God rødvin fra Australien/NZ
Fra : rt

Dato : 23-09-08 15:21

Hej

Jeg skal til noget vinsmagning medbringe en lækker rødvin til maks.
100 kr.

Området er begrænset til Australien/New Zealand, som jeg intet kender
til.

Jeg vil gerne overraske de andre med en rigtig god, og spændende vin.
Jeg er selv mest til kraftige vine, tør eller mellem-tør. Vi skal
ikke have decideret mad til, men der vil blive serveret lidt tapas.
Ikke at det har den store betydning.

Hvad bør jeg gå efter?
Nogen konkrete anbefalinger, og hvorfor? :) Og hvor de kan købes.

Håber I kan hjælpe.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : kim rasmussen

Dato : 23-09-08 18:51

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal til noget vinsmagning medbringe en lækker rødvin til maks.
> 100 kr.
>
> Området er begrænset til Australien/New Zealand

hej
Hvor i landet befinder du dig
Hilsen Kim

Fra : kim rasmussen

Dato : 23-09-08 21:16

"kim rasmussen" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> "rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hej
> Hvor i landet befinder du dig
> Hilsen Kim
>
>Dette er en forhandler liste i Danmark,det er en lille Dansk vinbonde i
>Australien der laver fremragende vin ,har selv haft fornøjelsen at smage
>deres vine et par gange.
Held og lykke med købet
Hilsen Kim

Fra : kim rasmussen

Dato : 24-09-08 07:29

> Held og lykke med købet
> Hilsen Kim

Navn
Adresse
Post nr. og By
Telefon
www

Juul`s Vinhandel
Værnedamsvej 15 1819 Frederiksberg C 33311329

Slagelse VinKompagni Middelfartvej 6a 4200 Slagelse 58561400
Vilcon Hotel & Konferencegaard Lorupvej 44, Bøstrup 4200 Slagelse
58571500
Svane Vin Svanestræde 3 4500 Nykøbing Sj. 59911210
Wohlenberg`s Vinhandel
Perlegade 10
6400 Sønderborg
74421708

Give Vinhandel Østergade 8 - 14 7323 Give 75732800
Prebens Vinhandel Algade 13 7900 Nyk. Mors 97720030

begin 666 www.gif
M1TE&.#EA$P`3`,0?`(*!@8V-C7]^?GMZ>N#@X+"OK_7U]7AW=J2CHY*1D?W]
M_<3$Q(^.CIZ=G;V]O<+"PL?'Q\G)R8R+B]+1T?O[^ZJIJ8J)B9B7EYF8F)R;
MFWEX>'=V=WAW=W=V=O____KZ^B'Y! $``!\`+ `````3`!,```6*X">.9&ER
MW+9U';IQ+=R-G&??>#Y_=>[?N][/=Q )ASB.J&,;#&P/IT>!T40\NXV-Y3$(
MN)..A((U;ID50:"C2'0(-B7/MB9T%ID.I(,`FCT-'18,% 4=`@`&-W),'A<L
L< XL$#@;?P@`!38+``D*22('2#Y!HSER6J:+?ZIE1BPH,"LN,'(FMR8A`#L`
`
end

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-09-08 19:26

rt skrev:
> [...]
> Jeg er selv mest til kraftige vine, tør eller mellem-tør. Vi skal
> ikke have decideret mad til, men der vil blive serveret lidt tapas.

Det har sådan set megen betydning, om der serveres mad til - de kraftige
vine er jo ofte typisk 'madvine'.

Så:

kraftig: Shiraz
lettere (min favorit) Pinot Noir - de laver forrygende Pinot Noir
derude.. - de har flere gange slået Bourgogne i blindsmagning hos os -
og til den halve pris..

> Hvad bør jeg gå efter?
> Nogen konkrete anbefalinger, og hvorfor? :) Og hvor de kan købes.

I de lokale vinbutikker...

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-09-08 23:36

Gert Krabsen wrote:

> kraftig: Shiraz
> lettere (min favorit) Pinot Noir - de laver forrygende Pinot Noir
> derude.. - de har flere gange slået Bourgogne i blindsmagning hos os -
> og til den halve pris..

Hvilken vil du anbefale, der har rigtig og god bourgognekarakter (A la
nordlig Cote d'Or)?

