APPLUS
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-09-08 09:02

Applus er i medierne i dag - de vil have reguleret de gamle biler, så de
ikke må køre i byerne.

Den eneste grund til at APPLUS blander sig i det er selvfølgelig at så kan
de komme til at score kassen på at sælge mærkater til de nyere biler. Det er
ikke eneste gang de er fremme i skoene for at fremme indtjeningen.

Jeg sværger - aldrig nogen sinde vil jeg have min bil synet i det
møgselskab!

--
Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-08 09:38

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> indtjeningen.
>
> Jeg sværger - aldrig nogen sinde vil jeg have min bil synet i det

Yes yes. Syn hvert år for biler og periodisk syn for MC'er er de seneste
lobbytricks fra deres side. Heldigvis er der ingen der indtil nu har
taget dem alvorligt som vogtere af trafiksikkerheden, men det kan nemt
ske med et folketing der ikke er bange for at regulere alting med
lovgivning.

Boycut herfra også.

--
vh
Torben

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-09-08 15:12

> [...]
> er ikke eneste gang de er fremme i skoene for at fremme indtjeningen.
>
> Jeg sværger - aldrig nogen sinde vil jeg have min bil synet i det

Hvad er der nu galt i man ønsker at score kassen?
Det prøver jeg sgu på hver dag, det er den måde man driver forretning på.

Mvh Niels

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-09-08 15:29

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er ikke eneste gang de er fremme i skoene for at fremme indtjeningen.
>
> Jeg sværger - aldrig nogen sinde vil jeg have min bil synet i det

Du har fuldstændig min opbakning. Alle jeg kender, anbefaler jeg at køre
udenom Applus.
Fint nok, at de vil tjene penge, men at de vil have indført regler, der
tvinger kunderne i butikken er ikke pænt gjort.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 15:37

"Per Henneberg Kristensen" skrev

>Det er ikke eneste gang de er fremme i skoene for at fremme indtjeningen.

Næh, vi kan ikke alle være offenligt ansatte hvor man intet behøver gøre for
at pengene vælter ind.

Når kørelærerne mener at man bør kigge nærmere på reglen om kørekort til man
er 70 år, kan det være fordi de mener det, eller for at tjene flere penge.
Når Applus ønsker skærpede krav til biler, kan det være fordi de mener det,
eller for at tjene flere penge.
Når myndighederne sætter stærekasser op kan det være for at gavne
trafiksikkerheden eller for at tjene flere penge.

Det er sådan set ligegyldigt hvad man mener eller hvad man gør, en eller
anden skal nok finde en mistænkelig grund dertil.

Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at motorcykler ikke skal
periodesynes.
Jeg synes forøvrigt også at kravene til forureningsniveauet skal strammes år
for år også for gamle biler, indtil de er helt væk eller bygget om.

Der er ingen fabrikker der må fortsætte med at svine bare fordi de er gamle
og fra før forureningsreglerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-09-08 16:00

> [...]
> år for år også for gamle biler, indtil de er helt væk eller bygget om.
>
> Der er ingen fabrikker der må fortsætte med at svine bare fordi de er

Som jeg ser det, så er der absolut ingen grund til at indføre periodesyn af
motorcykler. Ved langt langt de fleste ulykker der sker med indblanding af
motorcykler findes der ingen fejl på motorcyklen. I hvertfald ikke nogen der
er årsag til ulykken.
Med hensyn til bilerne, så kan det være fornuftigt nok at komme af med nogle
af de gamle biler for at mindske forureningen.
Man skal bare tænke på, at de som kører i ældre biler ofte ikke har råd til
at købe en nyere.
Der må også være andre måder at nedsætte forureningen på end lige at skrotte
de gamle biler.
Når jeg kører til og fra arbejde, så kører vel mindst 90 % af bilerne jeg
møder, med kun føreren i bilen.
Her må kunne laves noget og nedbringe antallet af biler. F.eks. bedre
offentlig trafik, bompenge ved indkørsel til byen osv.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 16:38

" Matthias H Matthiessen" skrev

> Man skal bare tænke på, at de som kører i ældre biler ofte ikke har råd
> til at købe en nyere.

