MacScan erfaringer?
Fra : Erling Hansen

Dato : 24-09-08 21:22

På anbefaling i Versiontracker downloadede jeg i går en såkaldt
MacScan - som skulle være det eneste rigtige for at fange spy-ware og
andet.
Jeg synes ikke de 29$ er givet godt ud. Den 'fangede' og slettede
19 cookies - og så ikke mere.
Desværre fik det ikke mere liv i min iMac - og for at slå hovedet
på sømmet dukkede der en Windows spy-ware jager op og uden invitation
gik den i gang med at undersøge iMac'en og fandt 49 forskellige spy-ware
programmer, som den så undlod at slette.
Har nogen en anden løsning? Jeg har en klar fornemmelse af at
spy-ware og andet kan være årsagen til min iMac's alderdomssløvsind.
mvh
Erling

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 21:30

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> [...]
> Har nogen en anden løsning? Jeg har en klar fornemmelse af at
> spy-ware og andet kan være årsagen til min iMac's alderdomssløvsind.

Det er jo lidt svært at vurdere fra distancen ... og en windows spyware
scanner kan i hvertfald slet ikke gøre noget som helt .. mon ikke du har
forvildfet dig ind på de mørkere kroge af internettet .. og har fået
startet sådan en fake webbaseret snyde scanner som til sidst beder dig
installere en suspekt exe fil ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 21:31

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Jeg synes ikke de 29$ er givet godt ud. Den 'fangede' og slettede
> 19 cookies - og så ikke mere.

prøvede du ikke demo versionen først for at se om det overhovedet er
noget du har brug for ?

/thomas

Fra : Erling Hansen

Dato : 24-09-08 22:11

> prøvede du ikke demo versionen først for at se om det overhovedet er
> noget du har brug for ?
>
> /thomas

Nej, jeg prøvede ikke demo-version først. Og ja, jeg har da været inde
på et par af de mere dunkle internet-sider, nærmest for at studere hvor
flexible de unge damer kan være.
mvh
erling
PS, vil det være en brugbar vej at prøve at slette hele harddisken (hvis
jeg kan finde ud af det) og så geninstallere os x ???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 22:15

> Nej, jeg prøvede ikke demo-version først. Og ja, jeg har da været inde
> på et par af de mere dunkle internet-sider, nærmest for at studere hvor
> flexible de unge damer kan være.

*suk* .. og det er netop på de sider du kan risikere at ramme en af de
Mac trojanere der er derude .. f.eks. kan den bede dig om at installere
et video codec før du kan se "de unge damer" .. i virkeligheden
installerer den bare et grimt program i baggrunden .. og hvis den beder
dig om dit password så er du "fucked" .. bare ikke på den måde du havde
håbet ..

Det vil nok være det nemmeste ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-08 04:29

> [...]
> installerer den bare et grimt program i baggrunden .. og hvis den beder
> dig om dit password så er du "fucked" .. bare ikke på den måde du havde

Det kræver vist at de unge »damer« gemmer lidt mere værktøj under tøjet,
end damer normalt er i besiddelse af og at Erling har forventet det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-09-08 06:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det kræver vist at de unge »damer« gemmer lidt mere værktøj under tøjet,
> end damer normalt er i besiddelse af og at Erling har forventet det.

Nysgerrigheden var nu større end forventningerne. Jeg har nået den alder
hvor jeg nøjes med at kigge efter de unge damer, engang imellem, når jeg
husker det.
Nu leder jeg bare efter et sted, hvor jeg kan læse mig til hvordan
jeg kan udradere min HD så der bliver plads til en ny OS X. Nogen af
jer, der kender sådan en side?
mvh
Erling

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-08 07:39

> [...]

> Nu leder jeg bare efter et sted, hvor jeg kan læse mig til hvordan
> jeg kan udradere min HD så der bliver plads til en ny OS X. Nogen af

du stopper din system cd eller 10.4 eller 10.5 cd i maskinen og følger
anvisningerne. Husk dog lige at få de dokumenter etc. ud inden du
sletter ..

/thomas

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-09-08 08:11

> du stopper din system cd eller 10.4 eller 10.5 cd i maskinen og følger
> anvisningerne. Husk dog lige at få de dokumenter etc. ud inden du
> sletter ..
>
> /thomas
Tak, jeg prøver i løbet af dagen.
erling

Fra : Morten Lind

Dato : 25-09-08 17:31

> Det vil nok være det nemmeste ...
>
> /thomas

Enig - og det er jo hverken svært eller tager lang tid

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-09-08 17:30

> [...]

> PS, vil det være en brugbar vej at prøve at slette hele harddisken (hvis
> jeg kan finde ud af det) og så geninstallere os x ???

Kan du ikke bare undvære Windows på din Mac - så kan man nemlig sagtens
studere, hvor fleksible de unge damer kan være.

M., der mener, at Windows ikke hører hjemme på en Mac

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-08 22:12

Look what the cat dragged in - Erling Hansen:

<snip>

> Har nogen en anden løsning? Jeg har en klar fornemmelse af at
> spy-ware og andet kan være årsagen til min iMac's
> alderdomssløvsind.

Det er den der Macscan der sløver. Smid den ad h' til og indrøm over
for dig selv, at du har smidt $29 ud ad vinuet.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Erling Hansen

Dato : 24-09-08 22:47

> Look what the cat dragged in - Erling Hansen:
>
> <snip>

> Det er den der Macscan der sløver. Smid den ad h' til og indrøm over
> for dig selv, at du har smidt $29 ud ad vinuet.

