Hvem skal betale portoen?
Fra : Ditte

Dato : 23-09-08 17:30

Hej

Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg kan bare ikke blive ven
med google, og håber derfor på hjælp.

Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199
kr.
Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)

Har jeg ret?

Hilsen Ditte

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-08 17:36

Ditte skrev:

> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)

Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt
fortrydelsesretten, eller har du brugt reklamationsretten?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Ditte

Dato : 23-09-08 17:40

Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:

> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt fortrydelsesretten, eller har
> du brugt reklamationsretten?

Hej

jeg har brugt reklamationsretten, bukserne kunne åbenbart ikke ombyttes
eller repareres.

Hilsen Ditte

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-08 18:03

Ditte skrev:
> Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:

> jeg har brugt reklamationsretten, bukserne kunne åbenbart ikke ombyttes
> eller repareres.

Så skal du stilles, som hvis købet ikke havde fundet sted.
Du skal altså også have de 54+46 kroner tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet

Fra : Ditte

Dato : 23-09-08 18:59

Kim Ludvigsen tastede følgende:

> Så skal du stilles, som hvis købet ikke havde fundet sted. Du skal altså også
> have de 54+46 kroner tilbage.

Hej

Har du tilfældigvis en paragraf, som jeg kan vedhæfte mailen?

Hilsen Ditte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-08 19:12

Ditte <noway@glemt.nej> writes:

> Har du tilfældigvis en paragraf, som jeg kan vedhæfte mailen?

Som Bertel skriver står der ikke direkte i loven, at porto også skal
returneres, men det er retspraksis.

Loven der gælder er købeloven og det er §78 der er relevant. Der står:
Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem [...]
ophævelse af købet [...].

Men det hjælper dig jo ikke meget, når du har fået pengene for varen,
men bare mangler det for portoen.

Mvh Trine

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-09-08 18:27

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt
> fortrydelsesretten, eller har du brugt reklamationsretten?

Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun
have også portoen refunderet.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-09-08 18:36

Arne H. Wilstrup wrote:

> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
> lovkrav.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad083/

Hvad snakker du om?

Fra : El Trabajador

Dato : 24-09-08 19:07

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad083/
>
> Hvad snakker du om?

Arne H. Wilstrup vrøvler som sædvanligt. Det gør han alle steder, hvor han
fører sig frem.
--
El Trabajador

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-08 18:48

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> writes:

> [...]
> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
> lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun

Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
dages fortrydelsesret.

/Trine

Fra : Ditte

Dato : 23-09-08 19:00

Trine Kornum Christiansen sendte dette med sin computer:

> Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
> dages fortrydelsesret.
>
> /Trine
Hej Trine

Det er en reklamation, ikke noget med fortrydelse.
Jeg ville gerne have haft et par andre buks.er

Hilsen Ditte

Fra : per christoffersen

Dato : 23-09-08 20:00

> Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
> dages fortrydelsesret.

Det er jo ikke 100% sikkert, at der er tale om fjernhandel, men det er da
meget overvejende sandsynligt

/Per

Fra : Ditte

Dato : 23-09-08 19:12

per christoffersen sendte dette med sin computer:

Hej

Jo, det er fjernhandel.

Hilsen Ditte

Fra : Ditte

Dato : 23-09-08 18:59

Arne H. Wilstrup:
> [...]
> kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et lovkrav. Det er derimod
> reklamationsretten, og her skal hun have også portoen refunderet.

Jeg har reklameret og modtaget penge, dog ikke porto

Fra : Ole C

Dato : 23-09-08 20:26

Ditte skrev blandt andet:

> Jeg har reklameret og modtaget penge, dog ikke porto

Det er desværre ikke ualmindeligt, at selv gamle såkaldt "velrennomerede"
netbutikker med e-mærke skal erindres om deres pligter....

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-08 17:58

Ditte skrev:

> [...]
> kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)

Det skal du også hvis handelen er hævet. Køber skal stilles som
om der aldrig var handlet. Det står ikke specifikt i købeloven,
men det ligger i det juridiske begreb hævet handel. Det er også
rimeligt indlysende: Det skal ikke koste køber noget at sælger
ikke kan levere det aftalte.