Det lyder fornuftigt nok, og en del af de biler der bliver kasseret til syn
ejes også af mindrebemidlede, så vi skulle måske lade kravene til bilen
afhænge af ejerens indtægt.

> Der må også være andre måder at nedsætte forureningen på end lige at
> skrotte de gamle biler.

Ja uden tvivl, og politiet må have vigtigere ting at lave end fartkontrol og
spritrazziaer, hvad med alle de skyderier det må være vigtigere.
Det er ganske ligegyldigt hvad man foreslår der vil altid kunne foreslås
noget andet.

> Når jeg kører til og fra arbejde, så kører vel mindst 90 % af bilerne jeg
> møder, med kun føreren i bilen.
> Her må kunne laves noget og nedbringe antallet af biler.

Ja en 3-4 dobling af bensin og dieselprisen, eller noget roadpricing, skulle
kunne få noget samkørsel på banen.
Det er den billige biltransport der betyder at man ikke gider samkørsel,
eller offentligt.
Kører man 60 km om dagen frem og tilbage på arbejde, kan man spare 25 kr. i
bensin ved at tage en anden med, det beløb er der ingen der regner for
noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-09-08 20:52

alexbo skrev:

> [...]
> bensin ved at tage en anden med, det beløb er der ingen der regner for

Men hvis de nu kun fik kørselsfradrag hvis de havde nogen med i bilen,
mon så ikke nogle af dem nok skulle finde sammen?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 21:15

Finn Guldmann skriver:

> Men hvis de nu kun fik kørselsfradrag hvis de havde nogen med i bilen,
> mon så ikke nogle af dem nok skulle finde sammen?

Nej, transport er stadigvæk for billig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-09-08 22:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Finn Guldmann skriver:
>
> Nej, transport er stadigvæk for billig.

Det gælder også for gods. Der er en grund til slagterier og mejerier
slås sammen - det må være fordi det er billigere at fragte dyr/mælk end
at have lokale behanldingsenheder.

Fra : Allan

Dato : 25-09-08 07:28

> Nej, transport er stadigvæk for billig.

Ja den er - men der er dælme mange steder hvor den er alt alt for langsom...
Jeg forstår ikke at man ikke i Danmark har indført såkaldte "HOV" baner
http://en.wikipedia.org/wiki/High-occupancy_vehicle_lane

Dem ser man meget brugt i Amerika...
Det er en speciel bane på motorvejene, hvor man kun må kører hvis man er
min. 2 i bilen...
Det er sjovt at blæse forbi folk der ligger og triller i 20 km/t. kø - med
100 km/t.

Bliver man taget i en HOV bane - og kun er een i bilen koster det 300$ - og
de tjekker ofte ...

Mvh
Allan

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 21:17

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Men hvis de nu kun fik kørselsfradrag hvis de havde nogen med i bilen, mon
> så ikke nogle af dem nok skulle finde sammen?

Jo noget ville det nok betyde, eller man kunne fordoble fradraget for
offentlig tranport og fjerne det fra biler.

Der findes et hav af muligheder, nogle nok noget mere gennemførlige end
andre, det bedste ville jo være at andre transportmuligheder var så
attraktive at man ville fravælge bilen, hvis man alligevel ikke skal bruge
den på arbejde.

Eller måske gå den stik modsate vej, beslutte at individuel transport er så
fleksibel at det er den rigtige, og så lave biler, veje og
parkeringsmuligheder der dækker behovet.
Elbiler og opladningsmuligheder alle vegne.

Forbrændingsmotoren er i bund og grund uøkonomisk, uanset hvilke fremskridt
man gør er det en upraktisk konstruktion med stempler der farer op og ned,
den kan ikke engangs starte selv, den skal hjælpes i gang.
Desuden løber vi jo tør for brændstof før eller senere.
En elmotor er den langt overlegen, den trækker fra stilstand med næsten 100%
udnyttelse af den tilførte energi.
Det er bare umuligt at gemme strøm, det gør det vanskeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-09-08 05:50

On Wed, 24 Sep 2008 22:17:10 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

>Jo noget ville det nok betyde, eller man kunne fordoble fradraget for
>offentlig tranport og fjerne det fra biler.