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-09-08 08:36

Jan Boegh skrev:

> Hvilken vil du anbefale, der har rigtig og god bourgognekarakter (A la
> nordlig Cote d'Or)?

Jeg ville have svaret 'Henley Park' - men desværre har de danske! ejere
besluttet at anvende ders Pinot Noir til rosé - det kan de sælge mere af
i USA.

Men ellers - kig efter Plantagenet. Sidst jeg havde blindsmagning, vandt
den over Armand Rosseau, Meo-Camuzet mfl..
Importeres svjh af Laudrup Vinimport, der har andet end spanske dråber..

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 24-09-08 10:44

> [...]
> Ikke at det har den store betydning.
>
> Hvad bør jeg gå efter?
> Nogen konkrete anbefalinger, og hvorfor? :) Og hvor de kan købes.

Det kniber åbenbart at få nogle til at anbefale en konkret vin men her
er et par bud:

"The laughing Frog" fra www.handmadewine.dk Den koster lidt over budgettet,
men talt pænt for mosters helbred, og sig du skal imponere til en smagning,
så kan du være heldig. Vinen skal drikkes ved max 16 grader, ellers fremstår
den lidt plumb, men det er en super vin, som få kender.

"Tin cows Pinot Noir" fra www.nordicwineclub.dk Et pinot-fund til prisen.

"Heartland Shiraz" fra www.wine.dk (Vinens verden ) . Superflot og elegant
shiraz til 95,-

Lad os vide, hvad du fik købt......

Anders
www.vinkritik.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-09-08 06:55

Anders Halskov-Jensen <anders@vinkriiitiiiik.dk> wrote:

> [...]
> så kan du være heldig. Vinen skal drikkes ved max 16 grader, ellers fremstår
> den lidt plumb, men det er en super vin, som få kender.

I modsætning til europæiske vinavlere, kan australierne lave fremragende
vine på ren shiraz. Hvis du vælger indenfor dine 100 kr. kan du næsten
ikke gå fejl.
god fornøjelse
erling

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-09-08 07:09

On Thu, 25 Sep 2008 07:55:20 +0200, preeh-dh@mail.dkspree (Erling
Hansen) wrote:

>I modsætning til europæiske vinavlere, kan australierne lave fremragende
>vine på ren shiraz. Hvis du vælger indenfor dine 100 kr. kan du næsten
> [...]

Hej Erling!

Nogle af verdens største vine laves da på100% syrah i den nordlige
rhônedal (Hermitage, Côte-Rôtie (ok, af og til med et lille skud af
den hvide drue viognier, men enkeltdrue vine findes også).

Ved en nylig smagning blev Guigals Château Ampuis (Côte-Rôtie) udråbt
som den bedste syrahbaserede vin -- i konkurrence med australske
eksemplarer.

At der ofte er mere smæk på frugten i de australske omkring 100
kroner, det er en anden sag, men at sige, at europiske vinavlere ik
ke kan lave gode vine på syrah, det er simpelt hen forkert.

Stenterrasserne i Côte-Rôtie er så stejle, at alt skal laves manuelt
-- fra pasning af terrassernes stenanlæg til dyrkning og høst. Manuel
arbejdskraft kombineret med ekstremt lave mængder vin betyder
naturligvis noget for prisen. Hermitage-vinene er legendariske og
tidligere tilsatte man Hermitage-most til de store Bordeaux-vine i
svage år (så skrev man blot Hermitagée på etiketten, den ville nok
ikke gå i dag med de strengere AOC-regler).

Det kan sagtens lade sig gøre at smage nordlig rhônes karakter til en
nogenlunde fornuftig pris. Fx byder Saint-Joseph-appellationen på
billigere vin, og der fås fremragende sager til omkring 120-150. Af
nylige årgange & halvnye producenter kan jeg vamrt anbefale Delobre
(La ferme des sept lunes). Biodynamisk og meget syrahkarakterfast.

Mere om Delobre & Saint-Joseph her:
http://www.bergholt.net/saint_joseph_delobre_ferme_des_sept_lunes_2005.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senst: osso buco med
selleriburger)

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 25-09-08 09:57

> I modsætning til europæiske vinavlere, kan australierne lave fremragende
> vine på ren shiraz. Hvis du vælger indenfor dine 100 kr. kan du næsten
> [...]

