Kan udlejer kræve at boligen pakkes ned
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-09-08 23:14

Hej Gruppe

Min situation er, at jeg bor på et kollegie, med et gammelt, udslidt og
ulovligt elanlæg. Derfor er der nu planlagt en renovering af dette, så
der skal trækkes nye kabler i væggene og monteres nye kontakter etc.

Dette medfører:

1. At vi skal forlade vores boliger i 5 arbejdsdage, hvor vi vil have
rådighed over én af de tomme boliger på kollegiet mens arbejdet står på.
(En hel blok står tom til genhusning af lejere).

2. Vores boliger skal ryddes, således at der er plads ved alle vægge, så
håndværkerne kan fræse, bore osv. som de har behov for. Dvs. at alt
vores inventar skal placeres i midten af rummet og dækkes over.

Der har været snak om 1 meters arbejdsplads fra væggen. Da de fleste
boliger på kollegiet har et værelse på 3x4 meter, betyder det altså et
område på 1x2 meter på midten af gulvet, hvor ens ejendele, møbler mv.
kan placeres og tildækkes. Det er blevet fortalt at det er muligt at få
opbevaret større møbler i en container udenfor, til formålet. Dette er
uden forsikring, dvs. på eget ansvar.

Mit spørgsmål er nu, om min udlejer overhovedet har ret til at kræve
dette af beboerne? Kan en udlejer kræve at en beboer mere eller mindre
tømmer sit lejemål i en periode, pga. vedligeholdelse? Der står intet i
min lejekontrakt, som ser ud til at have relation til dette.

Er det rimeligt at kræve, at en beboer frivilligt skal ulejliges med at
nedtage hele sit hjem, opbevare dette i 5 dage og opsætte dette igen?
Uden nogen former for kompensation?

Og hvordan er forsikringsforholdene under et sådan projekt? Hvad hvis en
håndværker taber sin boremaskine over mine ting og smadrer mit TV som
står under en presenning på gulvet? Hvad med tyverier fra min bolig? Er
dette dækket af min indboforsikring, hvis en langfingret håndværker
snupper noget? De er jo ikke brudt ind...

Hvad hvis noget bliver stjålet fra den container som vi kan opbevare
ting i? Hvem kan forventes at dækkke? Og til sidst, hvad med skader på
inventar, slitage og monteringsudgifter i forbindelse med nedtagning og
opsætning? Der vil uundgåeligt komme et par ridser, hakkede hjørner osv.
i et par møbler, og i værste fald ske uheld som kan ødelægge apparater.
Og da vi jo er studerende på kollegiet, har mange nogle billige
engangs-ting, dvs. hylder, lamper, reoler osv. som ikke umiddelbart kan
tages ned og genbruges... Ergo kommer vi som beboere til at have visse
udgifter forbundet med at skulle nedtage og genopsætte alting.

Håber der er nogen her der ved noget, da vores beboerråd indtil videre
blot har svaret at "vi ikke får en rød reje, og at det er vores eget
problem".

Fra : Jubii

Dato : 24-09-08 16:10

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen
> [...]
> og ulovligt elanlæg. Derfor er der nu planlagt en renovering af dette,
> så der skal trækkes nye kabler i væggene og monteres nye kontakter

Hvem er udlejeren, for at finde den lejelov der gælder.
Privat
almen
kommunalt
andet.

Hvor lang tids varsel har du fået?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-09-08 16:47

Jubii wrote:

> Hvem er udlejeren, for at finde den lejelov der gælder.
> [...]

Arbejdets udførelse starter i November og varer så 10 måneder frem før
alle boliger på kollegiet er renoveret. Vi fik besked om det pr brev for
en uge siden.

Kollegiet er Nybrogård Kollegiet, som er en selvejende institution,
administreret af KAB Bolig og Byggeadministration.

Kontrakten er baseret på "typeformular u af 1991, jvf. §5 i Lov om leje"
Ydermere står der, at boligen er opført med statsstøtte

Fra : Jubii

Dato : 25-09-08 05:59

> Arbejdets udførelse starter i November og varer så 10 måneder frem før
> alle boliger på kollegiet er renoveret. Vi fik besked om det pr brev
> for en uge siden.

D.v.s. 6 ugers varsel.Medmindre det er en orientering og der i brevet
står at i vil få individuelt varswel om fraflytningen på de 5 dage.

> Kollegiet er Nybrogård Kollegiet, som er en selvejende institution,
> administreret af KAB Bolig og Byggeadministration.

KAB udlejer for det meste almene boliger.

> Kontrakten er baseret på "typeformular u af 1991, jvf. §5 i Lov om
> leje" Ydermere står der, at boligen er opført med statsstøtte

Yja, det er blot lidt bla bla bla omkring hvorvidt balnketter skal eller
ikke skal bruges.
En hebvisning til hvilken boligform det drejer sig om ville være bedre,
f.eks. § 1.

Men om udlejers adgang til det lejede er næsten ens i 2 af
boligformerne.
Privat:
§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller
skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede,
når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.
Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3
måneders varsel.
Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige
reparationer i det lejede.

§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden
afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren
skal straks foretage efterreparationer.

§ 57. Reglerne i §§ 55 og 56 kan ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren.

Almen:
§ 32. Udlejeren har ret til at få eller skaffe sig adgang til det
lejede, når forholdene kræver det.

§ 33. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede,
[...]

§ 34. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden
afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren
skal straks foretage efterreparationer.
Stk. 2. Beboerklagenævnet kan fastsætte en tidsfrist for det enkelte
arbejdes færdiggørelse.