Det ville ramme dem, som bor steder, hvor den offentlige transport ikke
er noget alternativ til privat kørsel.
Det ville ikke kun få folk til at flytte til de størrer byer, men også
ramme virksomheder, som ikke bor i de større byer, da de ikke vil kunne
få nogen arbejdskraft.

> [...]
>andre, det bedste ville jo være at andre transportmuligheder var så
>attraktive at man ville fravælge bilen, hvis man alligevel ikke skal bruge

Positiv attraktiv eller negativ attraktiv? Forskellen er, at ved negativ
attraktiv straffes bilen for at få folk over på offentlig transport. Ved
positiv attraktiv udbygges og understøttes den offentlige transport
således, at folk selv kommer på ideen med at tage tog og busser, da det
anses som et godt alternativ og ikke et nødvendigt onde.

Nogle steder er dette bare ikke muligt.

>Eller måske gå den stik modsate vej, beslutte at individuel transport er så
>fleksibel at det er den rigtige, og så lave biler, veje og
>parkeringsmuligheder der dækker behovet.
>Elbiler og opladningsmuligheder alle vegne.

Ved dagens el-produktion flytter man bare problemet fra vejen til
kraftværket. Der skal mere vedvarende energi til før, at det rigtig kan
aflæses i det store regnskab.

> [...]
>udnyttelse af den tilførte energi.
>Det er bare umuligt at gemme strøm, det gør det vanskeligt.

Der skal gang i brændstofceller og lignende energikilder før, at det
begynder at ligne noget. En hybridbil er kun et alternativ i byen. På
landevejen har den vist sig ikke at kunne drage fordel er sin teknologi.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 16:25

On Wed, 24 Sep 2008 16:37:12 +0200, alexbo wrote:

> Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at motorcykler ikke skal
> periodesynes.

Det kan jeg. Periodesyn på mc er ren kassetænkning. Ejerskiftesynene
bekræfter, at i modsætning til biler, så bliver motorcykler vedligeholdt.
Dels fordi at det er ganske let at kontrolere, og reparere de
sikkerhedsmæssige komponenter, og dels fordi at ingen motorcyklist vover
sit liv ved at sætte sig op på en defekt mc.

Der optræder heller ikke mekaniske defekter i uheldsstatistikken, såe....

Orla Pedersen, som heller ikke sætter sine ben i en Applus bix.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-09-08 16:40

> [...]
> sit liv ved at sætte sig op på en defekt mc.
>
> Der optræder heller ikke mekaniske defekter i uheldsstatistikken, såe....

Kender ikke de statistikker, men jeg kan lave min egen på hvor mange
ulovlige maskiner, der passerer mit hus dagligt og det er en del. Hvor ser
man de statistikker?

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 17:20

On Wed, 24 Sep 2008 17:39:58 +0200, Niels Bengaard wrote:

> Kender ikke de statistikker, men jeg kan lave min egen på hvor mange
> ulovlige maskiner, der passerer mit hus dagligt og det er en del.

Hvilke ulovligheder ? Sikkerhedsmæssige ? Kan Du se det når at de passerer
?

> Hvor ser
> man de statistikker?

Spørg Applus, ligesom DMC gjorde. (da blev der ro :-/)

Orla Pedersen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-09-08 18:00

> Hvilke ulovligheder ? Sikkerhedsmæssige ? Kan Du se det når at de passerer
> ?

Ja, lys, nummerplade og udstødning. Det første er vist sikkerhed, det andet
ved kun for at skjule ulovlighederne mest muligt og det tredje p...
irriterende.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 19:08

On Wed, 24 Sep 2008 18:59:39 +0200, Niels Bengaard wrote:

> Ja, lys, nummerplade og udstødning. Det første er vist sikkerhed, det andet
> ved kun for at skjule ulovlighederne mest muligt og det tredje p...
> irriterende.

Nåeh, ligesom "Ejvind" og "Hassan" i deres corolla og escord ! Har syn
hjulpet på det ?

Orla Pedersen, som udmærket ved at der ér nogen man ikke kan nå :-/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-09-08 16:56

> Nåeh, ligesom "Ejvind" og "Hassan" i deres corolla og escord ! Har syn
> hjulpet på det ?