En populær, og forsimplet misopfattelse. Der er lige stor diversitet i
kvaliteten, uanset om man er i Australien eller Europa. Men mange danskere
er faldet for den oppulente sødmefulde stil som i en del år var arketypen
for australsk shiraz. Men flere vinproducenter down under har fået øjnene op
for en mere kølig mineralsk stil, ligesom flere franske vinbønder hælder
bort fra den traditionelle stringente tanniske stil.

Anders
www.vinkritik.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-09-08 16:03

> [...]
> for en mere kølig mineralsk stil, ligesom flere franske vinbønder hælder
> bort fra den traditionelle stringente tanniske stil.

Jamen....æææ....jeg beklager da, at jeg har udtalt mig uden at være
specialuddannet. Jeg har bare smagt en 10-12 temmeligt ringe franske ren
shiraz, og nogle hæderlige med en eller to andre sorter tilsat. Så har
jeg desuden været en tur i Australien (for 5 år siden) hvor jeg på
rundrejsen smagte mig igennem en stribe shiraz'er, der tiltalte mig
meget med en varm, kraftig smag.
Og mit budget tilsiger mig at holde mig ikke alt for langt over de 60
kr. pr. flaske.....og der vil jeg altså fastholde min oprindelige
påstand, selv om den måske virker ukvalificeret på nogle af jer.
mvh
erling

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 25-09-08 18:02

On Thu, 25 Sep 2008 17:02:58 +0200, preeh-dh@mail.dkspree (Erling
Hansen) wrote:

> [...]
>specialuddannet. Jeg har bare smagt en 10-12 temmeligt ringe franske ren
>shiraz, og nogle hæderlige med en eller to andre sorter tilsat.

Ingen grund til beklagelse. Jeg er helt enig med dig i, at i prislejet
50-60 kroner flasken, så banker australsk shiraz de fleste franske
vine (på samme drue).

Men når det er sagt, så udtalte du dig temmelig absolut,
specialuddannelse eller ej ;)

"I modsætning til europæiske vinavlere, kan australierne lave
fremragende vine på ren shiraz"

Hvilke franske syrah-vine har du smagt?

Måske en Saint-Chinian vil falde i din smag:

http://www.bichel.dk/2005-camprigou-domaine-tabatau-p-207.html

Jeg har ikke selv smagt vinen, men jeg får lyst, når jeg læser:

"Her er virkelig tale om den lille bonde med en dejlig lidt gammeldags
vinstil, personlighed og med god fast karakter. Ikke noget mainstream
her. Kun 27–28000 fl. om året. Allerede på kortet hos Alain Ducasse i
New York og den 3 stjernede Jardin des Senses i Montpellier."

Til 55,- er det et forsøg værd.

> Så har jeg desuden været en tur i Australien (for 5 år siden) hvor jeg på
> rundrejsen smagte mig igennem en stribe shiraz'er, der tiltalte mig
> meget med en varm, kraftig smag.

Det forstår jeg godt. De australske vine gi'r meget bang for the buck
i form af frugt, kraft og saftighed -- og de passer tit godt til
danske, lidt tunge efterårsretter.

>Og mit budget tilsiger mig at holde mig ikke alt for langt over de 60
>kr. pr. flaske.....og der vil jeg altså fastholde min oprindelige
>påstand, selv om den måske virker ukvalificeret på nogle af jer.

Det er lidt som Robert Parkers point -- bedømmelsen er absolut og ikke
relativ (ift. forholdet mellem pris og kvalitet). Vinavisen og de
fleste dagblade praktiseret det sidste, og det gi'r mening, men det
gør det andet også.

---
Mvh. Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej: Smagenote på
hvid Saint-Joseph, 2001 - Guigal).

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-09-08 14:30

> [...]
> kr. pr. flaske.....og der vil jeg altså fastholde min oprindelige
> påstand, selv om den måske virker ukvalificeret på nogle af jer.