> Har jeg ret?

Ja.

--
Bertel

Fra : Ditte

Dato : 02-10-08 09:39

Efter mange tanker skrev Ditte:
> [...]
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)

Hej

Firmaet stiller sig på bagbenene, og mener ikke de skal betale mig hele
portoen.
Han vil gerne have henvisning til gældende retspraksis.
Kan I hjælpe?

Her er vores mail korrespondance, kan han forlange kvittering, bukserne
er sendt som storbrev.
Hej Ditte

Tak for dit telefonopkald.

Som sagt var vi lige ved at skulle overføre de 54,- kr. til dig, men
såfremt
at du er berettiget til de yderligere 46,- kr., så afventer vi lige med
at
overføre beløbet til dig, så vi gør det i et hug.

Såfremt at vi er forpligtiget til det, så skal vi bruge kvitteringen,
da jeg
formoder SKAT vil sætte pris på at vi kan dokumentere udgiften. Scan os
evt.
en kopi og send den til os.

Såfremt du ikke finder et sted hvor det står at det er retspraksis, så
scan
os gerne en kopi af kvitteringen alligevel og send til os

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Ditte

Fra : Jubii

Dato : 02-10-08 11:43

"Ditte" <noway@glemt.nej> skrev i meddelelsen
> [...]

Du blev i tråden henvist til § 78 i købeloven.
Jeg kan ikke af købeloven læse at porto indgår i aftalen om ophævelse.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
stk 2........o.s.v.

Du har beskrevet handelen i sin tid som fjernhandel og deri er der jo
til tider porto.
Det må fremgå af faktura/kvitering?
Gør det det, må jeg tolke det sådan at portoudgifter den ene vej også
gælder den anden vej.
Men svært at få bekræftet i henhold til lov. Så er der retspraksis som
den handlende spørger efter og der kunne være en sådan hos
forbrugerombudsmanden.
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/

Forlaget Thomson:
http://www.thomson.dk/pls/pdb/kontakt_pack.contact_wheel
men det koster at få udskrift fra retten i en lign. sag.

Nogle herinde har konto der og kan muligvis hjælpe.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-08 13:29

Ditte skrev:

> Han vil gerne have henvisning til gældende retspraksis.

Der er næppe ført retssager om portoudgifter, men hvad skal man
også med en retspaksis når loven er klar og let at læse?

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem

   [...]
Stk. 2. [...]
Stk. 3. [...]

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
   væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. [...]

> Kan I hjælpe?

Ovenstående er ikke til at tage fejl af - uden udgift.

--
Bertel

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-10-08 13:53

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> [...]
>    væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. [...]
>
> Ovenstående er ikke til at tage fejl af - uden udgift.

Er det ikke? Som jeg læser det er stk. 4 om afhjælpning eller
omlevering - ikke ophævelse.

Mvh Trine

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-08 14:22

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Er det ikke? Som jeg læser det er stk. 4 om afhjælpning eller
> omlevering - ikke ophævelse.

Du har ret. Mit svar rammer ved siden af.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 02-10-08 16:03

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke? Som jeg læser det er stk. 4 om afhjælpning eller
> omlevering - ikke ophævelse.

Kunne Ditte ikke gå til den gratis retshjælp og hvis de kan bekræfte at
porto kan kræves ved ophævelse af køb, så kunne hun få en tekst med
kravet med hjem?

Fra : Ditte

Dato : 09-10-08 17:24

Ditte tastede følgende:
> [...]
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)

Hej

Først tak for svarene.
Jeg valgte at kontakte e-mærket, da firmaet er e-mærket.
De gav mig ret i, at jeg skulle have al porto refunderet.
Firmaet ville dog have kvittering, sagde at de på pakken kunne se min
porto udgift. Ved ikke helt hvad der skete, men de havde jo smidt
pakken ud, med frimærkerne, men jeg har i dag modtaget al porto. Det
tog desværre en masse tid, og en del mails, nogle med ubehagelig
undertone.
Måske firmaet nu har lært noget om reklamation og porto.

Stor ros til E-mærket, de var rigtig hurtige til at kontakte firmaet
(samme dag) og give mig en melding.

Hilsen Ditte