Ja, ellers var de overalt, nu er de kun på enkelte gadehjørner.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-08 07:52

On Thu, 25 Sep 2008 17:56:16 +0200, Niels Bengaard wrote:

> Ja, ellers var de overalt, nu er de kun på enkelte gadehjørner.

De ér overalt. Det tager dem 20 minutter at montere det lovlige
udstødningsystem. Og samme tid, efter synet, at sætte tåberøret på igen.

Syn virker ikke på den slags, det gør kontrol ude på vejene derimod.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-09-08 20:56

Orla Pedersen skrev:
> Hvilke ulovligheder ? Sikkerhedsmæssige ? Kan Du se det når at de passerer
> ?

Måske han kan høre det.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 21:21

On Wed, 24 Sep 2008 21:56:26 +0200, Finn Guldmann wrote:

> Måske han kan høre det.

Se mit svar andetsteds i tråden. Mod tåberør på biler, og mc, kæmper såvel
guderne som synsvirksomhederne forgæves :-/

Mon at der er lynkoblinger på de T-svansen tåberør :-|

Orla Pedersen

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 16:45

"Orla Pedersen" skrev

> Det kan jeg. Periodesyn på mc er ren kassetænkning.

Ja det jo stort set alt man er uenig i, uanset om det er fartbøder
brændstofafgifter, roadpricing, bompenge, selv klip i kørekortet er
kassetænkning, underligt nok.

Kassetænkning og pengemaskine er trylleord, bruger man dem har man påvist
modpartens grimme motiver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 17:20

On Wed, 24 Sep 2008 17:44:32 +0200, alexbo wrote:

> "Orla Pedersen" skrev

> Ja det jo stort set alt man er uenig i, uanset om det er fartbøder
> brændstofafgifter, roadpricing, bompenge, selv klip i kørekortet er
> kassetænkning, underligt nok.

Næeh, sådan ser jeg det ikke. Men unødvendig, (jævnfør statistik), kontrol
for brugerens penge, dét er kassetænkning.

Orla Pedersen

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 17:29

"Orla Pedersen" skrev

> Næeh, sådan ser jeg det ikke. Men unødvendig, (jævnfør statistik), kontrol
> for brugerens penge, dét er kassetænkning.

Det er den tankegang jeg anfægter, en efter min mening bevidstløs påstand om
at mener man noget andet må der være grimme motiver bagved.

Man kunne forstille sig at nogen af trafiksikkerhedsgrunde ønskede MC
periodesyn, det er muligt de har overvurderet effekten, at kontrollen ikke
gavner som de forventede, det vil sige at de rent faktisk har taget fejl.

Men fejl anerkender du ikke, det må være for pengenes skyld, det er
kassetænkning.
Hvis din mekaniker skifter noget der senere viser sig at være unødvendigt er
det ikke en menneskelig fejl, næh han har startet en pengemaskine op.
Det er denne meget brugte argumentationsform her i gruppen jeg er stærkt
imod, andre har grimme motiver hvis de mener noget andet end een selv.

Jeg mener det vil være en ide med periodesyn af alle køretøjer, men når jeg
bare bliver beskyldt for at ville hælde penge i lommen på Applus og lign.
gider jeg ikke argumentere for det.
Niveauet er ganske enkelt for lavt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 19:08

On Wed, 24 Sep 2008 18:29:11 +0200, alexbo wrote:

> "Orla Pedersen" skrev

> Det er den tankegang jeg anfægter, en efter min mening bevidstløs påstand om
> at mener man noget andet må der være grimme motiver bagved.

Det er nødvendigt, jeg har været møllen igennem. Jeg stolede også på at
banken kun ville mig det godt. De grinede over hele femøren da de tog røven
på mig.

Siden den tid har jeg altid spurgt pænt til motiverne, når andre, jeg ikke
kender, vil gøre noget godt for mig for mine egne penge.

> Man kunne forstille sig at nogen af trafiksikkerhedsgrunde ønskede MC
> periodesyn, det er muligt de har overvurderet effekten, at kontrollen ikke
> gavner som de forventede, det vil sige at de rent faktisk har taget fejl.

Ja, de tog fejl, og blev afvist af minister og eksperter. De havde end ikke
et papir/dokumentation at fremlægge.

