Nyt efternavn. Ændre på Mac?
Fra : Palle Jensen

Dato : 25-09-08 20:29

Hey,

Har skiftet efternavn. Troede egentlig det var en smald sag at fortælle
det til Mac'en (med Leopard).

I system preferences ændrede jeg mit navn i login sektionen. Fint. Når
jeg går op i æble menuen står der også f.eks. Log out "mit-nye-navn".

Men I finder står der også under devices: "Mit-gamle-navn". Det samme
under places har home directory mit gamle navn.

Hvordan ændrer man disse sager?

--
Palle

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle Jensen
Frederiksberg, Denmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-08 20:38

Palle Jensen <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg går op i æble menuen står der også f.eks. Log out "mit-nye-navn".
>
> Men I finder står der også under devices: "Mit-gamle-navn".

Det er maskinens navn, den kan du ændre under "Deling" eller "Sharing"
på engelsk. (i System Indstillinger)

> Det samme
> under places har home directory mit gamle navn.

den var så værre ... det er nemlig dit homedir som har samme navn som
dit "shortname" og jeg vil normalt fraråde at man piller i shortname og
homedir uden at du ved 100% hvad du laver ...

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-09-08 20:53

In article <1inueky.5eu44q1o03a0wN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> den var så værre ... det er nemlig dit homedir som har samme navn som
> dit "shortname" og jeg vil normalt fraråde at man piller i shortname og
> homedir uden at du ved 100% hvad du laver ...

Så må jeg snart prøve at reinstallere.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle Jensen
Frederiksberg, Denmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-08 20:54

Palle Jensen <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Så må jeg snart prøve at reinstallere.

er det vigtigt ?

/thomas

Fra : Palle Jensen

Dato : 25-09-08 21:05

In article <1inufhy.kx2bqkulywp8N%thomas@elements.dk>,

> er det vigtigt ?

I princippet ikke. Men med nogle ting har jeg en så irriterende
ordenssans at sådan nogle detaljer kan irritere mig. Bare det at jeg ved
jeg ikke kan ændre det kan virke irriterende på mig. Når det er sagt har
jeg længe overvejet at installere Leopard fra bunden, bare for at prøve
det. Og her er så en oplagt undskyldning

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle Jensen
Frederiksberg, Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-08 21:30

> [...]

> jeg længe overvejet at installere Leopard fra bunden, bare for at prøve
> det. Og her er så en oplagt undskyldning

Det er ikke som sådan meningen, man kan ændre navnet på en konto i Mac
OS X. Det er en del af sikkerheden i Unix, hvor hver kontor er helt
adskilt fra andre konti, så brugerne ikke kan kigge i hinandens ting.
Det kan godt lade sig gøre at ændre navnet på en konto, hvis man
har teknisk indsigt, men det er mit indtryk, at man alligevel kan løbe
ind i problemer, de mere spidsfindige steder i styresystemet, hvor ens
navn står.
Som ganske almindelig bruger ville jeg i stedet blot oprette en
ny konto i det nye navn. Derefter ville jeg simpelthen overføre alle
filer fra den gamle konto til den nye. Det er ikke så svært, hvis man
f.eks. har en ekstern harddisk, man kan kopiere til først. Man skal
selvfølgelig huske at få evt. indstillinger i biblioteket med over. Hvis
du har plads nok på harddisken, kan du jo lade den gamle konto være.
Hvis du så efter nogen tid opdager, at der er noget, du har glemt at få
med over, kan du bare hente det. Når du så er sikker på, at den nye
konto fungerer fuldstændig, kan du slette den gamle.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-08 04:36

> Som ganske almindelig bruger ville jeg i stedet blot oprette en
> ny konto i det nye navn. Derefter ville jeg simpelthen overføre alle
> filer fra den gamle konto til den nye.

Nu er det jo kun slægtsnavnet har har ændret, fra Jensen til måske
Gyldenstjerne. Har han været så fornuftig at bruge kortnavnet 'palle' så
kan han uden videre ændre det lange navn til Palle Gyldenstjerne.

Ellers bør han naturligvis oprette en ny konto i det nye navn. Flytte de
nødvendige filer fra den gamle konto til den nye, hvilket typisk
implicerer at han skal ind i Terminal; når jeg gør det skifter jeg så
til rod for at foretage flytningen, og for at foretage ændringerne af
ejerskab og access til filerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-09-08 22:49

Palle Jensen wrote:

> [...]
> jeg længe overvejet at installere Leopard fra bunden, bare for at prøve
> det. Og her er så en oplagt undskyldning

Jeg har på den ene af mine maskiner samme problem, fordi jeg glemte at
give den et 'kortnavn', - så den viser bare hele mit navn uden 'ø' i
sørensen..-(

Men et godt tip er at oprette en ny bruger med det nye navn, give den
nye 'bruger' fuld admin adgang, - brug af programmer, indstillinger,
dokumenter, billeder, dokumenter, musik osv.osv., og når du så er sikker
på, alt er tilgængeligt, så slet den gamle brugerkonto.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-09-08 14:48

On Sep 25, 12:28 pm, Palle Jensen <2.0die...@gmail.com> wrote:

> Hvordan ændrer man disse sager?

Kan man ikke returnere sit nye efternavn, når blot man ikke har svinet
det til eller på andre måder beskadiget det? Der må da være en
fortrydelsesret, og du har jo en god forklaring

--
Michael Knudsen

Fra : Palle Jensen

Dato : 26-09-08 19:08

In article
<253c61e2-e4ec-4132-84a0-2b53d6ff7001@k36g2000pri.googlegroups.com>,
Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Kan man ikke returnere sit nye efternavn, når blot man ikke har svinet
> det til eller på andre måder beskadiget det? Der må da være en
> fortrydelsesret, og du har jo en god forklaring

Det skal prøves, det skal prøves.

Altid godt med alternative løsninger.

--
Venlig hilsen / Best regards