Brænde til pejs
Fra : ronnie.ziegler@gmail~

Dato : 22-09-08 07:01

Hejsa,

jeg har i sommers købt et hus med pejseindsats, og da det nu er ved at
være fyringssæson, har jeg et par spørgsmål til brugen af brænde.

Jeg har en del alm. brændeknuder, men herudover har jeg en hel masse
lakeret træ, som jeg er i tvivl om, om jeg kan brænde. Min bekymring
går primært på, om malet og lakeret træ ikke afgiver nogle dampe eller
lignende, som kan være usunde samt om det er skadeligt for miljøet.

Mvh
Ronnie

Fra : Holst

Dato : 22-09-08 14:08

ronnie.ziegler@gmail.com wrote:

> [...]
> går primært på, om malet og lakeret træ ikke afgiver nogle dampe eller
> lignende, som kan være usunde samt om det er skadeligt for miljøet.

Det lakerede træ må du ikke brænde af i brændeovnen. Det skal du
aflevere på din lokale genbrugsplads.

Fra : Thomas

Dato : 22-09-08 07:12

On 22 Sep., 15:01, ronnie.zieg...@gmail.com wrote:
> [...]
> går primært på, om malet og lakeret træ ikke afgiver nogle dampe eller
> lignende, som kan være usunde samt om det er skadeligt for miljøet.

Jo det er både usundt og ulovligt.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-09-08 15:19

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hejsa,

dampe eller
> lignende, som kan være usunde samt om det er skadeligt for miljøet.

Men det er mest usundt for dem der bor omkring dit hus som én af mine naboer
vist konkluderede.
Han brændte ihvertfald en hel del træ der lugtede noget specielt

Steen.

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 25-09-08 18:46

> Men det er mest usundt for dem der bor omkring dit hus som én af mine
> naboer vist konkluderede.
> Han brændte ihvertfald en hel del træ der lugtede noget specielt

Jeg fik en del poppeltræ forærende mod at køre det hjem og kløve det. Megen
til møhtræ skal man lede længe efter, vanskeligt at kløve, dårlig brændværdi
og dårlig lugt når det blev brændt af. Godt vi er sluppet af med det og
aldrig mere poppel på min matrikel.

/tue

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-09-08 19:21

On Thu, 25 Sep 2008 19:46:27 +0200, "Nygaard \(4330\)"
<holmnygaard.fjerndette@tiscali.dk> wrote:

>Jeg fik en del poppeltræ forærende mod at køre det hjem og kløve det. Megen
>til møhtræ skal man lede længe efter, vanskeligt at kløve, dårlig brændværdi

Jeg havde også en kæmpe dynge poppel sidste forår, men jeg syntes det
var meget nemt at kløve. Det var skiver på 70-100 cm i diameter, som jeg
relativt let flækkede med min gode gamle flækøkse. Et enkelt hak og
skiverne flækkede.
Men der var nogle stykker som havde forgreninger, som var noget svære at
flække. Men ikke nær så svære som elm med forgreninger f.eks.

Brændværdien aner jeg ikke noget om - jeg er ikke begyndt at bruge
træet endnu. Det vejer dog ikke så meget, så der er nok ikke meget guf i
det. Men det gør mig nu ikke noget.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 25-09-08 19:41

> Men der var nogle stykker som havde forgreninger, som var noget svære
> at flække.

Jaeh, dem havde jeg en del af. Elm har jeg ikke prøvet, mest eg, bøg birk,
gran og fyr.

/tue

Fra : ronnie.ziegler@gmail~

Dato : 22-09-08 07:38

On 22 Sep., 15:12, Thomas <Thomas.Hauga...@gmail.com> wrote:

> Jo det er både usundt og ulovligt.

Mange tak for de hurtige svar. Det var egentlig som jeg havde
forestillet mig.

Mvh
Ronnie

Fra : Klaus G.

Dato : 22-09-08 16:12

> jeg har i sommers købt et hus med pejseindsats, og da det nu er ved at
> være fyringssæson, har jeg et par spørgsmål til brugen af brænde.
Du skal have fat i noget træ som ikke siger bang når det brænder, altså
springer, så står der gnister ud over det hele og det er ikke smart i en
åben pejs jo.

Kan bare ikke huske hvad træsort det skal være, beklager :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-09-08 17:16

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Du skal have fat i noget træ som ikke siger bang når det brænder, altså
> springer, så står der gnister ud over det hele og det er ikke smart i en
> åben pejs jo.

En pejseindsats er en "brændeovn" der er bygget ind i en åben pejs. Så det
er ikke noget problem med knaldtræ. :)

- Martin