Orla Pedersen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-09-08 00:11

alexbo skrev:
> "Orla Pedersen" skrev

> Det er den tankegang jeg anfægter, en efter min mening bevidstløs påstand om
> at mener man noget andet må der være grimme motiver bagved.

Det er da ikke så vanskeligt - 1) påvis at der er en dokumenterbar årsag
2) påvis at indgrebet hjælper.
Løftes 1) og 2) ikke så må man vel konstatere at det er et rimeligt
argument fra den der skal ulejlige sig og betale, at motovet må være
"slet", hvad skulle det ellers være?

> [...]
> gavner som de forventede, det vil sige at de rent faktisk har taget fejl.
>
> Men fejl anerkender du ikke, det må være for pengenes skyld, det er

Hvis man som proffessionel virksomhed fører sig frem, er der ikke plads
til fejl! og slet ikke fejl ala ikke at have nogen form for
dokumentation for det man postulerer.

> [...]
> Det er denne meget brugte argumentationsform her i gruppen jeg er stærkt
> imod, andre har grimme motiver hvis de mener noget andet end een selv.
Her er der lidt længere snor, men igen henvender man sig til en prof. så
er gærdehøjden noget højere end hvis det er fætter sort - forlanger man
betaling må man levere, eller betalt tilbage :-\

> [...]
> bare bliver beskyldt for at ville hælde penge i lommen på Applus og lign.

Det er en idé med periode syn, men som jeg ser det mest en fix idé :-\
Hvos man ønsker at pålægge andre mennesker ulejlighed og omkostninger,
bør man som minimum godtgøre at der er en reel effekt af tiltaget, så
bevis byrden må påhvile de der ønsker mere kontrol - og i den
forbindelse må jeg konstatere at IMO så er den byrde ofte utilstrækkelig
løftet...

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 08:04

> "Orla Pedersen" skrev

> Det er den tankegang jeg anfægter, en efter min mening bevidstløs påstand
> om at mener man noget andet må der være grimme motiver bagved.

Hvis man lever livet med bind for øjnene - så kan man komme med en udtalelse
som ovenstående.

> Man kunne forstille sig at nogen af trafiksikkerhedsgrunde ønskede MC
> periodesyn, det er muligt de har overvurderet effekten, at kontrollen ikke
> gavner som de forventede, det vil sige at de rent faktisk har taget fejl.

"Nogen" burde have undersøgt om defekte mc´er er årsag til ulykker - er
dokumentationen ikke i orden, så er der ingen belæg for at komme med
politiske signaler omkring syn af mc - og så er det kassetænkning.

> Men fejl anerkender du ikke, det må være for pengenes skyld, det er
> kassetænkning.

Hvad vil du kalde det hvis der ingen dokumentation er?

> [...]
> Det er denne meget brugte argumentationsform her i gruppen jeg er stærkt
> imod, andre har grimme motiver hvis de mener noget andet end een selv.

Næste gang der er noget galt med din bil, så få undersøgt hvad der er galt,
send din kone til en ny mekaniker og se hvad der sker!

Min gamle bil kørte adskillige 100.000 km efter at turboen var dømt ude af
et værksted - uden at turboen blev rørt. Og den kører stadig!

> [...]
> jeg bare bliver beskyldt for at ville hælde penge i lommen på Applus og
> lign. gider jeg ikke argumentere for det.

Niveauet er temmelig lavt - right - fordi hvilken statistik underbygger din
mening? Hvis du bare har meningen for at have en mening, så må du
selvfølgelig gerne have den mening. Men den er bare ikke egnet til at gå til
pressen med. Ville du lægge navn til en artikel i en avis med det indhold?

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 25-09-08 10:13

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Niveauet er temmelig lavt - right - fordi hvilken statistik underbygger
> din mening?

Det behøver jeg ikke, jeg beslutter hvad jeg synes er et lavt niveau.
Det kan jeg se med bind for øjnene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-09-08 14:36

> "Per Henneberg Kristensen" skrev

> Det behøver jeg ikke, jeg beslutter hvad jeg synes er et lavt niveau.
> Det kan jeg se med bind for øjnene.