Alt forladt, Erling. Men som Kasper også antyder, er dit statement om
europæiske vinavleres evne til at lave vin på syrah noget utvetydigt, og
heller ikke korrekt. En lidt blødere formulering a la "Jeg foretrækker
australsk shiraz fremfor europæisk" havde måske afstedkommet et tilsvarende
mere venligt formuleret indlæg fra mig. Jeg lader mig desværre provokere af
(usande) generaliseringer . Din vinpræference er du i din gode ret til at
have, men at 10-12 franske vine ud af adskillige tusinder skal gøres til
målestok for europæiske vinbønders evner er måske at stramme den en anelse.
Her skal man ikke være specialuddannet for at udtale sig(det er jeg heller
ikke), men man må til gengæld leve med forskellige former for kritik og
respons på sine ytringer.......
Skål i syrah/shiraz !!!

Anders
www.vinkritik.dk
spisdrik.blogspot.com

Fra : rt

Dato : 25-09-08 08:52

Jeg tillader mig lige at svare jer fælles.

Mange tak for jeres svar, jeg skal nok lige fortælle hvad det bliver
til

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : rt

Dato : 28-09-08 20:10

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in

> Jeg tillader mig lige at svare jer fælles.
>
> Mange tak for jeres svar, jeg skal nok lige fortælle hvad det
> bliver til

Jeg endte med at købe en Heartland Shiraz 2006 af Ben Glaetzer -
en af dem, som Anders anbefalede. Jeg er selv ret glad for Shiraz,
så det blev den, mere eller mindre tilfældigt, og også fordi, det
var den jeg, med den relativ korte varsel, nemt kunne opstøve.

Vi var otte deltagere, alle på relativ lavt niveau :) Der var to
New Zealændere, fem Aus'ere og en fra Chile :) Sidstnævnte havde
vist ikke fanget den geografiske afgrænsning. Vinen var, som sagt,
ligeledes afgrænset af et prisloft på 100 kr. Som jeg lige husker
det var priserne således: 59, 70, 89, 95, 98, 99, 100, 107. Eller
noget i den stil.

Efterfølgende blev der kåret en vinder. Hver deltager skulle dele
point ud til fire vine, som ikke måtte være ens egen. 4 point til
den bedste, 3 til nummer to, osv.

Min vin blev nummer to, og jeg må sige, helt uden at være partisk,
at det klart var min egen favorit. Jeg synes virkelig det er en
god vin.

Det sjove er at vinderen, der vist nok var den næst eller tredje
billigste, også var en Ben Glaetzer-vin, en blandingsvind af
Shiraz, Cabernet Sauvignon og Grenache, også 2006. Den var god,
men efter min mening kun tredjebedst i testen.

Den næstbedste, efter min mening, var også fra Sydaustralien, og
også Shiraz. Mener den hed noget med Thorne Clarke (?). Der var en
lille fugl på etiketten. Den mindede en del om min, men var en
anelse blødere og med en let sødlig eftersmag, der efter min smag
trak en anelse ned. Men stadig min vinder (når man ikke må stemme
på sin egen).

Taberen var en Jacob's Creek Shiraz/Cabernet Sauvignon 2005.

Testens dyreste vin blev anden eller tredje sidst. Det var en
Penfolds Shiraz 2005 af Thomas Hyland. Den var for kraftig, skarp.
Men trods alt stadig en god vin. Det skal siges at den kom mere
til sin ret efter alle vinene var smagt, og der blev re-smagt
efter ønske.

De to fra NZ var Merlot-vine, som ikke rakte til en topplacering.

Tjaa, det var bare lidt info til de der er interesseret :)
Ovenstående er ganske subjektive, amatøragtige kommentarer, men
ikke desto mindre min ærlige mening :)

Jeg vil sige tak for jeres anbefalinger, jeg vil prøve nogle af de
andre en anden gang.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-09-08 05:05

> [...]
>

> Min vin blev nummer to, og jeg må sige, helt uden at være partisk,
> at det klart var min egen favorit. Jeg synes virkelig det er en

Det lyder som en hyggelig og sjov smagning. Jeg er glad for, at du kunne
lide Heartland, og at den fik en flot placering. Jacobs Creek var engang en
god vin, men jeg bryder mig ikke om den længere, og det er meget længe siden
jeg har fået en vin på ren merlot, jeg gad drikke, så det undrer mig ikke at
de to NZ'ere også blev lavt rangeret.

Anders
www.vinkritik.dk