Sådan som du fortæller det, vil jeg tolke det til at det er til
væsentlig ulæmpe for lejerne at skulle fraflytte m.m. og der burde være
varslet med 3 måneders varsel.
Jeg vil mene du skal have 3 måneders varsel til den dato du skal
fraflytte i 5 dage.

Om udlejer kan forlange de ting du skriver om er vel kun rimeligt for at
håndværkerne kan få plads til at udføre arbejdet. Og der er jo nok ikke
plads til at der bor nogen der under udførelsen af arbejderne.
Lejelovene siger intet om kompasiton for ulemperne når det er udlejer
der foretager reperationerne.
De fortæller heller ikke om erstatning for mistede ting o.lign.
Nu stiller udlejer rum til rådighed til opbevaring, men det er rigtignok
lejers eget ansvar at sikre sig at der ikke fjernes noget deri, f.eks.
ved aflåsning. Jeg vil dog mene det skal være individuelle rum, som kun
du har adgang til og ikke noget fællesrum som flere har adgang til.
Hvis udlejer nægter dig et eget opbevaringrum, så kan der klages. Det
samme gælder hvis der ikke er afgivet et korrekt varsel omkring
midlertidig flytning.

Hvem der klages til afhænger af boligformen.

Fra : claus b.p.

Dato : 02-10-08 00:02

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber der er nogen her der ved noget, da vores beboerråd indtil videre
> blot har svaret at "vi ikke får en rød reje, og at det er vores eget

Der er tilbudt genhusning, opbevaring osv. hvad forestiller du dig?
Selvfølgelig må en udlejer udføre nødvendige reparationer.
Der er mht. dine ting ingen forskel på om du lukker en ven eller en
håndværker ind, og han render med noget af dit. Det er simpelt tyveri,
dækket med de begrænsninger og selvrisiko som bestemt i din indboforsikring.
Ødelægger håndværkerne noget, har de en ansvarsforsikring.
Ok, det er pisseirriterende, men fjern dine værdifulde genstande, og opbevar
dem et sted hvor du kan låse dem inde. Det er typisk heller ikke et
kælderrum, for der er også begrænsninger i forsikringsdækningen.

/Claus.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-10-08 01:07

claus b.p. wrote:

> Der er tilbudt genhusning, opbevaring osv. hvad forestiller du dig?
> Selvfølgelig må en udlejer udføre nødvendige reparationer.

Jeg forstår fuldt ud nødvendigheden af renoveringen, jeg undrer mig bare
over vilkårene.

> Der er mht. dine ting ingen forskel på om du lukker en ven eller en
> håndværker ind, og han render med noget af dit. Det er simpelt tyveri,
> dækket med de begrænsninger og selvrisiko som bestemt i din indboforsikring.

Ja der er tilbudt opbevaring på egen risiko, så er man vel ringere
stillet end når tingene opbevares i ens eget aflåste hjem

> fjern dine værdifulde genstande, og opbevar
> dem et sted hvor du kan låse dem inde. Det er typisk heller ikke et
> kælderrum, for der er også begrænsninger i forsikringsdækningen.

Det er netop dette der er problemet - jeg har store, tunge og dyre
højttalere, TV, computere, skærme osv. Det er et kæmpe arbejde at få
flyttet dette, og der vil sikkert komme skader på nogle af tingene i
forbindelse med det. Skader som ikke var sket, hvis jeg ikke skulle
pakke alt ned.

Og opbevaring? Det betyder at jeg enten skal låne plads hos bekendte
eller have udgift til lagring, evt. ekstra forsikring osv. i tiden der
varer.

Er det virkelig rimeligt at kræve alt det af en lejer, uden at yde nogen
form for kompensation?

Fra : Jubii

Dato : 04-10-08 02:01

> Er det virkelig rimeligt at kræve alt det af en lejer, uden at yde
> nogen form for kompensation?

Hvis du vil have en form for moralsk opbakning er det den forkerte
gruppe at spørge i. Her snakker vi jura og lovgivning.
Udlejer har ret til at bede folk om at fraflytte midlertidigt uden at
kompensere.
Spørgsmålet er blot om der skal varsles 6 uger eller 3 måneder.
Klag til det nævn der passer til din boligform.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-10-08 12:46

Jubii wrote:

> Hvis du vil have en form for moralsk opbakning er det den forkerte
> gruppe at spørge i. Her snakker vi jura og lovgivning.

Nu var det ikke for at blive trøstet, af jeg skrev herinde...

> Udlejer har ret til at bede folk om at fraflytte midlertidigt uden at
> kompensere.

OK, det var det jeg var ude efter, altså om de virkelig har den ret...

> Spørgsmålet er blot om der skal varsles 6 uger eller 3 måneder.

Jeg skal først være ude en gang til februar/marts så deres varsel er i
mit tilfælde i god tid...

> Klag til det nævn der passer til din boligform.

Ja hvis jeg var sikker på jeg havde noget at klage over, men hvis de
godt må gøre som de gør, kan jeg jo ikke

Fra : Jubii

Dato : 04-10-08 13:38

> Ja hvis jeg var sikker på jeg havde noget at klage over, men hvis de
> godt må gøre som de gør, kan jeg jo ikke

Du skriver du har fået tilbudt et opbevaringrum du skal dele?
Det må udlejer kunne gøre bedre, eller du kunne klage til nævnet at
udlejer ikke vil tilbyde dig et eget aflåstbart rum til opbevaring.
Det der beboerråd må se at oppe sig og være beboerråd for beboerne ikke
for udlejer. Hvis jeg boede der du bor med sådant et råd, ville jeg give
dem en kopi af den rette lejelov og bede dem læse den mindst een gang.