Nja - det må være dér APPLUS har set at det er farligt at køre på en usynet
mc ;)

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 17:55

Orla Pedersen skriver:

> Dels fordi at det er ganske let at kontrolere, og reparere de
> sikkerhedsmæssige komponenter, og dels fordi at ingen motorcyklist vover
> sit liv ved at sætte sig op på en defekt mc.

Billister derimod er fuldstændigt ligeglade med at deres biler er
livsfarlige eller ??????

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 24-09-08 18:30

> Orla Pedersen skriver:

> Billister derimod er fuldstændigt ligeglade med at deres biler er
> livsfarlige eller ??????

Det er der da bestemt nogle der er. Prøv lige at lægge mærke til hvor mange
der kører med lys i kun den ene forlygte.
Det må da være et udtryk for ligeglade billister.
Hilsen Matthias

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 19:04

Matthias H Matthiessen skriver:

> Det er der da bestemt nogle der er. Prøv lige at lægge mærke til hvor mange
> der kører med lys i kun den ene forlygte.
> Det må da være et udtryk for ligeglade billister.

Og det gælder ikke for motorcykister ?

Ham jeg mødte på mtorvejen i dag der lige kunne klemme sig ind mellem
lastbilen i højre vognbane og personbilen der i venstre vognbane
overhalede lastbilen, hans motorcykel så ret livsfarlig ud.

Og ham jeg mødte i går der kom her ned gennem byen (40 km/t) zone, på
sin nyere sportbike, ja, han trængte til at lære noget om fartgrænser og
lyddæmper på udstødning.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 19:19

On Wed, 24 Sep 2008 20:03:48 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Ham jeg mødte på mtorvejen i dag der lige kunne klemme sig ind mellem
> lastbilen i højre vognbane og personbilen der i venstre vognbane
> overhalede lastbilen, hans motorcykel så ret livsfarlig ud.

Hvordan farlig ? manglede der belægning på bremserne ? Var der slør i
styreapparatet, lejer ophæng ? Tæring i stel ?

> Og ham jeg mødte i går der kom her ned gennem byen (40 km/t) zone, på
> sin nyere sportbike, ja, han trængte til at lære noget om fartgrænser og
> lyddæmper på udstødning.

Nah-ja, ligesom "Ejvind" i sin æsklort herude. Den lød godtnok lidt tam i
sidste uge, da var den nok til periodesyn..... :-/

Orla Pedersen, som funderer over hvordan fartgrænser påvirkes af periodesyn
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc

Fra : Klaus G.

Dato : 24-09-08 19:32

> Hvordan farlig ? manglede der belægning på bremserne ? Var der slør i
> styreapparatet, lejer ophæng ? Tæring i stel ?
Du er vist ikke for snu hvis du ikke selv kan gennemskue det ud fra mandens
indlæg...tsk tsk tsk.

Eller vent, spiller du dum for at få opmærksomhed?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 20:20

On Wed, 24 Sep 2008 20:32:10 +0200, Klaus G. wrote:

> Du er vist ikke for snu hvis du ikke selv kan gennemskue det ud fra mandens
> indlæg...tsk tsk tsk.

Hmmm. snakken gik på periodesyn, K.D.M. bragte "idioter i trafikken" på
banen.

Jeg har bare svært ved at se sammenhængen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 21:17

Orla Pedersen skriver:

> Hvordan farlig ? manglede der belægning på bremserne ? Var der slør i
> styreapparatet, lejer ophæng ? Tæring i stel ?

Den slingrede......ind og ud mellem bilerne.

Et elelr andet må der da have været galt.

> Nah-ja, ligesom "Ejvind" i sin æsklort herude. Den lød godtnok lidt tam i
> sidste uge, da var den nok til periodesyn..... :-/

Fuldstændigt.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 19:08

On Wed, 24 Sep 2008 18:55:26 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Billister derimod er fuldstændigt ligeglade med at deres biler er
> livsfarlige eller ??????

Ligeglade, uvidende, beviste. "Du skal ikke reparere den, du skal bare få
den gennem syn". En kommentar fra den lokale mekaniker, og jesus det bras,
der kommer ind dér.

