad angår tæt
trafik

Ebbe

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-09-08 16:50

Ebbe Kristensen skrev:

> [...]
> helt så meget der kan overraske en sidenhen, specielt ikke hvad angår tæt

Eller motorvejskørsel. Uanset hvor forberedt på lidt af hvert jeg var,
blev jeg stadig imponeret over den .. æh... DRISTIGHED som der blev
udvist på det der stykke motorvej der starter (startede?) ved Bella
Centeret. Jeg har altid sørget for at dope mig selv med ekstra stærk
kaffe siden inden jeg skulle age på de kanter.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-09-08 23:33

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Jeg fik kørekort i 1974 - havde 3 timer ved en kørelærer. MC-kortet
> fik jeg ved at køre 2 timer en lørdag formiddag og gå op til prøve
> efter middagspausen. Pris total 795 kr. _alt_ inklusive :)

Min far kørte op og ned ad hovedgaden i Vamdrup (var det vist) med
kørelæreren og gav en middag - det var så dét! Ingen forudgående køretimer

Hans
http://sites.google.com/site/zofiaoghans/Home

Fra : Bjarne

Dato : 26-09-08 10:09

> Havde de forsøgt at tage kørekort i DK var de blevet mindst lige
> så overraskede - hvis hvad man hører om køreprøver derovre har
> bare det mindste hold i virkeligheden.

Tjae, parallel parkering etc etc var ikke med i programmet. Så, det
var MEGET let. Teori prøven var bare logisk, jeg havde nogle småfejl,
men det var lokale ting som jeg ikke anede en bønne om... Ellers var
der ikke så meget at tage fejl af, jeg havde nok 3-5 fejl, men hvor
meget man må have aner jeg ikke... Jeg bestod i hvert fald.

Fra : Allan

Dato : 27-09-08 03:12

> [...]
>der ikke så meget at tage fejl af, jeg havde nok 3-5 fejl, men hvor
>meget man må have aner jeg ikke... Jeg bestod i hvert fald.

Synes det du beskriver minder meget om den maade det foregaar paa i
Canada...
Der skal du have 70% rigtige ud af de 35 eller 40 spoergsmaal (alt efter
hvor gammel du er - skal du have faerre eller flere spoergsmaal)

Mvh
Allan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-09-08 17:56

On Tue, 30 Sep 2008 17:49:46 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> Centeret. Jeg har altid sørget for at dope mig selv med ekstra stærk
> kaffe siden inden jeg skulle age på de kanter.

Det sære er at det næsten kun er lige der at det går op i hat og briller.
De fleste andre steder nær byen er folk dårligt nok til at jage op på den
tilladte hastighed. Man får lidt af et kulturchok når man drejer fra M3
ned på lufthavnsmotorvejen.