Ford Escort, køre i ryk...
Fra : Steen

Dato : 25-09-08 02:44

Hej med jer.

Bil: Ford Escort 1,6 hatchback fra 1996 ( Zetech motor )

Så prøver vi igen, har tidligere fået stor hjælp fra denne gruppe.

Min Ford køre i mærkbare stød/ryk ved forskellige hastigheder, det er
altid med let fod på speederen eks: 4 gear og 60 km eller 80 km 5
gear, dette gælder alle gear. Giver man lidt gas eller slipper
speederen helt er der ikke noget at mærke. Motoren lyder fint og
omdrejningerne falder ikke når den køre i stød/ryk... er der nogle der
har et bud på hvad der er galt med den.

Ps: Det er noget den er begyndt på, inden for de seneste 14 dage og
den gør det hver gang

Steen

Fra : Søren

Dato : 25-09-08 11:10

Blide ryk: Problemer med brændstof tilførsel
Hårde ryk: Problemer med tændingssystem

... så kan du komme lidt videre.

Fra : Per Jensen

Dato : 25-09-08 13:52

Steen wrote:

> [...]
> speederen helt er der ikke noget at mærke. Motoren lyder fint og
> omdrejningerne falder ikke når den køre i stød/ryk... er der nogle der

Jeg er enig med Søren.

Tjek evt. tændrør og tændrørskablerne.

Tændrørskablerne kan måles med et multimeter - du måler hvor mange
Kiloohm de er på. De skal være nogenlunde ens, skiller et sig ud, har du
fundet synderen.

Husk! - _KUN_ Ford's egne Motorcraft Tændrør i en Zetec.

// Per.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-09-08 13:59

Hej!

Per Jensen wrote:
> Tændrørskablerne kan måles med et multimeter - du måler hvor mange
> Kiloohm de er på. De skal være nogenlunde ens, skiller et sig ud, har du
> fundet synderen.

Well, de har ens modstand for eens længde. Så det længste tændkabel har
størt modstand. Mener de ligger mellem 10 og 20kohm når de er gode (for
hhv. korteste og længste).

Bare lige for at gøre det klart :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-08 09:58

"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i en meddelelse

> Husk! - _KUN_ Ford's egne Motorcraft Tændrør i en Zetec.

Hvorfor ?
Er en 'ledning' ikke en ledning eller ??

Fra : Søren

Dato : 26-09-08 22:29

Eque skrev:
> "Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ?
> Er en 'ledning' ikke en ledning eller ??

Næsten. Bare "ledningen" har de rette karateristiska - så er alt godt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 08:37

Hmkay. Snakker vi ikke højspænding og ikke højttalerkabler
så de 'fine' nuancer eller strømmæssige forskelle burde vel
ikke ha en betydning overhovedet ???

Fra : Søren

Dato : 27-09-08 12:35

Eque skrev:
> Hmkay. Snakker vi ikke højspænding og ikke højttalerkabler
> så de 'fine' nuancer eller strømmæssige forskelle burde vel
> ikke ha en betydning overhovedet ???

Højspænding og højttalerkabler = Sovs og kartofler.

Om spændingen er 10V eller 10 MV er uden betydning. Det der betyder
noget, er at det er en pulserende spænding, som gerne skal nå fra A til
B uden forvrægning (ligesom musik signalet i højttaler kablet). Dertil
kommer at Zetec motoren gerne skal have de sære tændrør med spidse
elektroder og 4 stelben .. eller hvad de nu hedder.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 19:49

> Højspænding og højttalerkabler = Sovs og kartofler.

Ja. Men billedet burde stå tydeligt.

> Om spændingen er 10V eller 10 MV er uden betydning. Det der betyder noget,
> er at det er en pulserende spænding, som gerne skal nå fra A til B uden
> forvrægning (ligesom musik signalet i højttaler kablet).

Du kan godt lide sauce og kartofler.

> Dertil kommer at Zetec motoren gerne skal have de sære tændrør med spidse
> elektroder og 4 stelben .. eller hvad de nu hedder.

Er det ikke en Bosch opfindelse ?
Spurgte min aut. om det var en fordel med 4 'ben'
Han sagde nej. Hvorfor på en Zetech ?

Fra : Steen

Dato : 26-09-08 04:30

Hej igen.

Jeg har købt nye Motorcraft Tændrør ( havde Denso tændrør i ), nu køre
den mærkbart bedre og uden ryk/stød.

Takker mange gange for hjælpen

Steen

Fra : Søren

Dato : 26-09-08 22:26

Det er såmend ikke mærket der er afgørende - de gamle rør var blot
slidte. Jeg kører med noget andet end Motorkraft i min Escort (kan ikke
lige huske hvad de hedder), og det er vel 30KKm siden de kom i, og den
kører fint på dem.

mvh Søren

Fra : N/A

Dato : 26-09-08 22:26