Selvfølgelig er der også rigtig mange bilinteresserede, som passer og
plejer deres køretøj af interesse, ligesom langt de fleste motorcyklister
også gør. Meen, der er også en gruppe billister, der kun tænker i given
transport uden interesse i køretøj i øvrigt. En lignende gruppe er svær at
få øje på inden for mc-verdenen, de uddøde vist først i tredserne.

Orla Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 19:13

Orla Pedersen skriver:

> [...]
> transport uden interesse i køretøj i øvrigt. En lignende gruppe er svær at
> få øje på inden for mc-verdenen, de uddøde vist først i tredserne.

De findes også på MC - og ikke mindst på "mini-MC" (knallert 45).

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 19:27

On Wed, 24 Sep 2008 20:12:47 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Orla Pedersen skriver:

> De findes også på MC

Jeg ville ikke vide hvor at jeg skulle lede :-/ Og jeg ser og møder dog
ganske mange motorcyklister gennem en sesson.

- og ikke mindst på "mini-MC" (knallert 45).

argh, don't mention Det er selvfølgelig dér den sidste rest af
"ligeglad" tohjulstransport er havnet.

Orla Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 21:19

Orla Pedersen skriver:

> Jeg ville ikke vide hvor at jeg skulle lede :-/ Og jeg ser og møder dog
> ganske mange motorcyklister gennem en sesson.

Jeps, hovedsageligt enthusiaster.
Hvis du ved hvor mange VW bobler jeg møder i perfekt stand hver sæson,
ud fra det må jeg jo som dig konstatere at biler i den alder altid er i
perfekt stand.

Fra : JBH

Dato : 24-09-08 19:29

> Orla Pedersen skriver:

> De findes også på MC - og ikke mindst på "mini-MC" (knallert 45).

Ja, især mini-MC" (knallert 45) men lad os da køre linen ud og få periodesyn
af alt med hjul (Incl. elektriske kørestole og rollatorer ) og som færdes
på offentlige steder :-/

mvh
JBH.

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 20:04

"JBH" skrev

> Ja, især mini-MC" (knallert 45) men lad os da køre linen ud og få
> periodesyn af alt med hjul (Incl. elektriske kørestole og rollatorer ) og
> som færdes på offentlige steder :-/

Ja hvis de er indregistreret,
veteranbiler periodesynes hver 8 år, det forhindrer at de kan stå i årtier
med plader i en eller anden lade, og så lige komme ud på vejen, det synes
jeg roligt man kan udstrække til alle indreg. køretøjer.

Det har ingen betydning for dem der passer deres maskiner, og vi får alle de
reg. vrag væk, hjemmerenoverede Nimbusser og alle mulige misligholdte
maskiner.
Vil man have nr. plader på sit køretøj skal det tjekkes med mellemrum, om
det er 2-4-6-8-eller 10 år kan man så diskutere.

Jeg er modstander af at et kørekort er gyldigt i 52 år uden kontrol, og en
indregistrering i al evighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-09-08 21:20

JBH skriver:

> Ja, især mini-MC" (knallert 45) men lad os da køre linen ud og få periodesyn
> af alt med hjul (Incl. elektriske kørestole og rollatorer ) og som færdes
> på offentlige steder :-/

Eller bare dem med nummerplade på ?

Fra : JBH

Dato : 25-09-08 00:36

> JBH skriver:

> Eller bare dem med nummerplade på ?

Hvorfor kun dem med nummerplade.? Kendte engang en gangbesværet, hans 3
hjulede knallert (med bensinmotor) var bestemt ikke ikke lovlig. Hvis man
vitterlig mener det alvorlig med sikkerhed og miljø, skal alle køretøjer som
færdes på offentlig vej registreres og indkaldes til periodesyn.

mvh
JBH

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-09-08 06:30

JBH skrev:
> [...]
> vitterlig mener det alvorlig med sikkerhed og miljø, skal alle køretøjer som
> færdes på offentlig vej registreres og indkaldes til periodesyn.

ja og nu vi er igang, så kunne vi lave periode køreprøver og
mentalundersøge alle der betjener dem med samme interval nu vi er i gang...

