Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Master Fat Bastard skriver:
>> Det er en 3-dørs uden fjernbetjent central-lås,
>
> Står der et producentnavn på bilen og evt en typebetegnelse du vil dele
> med os - eller skal de være hemmeligt?
tjaaah, jeg var nu mere interesseret i princippet i hvordan det virker
end detaljerne for kun en bestemt specifik bil-model.
Men du er da velkommen til at gennemgå princippet for alle de
bilmodeller du kan komme i tanke om, så der er nogen herinde der kan
lære noget.
i sidste ende så står jeg på værkstedet med nogen omkring mig der har
forstand på tingene og jeg har også en kammerat jeg kan ringe til, så
jeg er her kun for at få en overordnet generel ide.
> Er det original centrallås, eller eftermonteret ?
aner det ikke. den er som den fulgte med bilen da jeg købte den brugt...
hvor kan jeg se om den er eftermonteret eller ej?
men jeg tror den er original. på manualen var påklistret en kode til
nøglen og den har sikkert fulgt manualen i hele bilens levetid.
> Er det elektrisk centrallås, eller vaccumlås ?
aner det ikke...
>> men central-låsen virker
>> i førersiden hvor det er vigtigst. Den virker sådan at når jeg
>> åbner/lukker i førersiden så sker det samme i modsatte dør. Det er
>> dejligt behageligt, at man låser døren og ved at bilen er helt låst...
>>
>> Når jeg åbner/lukker døren modsat førersiden (højre side), sker der
>> intet som helst ved førerside-døren (kun højre dør åbnes/lukkes). Det er
>> ligesom om at central-låsen er koblet fra i højre side eller ikke virker
>> (jeg antager at det er meningen at central-låse skal virke i begge
>> sider?)...
>
> Ikke nødvendigvis. Jeg har ført set biler, hvor det kun er
> mastercylinderen der åbner hele bilen.
nå, ok... fint nok.
men det finder jeg ud af, når jeg står i værkstedet...
>> Dumt spørgsmål, men hvad skal jeg kigge efter ved bremserne?
>
> Det er lidt "uphill" det her
jeg skal bare have en ide om det. detaljerne spørger jeg folk i
værkstedet og en kammerat om.
> Bremserne kan være skiver og klodser, eller tromler og bakker - det
> afhænger af din bil som ind til videre er hemmelig.
jeg er bare interesseret i nogen generelle overordnede ting, som er
fælles for alle biler. hvis du vil, så gennemgå gerne alt du ved for
alle de forskellige biltyper du kender, siden du spørger...
det ville da være fint for andre der leder efter den oplysning og som
står i tilsvarende situation og du får lov til at blære dig helt gratis
og vise os hvor mange forskellige bilsystemer og modeller du kender og
som du har skilt ad.
> Klodser og bakker skal have en vis belægning tilbage, tromler og skiver
> en vis tykkelse og helst uden for mange rivninger og spor.
>
>
fint. detaljerne spørger jeg folk om i værkstedet som sagt.
>> Jeg har en
>> kammerats haynes bog som jeg har lånt, men har ikke læst andet end lidt
>> forord i den endnu (vil dog tage den med på værksted).
>
> Inden du tager på værksted, læser du bogen igennem 3 gange og spørger,
> hvis der er noget du ikke forstår.
næææh, jeg skimter lidt i den og tager bare bogen med og spørger folk på
værkstedet og ringer evt. til min ven hvis ikke han selv tager med.
>> Hvor meget er tilladt og hvordan fixes det, hvis der er for meget?
>
> Tjek din haynes....
>
>
> Klaus
jep...