Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalisering af billeder
Fra : B&O

Dato : 23-09-08 10:29

Hej Gruppe
Er der nogen herinde som ved hvordan man digitalisere billeder og fotos, så
man kan bruge dem i eksempelvis et program til en broderingsmaskine.
Jeg ved endu ikke hvilket filformat maskinen bruger, men jeg skal også først
finde ud af at digitaliserer (i dette tilfælde et logo), før at det kan
indlæses i maskinen.

Venlig hilsen Ove

Fra : Mikkel Noe

Dato : 23-09-08 06:55

On Sep 23, 11:29 am, "B&O" <o...@email.dk> wrote:
> [...]
> finde ud af at digitaliserer (i dette tilfælde et logo), før at det kan

En scanner er ret god til at digitalisere billeder... Men (som du
siger) det her ikke handler om, at skulle korsstingsbrodere dine
feriebilleder på et par sofapuder...

Når det handler om, at du skal ha broderet fx. et logo, så vil en
vectorbaseret fil (fx .eps), nok være vejen frem... Den får du IKKE ud
af en scanner... Der skal du enten have fat i den oprindelige fil
(nogen må jo ha tegnet logoet oprindeligt)... Alternativt skal du
igang med selv at 'trace' logoet fra et bitmap (pixelbaseret) billede,
så du får en brugbar vector fil...
Der findes software, der automatisk kan trace bitmap til vector - men
det er oftest lettere selv at gøre det... (få fat i Adobe Illustrator
eller Freehand)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-09-08 13:57

"B&O" <ofh@email.dk> skrev

> [...]
> Jeg ved endu ikke hvilket filformat maskinen bruger, men jeg skal også
> først finde ud af at digitaliserer (i dette tilfælde et logo), før at det

Det er den forkerte vej at gå. Man starter heller ikke med at bygge
skorstenen oppe på taget, når man bygger hus.

Man kan ikke digitaliserer noget, før man ved hvad det skal digitaliseres
til. Du skal således først vide formatet, maskinen og programmet kan læse,
og herefter kan man starte med at digitalisere.

Der er en *million* faktorer at tage hensyn til, og det kan man ikke med
gætterier.....

Claus

Fra : Mikkel Noe

Dato : 23-09-08 09:29

On Sep 23, 2:56 pm, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:
> [...]
> og herefter kan man starte med at digitalisere.
>
> Der er en *million* faktorer at tage hensyn til, og det kan man ikke med

Da jeg for to år siden skulle levere et logo til broderi på nogle
jakker var en .eps fil glimrende til formålet
Som jeg ser det, er der TO muligheder: bitmap eller vector - ikke en
million...

Mikkel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 20:14

Mikkel Noe skrev bl.a..:

> Da jeg for to år siden skulle levere et logo til broderi på nogle
> jakker var en .eps fil glimrende til formålet
> Som jeg ser det, er der TO muligheder: bitmap eller vector - ikke en
> million...

Så prøv at starte med at se på, hvormange udgaver der er ef postscript
formatet og hvor mange indstillinger hvert format har.

Dertil komme bitdybe, farvedybde og 100 andre ting, så jo, der er en million
af muligheder.

Claus

Fra : Kent Hald

Dato : 23-09-08 18:31

"B&O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved endu ikke hvilket filformat maskinen bruger, men jeg skal også
> først finde ud af at digitaliserer (i dette tilfælde et logo), før at det

Hej,

Der er mange forskellige filer til broderimaskiner.
Her er nogle få eks.:

ART, DST, EXP, HUS, JEF, PEC, PES, SEW, STX, VIP, XXX

Læs mere her og se et konverteringsprogram til flere filer:

http://www.embroiderydesigns.com/DesignSearchResults.aspx?SearchText=flies&ddsearchid=Stock%20Designs

Venlig hilsen,
Kent

Fra : Mikkel Noe

Dato : 24-09-08 01:15

On Sep 23, 7:31 pm, "Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> wrote:

> [...]
>
> ART, DST, EXP, HUS, JEF, PEC, PES, SEW, STX, VIP, XXX
>
> Læs mere her og se et konverteringsprogram til flere filer:

OK... Jeg giver mig: En MILLION muligheder!

Under alle omstændigheder, så burde det firma, der har
broderingsmaskinen kunne sørge for at konvertere det format, som Ove
kommer med... Ovenstående formater er bestemt ikke gængse (andre
steder en måske lige i broderimaskine verdenen)

Fra : Kent Hald

Dato : 24-09-08 11:17

"Mikkel Noe" <mikkelnoe@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

kommer med... Ovenstående formater er bestemt ikke gængse (andre
steder en måske lige i broderimaskine verdenen)

Det er rigtigt, men en broderimaskine kan kun sy efter nogle bestemte
af disse filer.
Uden de rigtige filer har du en ubrugelig maaskine til + 80 k.kr

M.v.h.
Kent

Fra : Mikkel Noe

Dato : 24-09-08 05:25

On Sep 24, 12:16 pm, "Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> wrote:

> [...]
> af disse filer.
> Uden de rigtige filer har du en ubrugelig maaskine til  + 80 k.kr

Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg IKKE at Ove selv har en
maskine til 80.000,- og jeg tvivler på at hans problem består i
hvilket format han skal putte i den!... Han skal nok ha broderet et
logo på noget tøj, og vil i den forbindelse ha' at vide, hvad han skal
levere til et evt firma (med en dyr maskine)... Og her er min pointe
så at så længe firmaet får en GÆNGS vector fil, burde de selv kunne
stå for konverteringen til DERES maskine...

Mikkel