Indstøbning af installationskabel i gulv
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 23-09-08 05:25

Er det lovligt at indstøbe elinstallationskabler i betongulve? Er der
nogen som kan henvise til reglerne vedrørende dette?

Under nedbrydning af fliser i et badeværelse i en etageejendom er et
rustent metalrør indeholdende underboens elledninger dukket op under
fliser og terazzo. Da røret er ødelagt ville det letteste være at føre
et installationskabel til indstøbning i røret og så bare støbe ovenpå.
Men må man det?

Mvh
Morten

Fra : tp

Dato : 23-09-08 13:58

"Morten Er det lovligt at indstøbe elinstallationskabler i betongulve? Er
[...]

------------------------

Da vi skulle støbe gulv, lagde vores el installatør noget kabel i det der nu
er beton. Det var billigere og nemmere end installationsrør
Så ja, men jeg er omvendt ret sikker på at ikke alle typer ledning må støbes
ned, så tjek lige hvad du køber.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-08 15:29

Smut hellere forbi din lokale installatør og spørg.
Der er vist en masse særregler for etageejendomme.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 26-09-08 06:41

On 23 Sep., 16:29, "Ole \"Toggal\" Juhl"
<olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote:
> Smut hellere forbi din lokale installatør og spørg.
> Der er vist en masse særregler for etageejendomme.

Jeg fandt følgende i stærkstrømsbekendgørelsen

"521.7.2 Oplægning. Kappeledninger må ikke indmures eller indstøbes
direkte [...]"

Har ikke lige undersøgt om der findes særregler for etageejendomme.

Istedet knaldede jeg gammle terazzo og slidlag af helt ned til
betondækket og fik udskiftet den del af røret, som var tæret. Så kan
jeg jeg også få opbygget et godt og sundt gulv helt fra bunden.

Vh
Morten