Hvordan bruges min brændeovn bedst?
Fra : Morten

Dato : 24-09-08 13:06

Hej

Jeg har en brændeovn af denne type (dog lidt ældre model end på billedet):

http://www.lotusovne.com/4010.asp

og så vidt jeg kan se er den eneste indstilling jeg har, at åbne og lukke
for lufttilførslen. Lukker jeg dør flammerne og gløderne bliver gradvist
svagere, åbner jeg bare lidt bliver gløderne stærkere, og der kommer til
sidst flammer igen.

Hvordan bruger jeg den optimalt i forhold til optænding, vedligeholde og
nat?

Jeg spørger også fordi jeg kan mærke at røret til skorstenen bliver meget
hurtigt varmt når jeg tænder den, så jeg tror der går en del varme til
spilde ...

/Morten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-08 06:59

http://www.mim.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/bolancering.htm

http://www.groentansvar.dk/Default.aspx?ID=342

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kåre

Dato : 24-09-08 14:06

> [...]
>
> Jeg spørger også fordi jeg kan mærke at røret til skorstenen bliver meget
> hurtigt varmt når jeg tænder den, så jeg tror der går en del varme til

Fuld luft under optænding, til kammeret er oppe i temperatur.
Herefter kan du lukke luften (delvist) igen til du har en flamme/glød somm
du synes ser ud til at kunne overleve...

I moderne ovne er der også sekundær ilt. Her kan man sædvanligvis lukke helt
for primær luften, som åbenbart er den eneste luft du har.
Det er ikke specielt effektivt hvis det er en ovn uden sekundær luft.

Primær luft: Uopvarmet luft som kommer op under bålet. Benyttes til
optænding.
Sekundær luft: Opvarmet luft som ledes ind oven i bålets flammer. Denne
tilførte ilt er med til at afbrænde gasserne som afgives fra træet. Disse
gasser indeholder op mod 80% af energien i træet, så hvis ikke de brændes af
effektivt...

Og ja, skorstensrøret bliver varmt. En brændeovn er ikke specielt
energieffektiv, men huggelig.
Trøst dig med at røret virker lidt som en radiator.
Du kan jo sætte et meget langt rør i, indtil det kan afgive så meget varme,
at der ikke udledes for meget...
Men det er ikke konevenligt

Kåre

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 24-09-08 19:40

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en brændeovn af denne type (dog lidt ældre model end på billedet):
>
> http://www.lotusovne.com/4010.asp

Fin ovn den skal du nok blive glad for.

> [...]
> for lufttilførslen. Lukker jeg dør flammerne og gløderne bliver gradvist
> svagere, åbner jeg bare lidt bliver gløderne stærkere, og der kommer til

Når du tænder op, skal alt stå åbent (lågen på klem & luft helt åbent).
Det står med sikkerhed i din brugsforviring.

Når der er det man kalder overtænding, dvs alt er i fuld flamme kan du lukke
lågen helt.
Lad luften stå hele åben i 5-10min efter.
Hvorfor nu det ? Du får ikke korrekt sug i skorstenen hvis den ikke er varm.
Det er ganske normalt at røret fra ovnen til loft er MEGET varmt.

Det kan godt tage 15-20min at starte en moderne ovn op.

Du kan nu lukke lidt for luften så flammen står og danser eller ruller hen
over brændet.
Indstillingen for luft spjællet kommer også an på hvor meget det blæser uden
for.

> Hvordan bruger jeg den optimalt i forhold til optænding, vedligeholde og
> nat?

Optænding kræver ca 3kg brænde, dvs 3 håndfulde du ikke kan holde om med
begge hænder.
Jeg bruger flæk affald og stykker svarende til 2-3 finger tykkelser.

Vedligeholdelse, når brændet er ved at brænde ud, så åben helt for luften,
så brænder resten.
Der må gerne ligge 1cm aske og kulstykker tilbage til du tænder op igen.
Evt. sod på ruden tager jeg med et vådt stykke køkkenrulle dyppet i ren
aske.

Nat: brænde over er næsten umuligt i de nye ovne, men du kan godt fylde den
op inden du går i seng og sætte spjællet på 1/4 til ½ alt efter sug/blæst.

> Jeg spørger også fordi jeg kan mærke at røret til skorstenen bliver meget
> hurtigt varmt når jeg tænder den, så jeg tror der går en del varme til
> spilde ...

Det skal være sådan

Jeg havde selv tidligere en kombiovn, koks/brænde. Derefter en brænde med
primær og sekundær luft.
Den sidste ovn var jeg meget glad for, jeg kunne styrer alt 100%. så bygge
de vi ud og fik en Contura 550.
Den bandede jeg over i ca 2md... så fik jeg styr på den og er rigtig glad
for den.
Varme udnyttelsen er væsentlig bedre.

Det værste ved en ny ovn er at den stinker, når den brænder/damper malingen
af. men det skal den og husk du skal ikke være bange for at den knirker og
giver sig lidt. Den skal nok holde.

Mvh
Leon