Tandrem skift på en pug 309 samt olie
Fra : Dak

Dato : 22-09-08 15:55

Hvor meget vil sådan en operation koste eller kan man lave det selv uden
de store problemer/værktøj?

og hvis motoren bruger ca. 0.6L ved 1000km og toppakning blev skiftet
for ca 2 år siden. og der kommer ikke blå røg. er det så noget man skal
bekymre sig om? den har trods alt gået 270.000km

---
Dak
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Fra : ingen@mail.dk

Dato : 22-09-08 17:15

Nu er det ikke lige en 309 jeg har men en 307. Sidst vi fik skiftet tandrem
blev der også lavet alm. service
uden der blev skiftet andet end olie og filtere. Her gav jeg 9600,00 incl.
moms.
Mener at Peugeot oplyste mig at for selve udskiftningen af tandrem med
dertil hører koster ca. 4500,00

mvh Kim

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-09-08 18:58

Dak wrote:
> Hvor meget vil sådan en operation koste eller kan man lave det selv uden
> de store problemer/værktøj?

Man kan godt lave det selv.
Har lige spurgt min svoger, og så vidt han kunne huske, skal der ikke
bruges noget specielt værktøj.
Man skifter typisk medløberhjul og måske vandpumpen også, især hvis den
skal køre flere år endnu.
Ifølge min Haynes skal tandremmen skiftes for hver 57000 km.
Haynes-bogen om 309 (benzin) er ikke særlig behjælpelig hvad angår
tandremsskift.
Jeg kan godt scanne noget af den til dig.

> og hvis motoren bruger ca. 0.6L ved 1000km og toppakning blev skiftet
> for ca 2 år siden. og der kommer ikke blå røg. er det så noget man skal
> bekymre sig om? den har trods alt gået 270.000km

Da jeg købte min, brugte den ca. 1 liter på 1000km, det blev langsomt
værre, og et halvt år senere var jeg helt sikker på, at der var hul i
toppakningen da jeg købte den.

Lugter udstødningen af olie?
Laver den meget hvid røg (damp) efter den er blevet varm?
Min gjorde begge dele da der var hul i toppakningen.

Fra : Dak

Dato : 22-09-08 20:56

> [...]
> Haynes-bogen om 309 (benzin) er ikke særlig behjælpelig hvad angår
> tandremsskift.
> Jeg kan godt scanne noget af den til dig.

men hvad vil siderne hjælpe hvis der ikke står noget som hvordan man
skifter tandrem? ej regner med selv at købe en. De er jo super gode
og handy. havde selv en til Ford'en. Men nu skal jeg lige købe bilen
først.

---

Fra : Steffen

Dato : 22-09-08 19:49

Dak <dak_n@hotmail.com> wrote:

> Hvor meget vil sådan en operation koste eller kan man lave det selv uden
> de store problemer/værktøj?
>
> ---
> Dak
> "ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Det koster kr. 469,75 incl. tandrem, remstrammerhjul og en vandpumpe, og
det kan laves med et sæt fastnøgler og et gammekt dørhåndtag.
Hvis du skifter vandpumpen, så koster det også kr. 49,95 til ny
kølervæske.

mvh
steffen

Fra : Dak

Dato : 22-09-08 20:02

> [...]
> det kan laves med et sæt fastnøgler og et gammekt dørhåndtag.
> Hvis du skifter vandpumpen, så koster det også kr. 49,95 til ny

I så fald:

Købes: et gammelt dørhåndtag.

---

Fra : Danny Christensen

Dato : 22-09-08 21:30

> I så fald:
>
> Købes: et gammelt dørhåndtag.

Hov hov køb og salg skal ske i salgsgrupperne

Danny

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-09-08 21:39

Hej!

Dak wrote:
> og hvis motoren bruger ca. 0.6L ved 1000km og toppakning blev skiftet
> for ca 2 år siden. og der kommer ikke blå røg. er det så noget man skal
> bekymre sig om? den har trods alt gået 270.000km

Jeg gad ikke bruge penge på en motor, som bruger så meget olie.

Hvad med at finde en nyere bil, og droppe de gamle skrammelkasser? Man
kommer altså _ret_ langt for bare 30kkr i disse tider, hvor folk vil
have nye, brændstoføkonomiske biler.

Der er også det sikkerhedsmæssige aspekt i at køre i en gammel
konstruktion. Selvom jeg ikke skal tale for højt når jeg kører i en
Escort Mk. V ;) Den bliver dog skiftet ud "hvis og såfremt".

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Dak

Dato : 22-09-08 22:02

> [...]
>
> Hvad med at finde en nyere bil, og droppe de gamle skrammelkasser? Man
> kommer altså _ret_ langt for bare 30kkr i disse tider, hvor folk vil

ja men nu er det køretøj nr. 2. Det andet køretøj kan ikke køre om
vinteren. så skal bare havde noget som kan få mig igennem dagene
hvor salten hærger i DK. så kommer kun til at køre få tusind km om
året på den.

> Der er også det sikkerhedsmæssige aspekt i at køre i en gammel
> konstruktion. Selvom jeg ikke skal tale for højt når jeg kører i en
> Escort Mk. V ;) Den bliver dog skiftet ud "hvis og såfremt".

tjaa... sikkerhed for hvem? synes selv jeg er ret sikker i forhold til
en mc. og jer andre er sikker da i sikkert kan høre og lugte mig
langt væk fra.

---
Dak
"Honda CBR600F '96"