Det var dog en grusom interesse der er i at kontrollere andre menneskers
gøren og laden - er alle de gamle østtyske stasi tilhængere flyttet til
DK????

start nu med at påvise at det hjælper, inden der iværksættes yderligere
omklamrende statslige foranstaltninger, der ulejliger borgerne og
pålægger dem yderligere omkostninger - det ender sgu med at være så dyrt
og besværligt, at det ville være samfundsmæssigt billigere at
store-moder stat udleverede et nyt køretøj til alle hvert 4. år :-\
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : alexbo

Dato : 25-09-08 10:13

""J.C.Kløve"" skrev

> start nu med at påvise at det hjælper,

Ja det er lige det med at på forhånd påvise at noget hjælper, det
efterspørges meget i denne tråd.
Det sættes som at krav at man skal dokumentere effekten af et tiltag, man
vil se resultatet før arbejdet er gjort.

For mig er det ganske enkelt meningsløst, jeg vil gerne se noget
dokumentation for at det overhovedet er muligt.
Man kan påvise nogle problemer og foreslå nogle løsninger, men påvise eller
dokumentere at de løsninger nu også har den virkning man forudser er mere
end svært.

Trafikpolitik er som al anden politik, et ønske om at påvirke samfundet
eller trafikken i en eller anden retning, det er ikke en eksakt videnskab,
med nogle faktorer og et facit.

Det fuldstændig tåbelige er påstanden om kassetænkning,
man påstår direkte at jeg ønsker at fylde lommen på Applus, helt ærligt så
er man for dum,
faktisk nok for dum til at have kørekort, så har jeg da dokumenteret at et
periodesyn af kørekort er nødvendigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-09-08 15:01

alexbo skrev:
> [...]
> Det sættes som at krav at man skal dokumentere effekten af et tiltag, man
> vil se resultatet før arbejdet er gjort.
Den umulighed er nu ikke så stor - jeg kan garantere dig for når et
privat firma investerer i ny teknologi, så er der regnet på sagerne ned
i mindste detalje, for at sandsynliggøre at investeringen er lønsom.

> [...]
> dokumentere at de løsninger nu også har den virkning man forudser er mere

Lad os antage at det så viser sig aldeles umuligt (hvilket i påkommende
tilfælde langt fra er sandheden) så er det så sikkret som ammen i
kirken, at tiltaget ikke trækkes tilbage, med et undskyld, så fortsætter
tåbeligheden i en uendelighed.

> Trafikpolitik er som al anden politik, et ønske om at påvirke samfundet
> eller trafikken i en eller anden retning, det er ikke en eksakt videnskab,
> med nogle faktorer og et facit.

Men som så meget andet politik, bunder ønsket om at påvirke alt for
sjældent i realiteter og fakta, men snarre i den subjektive opfattelse
af hvad der er godt for alle andre (end en selv).
Derfor har vi i dag et samfund af nokkefår der ikke kan tage selvstændig
stilling til noget som helst, uden de efterfølgende ønsker moder stat
til at regulere området, så de ikke atter skal tage selvstændig stilling.

> [...]
> er man for dum,
> faktisk nok for dum til at have kørekort, så har jeg da dokumenteret at et

Når den kommer fra Applus af er den nu ikke så tåbelig endda, hvilken
interesse du måtte have i periodesyn henstår endnu for mig i det uvisse,
da jeg ikke har set henvisninger til at de allerede indførte periode syn
på biler har ændret væsentligt på bilbestanden - og her vil jeg ganske
objektivt indsparke en uvidenskabelig subjektiv snak jeg havde med min
mekaniker:

JC: Nå, men de her periode syn giver vel også noget omsætning!?

MEK: Omsætning?..HA! næ tvært imod!

JC: ?? nå, hvodan kan det være?

MEK: Jo før i tiden kom kunderne fast enten om efteråret for at få bilen
vinterklargjort, så den kunne modstå kong frost og hans svende, eller i
foråret for at få udbedret de skader der var løbet på over vinteren.
Nu kommer de kun hvert andet år, og skal kun have lavet det absolut
nødvendige for at bilen klarer syn, det er noget rigtig lort!

Nu er en uafhængig mekaniker ikke repræsentativ for noget som helst
men alligevel... Så meget for en bedre bilbestand.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld