Kan man sælge sine brugte naturskiffer tag~
Fra : Kåre

Dato : 22-09-08 16:15

Hej

Bare sådan af ren nysgerrighed:

Jeg har et hus fra 1930, som er med naturskiffer. Ca. 120 kvm i grundplan,
med høj rejsning.
Der er tilbygget i 1969 men her er der lagt eternit skiffer (asbest) på.

Det gamle tag ser ud som nyt.
Det "nye" tag ser ikke for godt ud.

Jeg har hørt en historie om een som fik tilbudt at få lagt helt nyt tag på
gratis, incl arbejdsløn og alle materialer, hvs ham der lagde det måtte få
de gamle skifferplader.

Jeg ved ikke hvor meget sandt der er i historien, men den kunne være
interessant.

Jeg tror det bliver ret dyrt, hvis overhovedet muligt, at få lagt
naturskiffer på tilbygningen.
Alternativt kunne man jo sælge de gamle plader, som intet fejler, og få lagt
nyt på hele huset. Så ser det også ens ud over hele huset.

Er der nogen der kender markedsprisen for sådanne brugte naturskiffer
plader?

mvh
Kåre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-09-08 16:37

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> interessant.
>
> Jeg tror det bliver ret dyrt, hvis overhovedet muligt, at få lagt

Jeg har læst at man kan få nyt men ved ikke hvad det koster. Det er jo
nærmest uforgængligt så hvis det ikke er for stort et areal kunne det jo
være at det var værd at tænke på istedet for noget kedeligt eternit?

Steen.

Fra : Martin Bak

Dato : 22-09-08 16:43

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærmest uforgængligt så hvis det ikke er for stort et areal kunne det jo
> være at det var værd at tænke på istedet for noget kedeligt eternit?

Tjoh. Nyt fra 400-1000 kr. pr m2. Ex. oplægning(!) Det er bestemt et
eksklusivt tag.
http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/tage/tag-med-naturskifer
Hvad man kan sælge et brugt tag for ved jeg ikke, men kan det nedtages uden
at gå i stykker er det da nok noget værd.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 22-09-08 17:30

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> Tjoh. Nyt fra 400-1000 kr. pr m2. Ex. oplægning(!) Det er bestemt et
> eksklusivt tag.

Set i forhold til at det holder praktisk taget for evigt, er prisen
rimelig nok. Jeg har et 108 år gammelt tag, som jo nok skulle have
været lagt om for 3. gang nu, hvis det havde været cementtegl eller
eternitplader.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Kåre

Dato : 22-09-08 17:43

> [...]
> nærmest uforgængligt så hvis det ikke er for stort et areal kunne det jo
> være at det var værd at tænke på istedet for noget kedeligt eternit?

Jeg tror bestemt også det er nærmest uforgængeligt.
Taget er næsten 80 år gammelt, men ser æsten ud som nyt. der vokser intet
mos på det.
Det 30 år gamle asbest tag er dækket af tykt lag mos, og er skævt og træls
at se på...

Men jeg får nok svært ved at få fat i plader der ligner. Og samtidig er det
gamle tag "mønstret". Dvs at nogle af rækkerne er pladerne klippet så de er
runde. Det ser jo pænt ud, men det bliver dælme dyrt at få en gammel nisse
til at gøre det for 400 i timen...

Konklusionen er at det bliver umuligt at få et tag som ser ensartet ud over
hele taget.

Det er ca. 120 kvm plader der skal bruges.

Kåre

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-09-08 17:14

> [...]
> lagt nyt på hele huset. Så ser det også ens ud over hele huset.
>
> Er der nogen der kender markedsprisen for sådanne brugte naturskiffer

Vi har lagt rigtig mange brugte op. Prisen lå omkring 30-35 kr for en sten
på 30*60, så billigt er det ikke. :)

- Martin

Fra : Kåre

Dato : 22-09-08 17:39

> Vi har lagt rigtig mange brugte op. Prisen lå omkring 30-35 kr for en sten
> på 30*60, så billigt er det ikke. :)

Hmmm, jeg har vel små 2000 styk. Jeg kender så ikke dimensioner, men jeg vil
tro de er lidt større (bredere).

En del af dem af "klippet" i buer for at lave mønster, så de er ikke helt
ens.

Kåre

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-09-08 19:12

> [...]
> vil tro de er lidt større (bredere).
>
> En del af dem af "klippet" i buer for at lave mønster, så de er ikke helt

Der er i hvertfald et marked for dem. Ham vi købte af solgte vist temmelig
mange (jeg kan desværre ikke huske hvor det var).

Der er en mulighed her:
http://www.jk-genbrugscenter.dk/group.asp?group=9

Så mangler du bare blikkenslageren. :)

- Martin