I al retfærdighed: Den var sgu ligge så sløv inden jeg udsatte den for
MacScan - det kunne tage flere minutter at få downloaded en lidt
kompliceret hjemmeside.
mvh
erling

Fra : Lyrik

Dato : 24-09-08 23:13

"Erling Hansen" <preeh-dh@mail.dkspree> skrev i meddelelsen

> I al retfærdighed: Den var sgu ligge så sløv inden jeg udsatte den for
> MacScan - det kunne tage flere minutter at få downloaded en lidt
> kompliceret hjemmeside.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle systemer korrumperers og udvikler bureukrati efterhånden. Der skal
renses ud med mellemrum. Når det er blevet så korrupt som dit, hvor "ludere
trækker i sidegaderne og mændene er drukne og på junk." Så skal den store
udrensning til, en geninstallering af systemet. IMHO. Det skal til at være:
"Plain" igen, altså simpelt, enkelt og beskedent som en gråspurv.

Jens

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-09-08 16:07

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> udrensning til, en geninstallering af systemet. IMHO. Det skal til at være:
> "Plain" igen, altså simpelt, enkelt og beskedent som en gråspurv.

Herligt at læse en så poetisk beskrivelse af noget så dødssygt som det
indvendige af en computer! Tak.
Erling

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-09-08 23:17

Look what the cat dragged in - Erling Hansen:

> I al retfærdighed: Den var sgu ligge så sløv inden jeg udsatte den
> for MacScan - det kunne tage flere minutter at få downloaded en
> lidt kompliceret hjemmeside.

Det behøver ikke være din iMac.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-09-08 04:29

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> I al retfærdighed: Den var sgu ligge så sløv inden jeg udsatte den for
> MacScan - det kunne tage flere minutter at få downloaded en lidt
> kompliceret hjemmeside.

Hvor hurtig er din netforbindelse?

Og så kunne det være at du havde brug for at rense dit system:

<http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=c
lean&srchArea=macosx&submit=Go>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 13:03

On 2008-09-24 23:47:02 +0200, preeh-dh@mail.dkspree (Erling Hansen) said:

> I al retfærdighed: Den var sgu ligge så sløv inden jeg udsatte den for
> MacScan - det kunne tage flere minutter at få downloaded en lidt
> kompliceret hjemmeside.

Det er netop én af bivirkningerne ved at du har kigget på upklædte unge piger.
Trojaneren lægger en spoofet DNS server ind på din computer - hele
tiden Da din mac enten ikke kan få fat i den spoofede DNS eller den
spoofede DNS ikke indeholder de zoner din mac foraøger at resolve vil
ethvert opslag tage 2x30 sekunder istedet for nogen få milisekunder.

Du fjerner tronjanerene ved at gøre følgende:
Åben en terminal

tast   "sudo crontab -e"
tast <return>
tast dit_password
tast <return>
brug pile tasterne til at stille dig i den linie der indeholder ">
/etc/resolv.conf"
tast <ESC>
tast <dd>

/Linien skulle nu forsvinde, er der flere linier skal du også stille
dig i dem og gentage sekvensen. Når de er væk kan du gemme filen./

tast   <ESC>
tast   <:>
tast   <qw>
tast   <return>

Genstart.

Slet /Library/QuickTime/Quicktime.xpt (mener jeg den hedder)

Åbner du "Systemprefrences" -> "Network", markerer dit interface og
fjerner de to IP adresser der står i feltet "DNS Server"

Nu er du fri for såvel langsomme DNS opslag som din trojanske hest.
Tilgengæld er det ikke helt så nemt at se upklædte unge piger.

Sjovt nok har jeg endnu ikke set denne trojaner hos en kvinde endnu...

Du kunne evt. overveje at investere i "Norton Antivirus 11" (kræver Mac
OS 10.4, har du 10.3 skal du købe version Norton Antivirus 10) og lade
være med at arbejde i en administrator konto.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-08 13:50

> Nu er du fri for såvel langsomme DNS opslag som din trojanske hest.
> Tilgengæld er det ikke helt så nemt at se upklædte unge piger.

Det er jo lidt af et dilemma, du sætter os i der
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 13:56

Henrik Münster skrev:

> Det er jo lidt af et dilemma, du sætter os i der

Tricket er at man kører en Windows 98 i en virtuel maskine med et
snapshot og ser på de upåklædte unge piger der. Når man så er færdig
ruller man tilbage til snapshottet.

Fuld funktionalitet og brat glemsel. Minimal ulempe :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 14:27

On 2008-10-12 14:56:00 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> færdig ruller man tilbage til snapshottet.
>
> Fuld funktionalitet og brat glemsel. Minimal ulempe :)

man kan osse bare slå trojaneren til og fra efter behov.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 14:27

On 2008-10-12 14:50:13 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Det er jo lidt af et dilemma, du sætter os i der

Det tænkte jeg hvorfor jeg også vil lade Erling om at afgøre om det den
nuværende tilstand ikke er at fortrække.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-09-08 18:05

> [...]

> Har nogen en anden løsning? Jeg har en klar fornemmelse af at
> spy-ware og andet kan være årsagen til min iMac's alderdomssløvsind.

OK. Så fik jeg da endelig 'ausradiert'' min harddisk og installeret en
ny OS X (10.4) - og det var næsten som turbo.
Tak for råd og medfølelse.
mvh
erling