Fornyelse af kørekort når man fylder 70
Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 23-09-08 15:43

Hvordan er det... Når kørerekortet fornyes får man det så for 5 år
eller 1 år eller noget helt andet?

Er der regler om at hvis test ved lægen ikke klaret 100% korrekt så
får man det for en mindre årrække end hvis man klarer det fuldstændig
fejlfrit?

Det er fordi min mor har været til sådan en test og skulle sætte
visere på et ur. Viserene blev ikke sat helt korrek. Lægen fortalte at
det måtte blive op til embedslægen at afgære hvad der skulle ske ved
det.
Nu er der kommet et kørekort som er gyldigt i 1 år.

Altså er det alle der får et kørekort med 1 års gyldighed eller kommer
det an på hvad embedslægen vurderer?

Hilsen
Torben

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 23-09-08 16:40

"Torben R. Soerensen" <torben.spam@frejashundehus.dk> skrev i meddelelsen
> Hvordan er det... Når kørerekortet fornyes får man det så for 5 år
> eller 1 år eller noget helt andet?

Det er normalt med 4år, men på baggrund af helbredsundersøgelsen kan
perioden nedsættes...
http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/raadgivning/vaerdatvide/k%C3%B8rekort/fornyelse_af_k%C3%B8rekort/Sider/Default.aspx

Fra : John N. H.

Dato : 23-09-08 16:44

"Torben R. Soerensen" <torben.spam@frejashundehus.dk> skrev i en
meddelelse news:0rvhd4dcbuj37ru468prs6boacj3fqhhcn@4ax.com...

> Altså er det alle der får et kørekort med 1 års gyldighed eller kommer
> det an på hvad embedslægen vurderer?

Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2405#K6
Afhænger bl.a. af alder, se par. 59

John
; -))

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-09-08 17:17

In news:0rvhd4dcbuj37ru468prs6boacj3fqhhcn@4ax.com,
Torben R. Soerensen <torben.spam@frejashundehus.dk> typed:
> Hvordan er det... Når kørerekortet fornyes får man det så for 5 år
> eller 1 år eller noget helt andet?

Jeg fik mit kørekort fornyet da jeg blev 70. Foreløbig for 4 år - der var
intet at bemærke og mit syn og hørelsen var også perfekt.

> [...]
> visere på et ur. Viserene blev ikke sat helt korrek. Lægen fortalte at
> det måtte blive op til embedslægen at afgære hvad der skulle ske ved

Jeg vil tro, at det bl.a. er testen med viserne der har gjort sig gældende,
ellers havde hun nok fået det fornyet for 4 år. Det kommer jo også an på om
synet og hørelsen er i orden. Efter det 74. år kan det kun fornyes for 2 år
ad gangen fik jeg at vide på motorkontoret, og jeg synes selv at det er en
ganske glimrende idé at man bliver checket når man kommer op i den alder,
sanserne bliver jo ikke ligefrem skærpede med alderen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats