Pc eller Mac
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 23-09-08 15:34

Hej!

Min datter skal låne nogle penge af mig til at købe en bærbar computer. Hun
er studerende. Hun har set sig tosset på en Mac model. Så er det jeg
tilspørger gruppen her, om der er en mac bruger der nøgternt, seriøst og
neutralt kan komme med nogle gode og dårlige ting om en Mac, set i forhold
til en alm. bærbar pc. Vi taler om et prisleje på ca. 7-8000 kr hvis det har
nogen betydning. Hendes computer skal fortrinsvis fyldes med musik samt
bruges til studiebrug. Hun sidder i øjeblikket med en Win XP baseret Dell
stationær maskine og er vokset op med Windows programmer (her tænkes på
Office pakken).

Da det er mig i første omgang der skal lægge penge til, er jeg jo ikke
interesseret i at hun om 1 måned fortryder købet. Hun har i øvrigt intet
kendskab til Mac og/eller styresystemet, men kender kun til Windows

Hjælp modtages meget gerne!

Det er måske den forkerte gruppe jeg henvender mig til i og med det er en
Mac gruppe hvor langt de fleste jo er tilhængere af denne type computer og
derfor formentligt vil påstå at det er det bedste der er opfundet, men jeg
prøver alligevel!

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 15:38

Hans-Henrik Husen <hh.husen@mail.dk> wrote:

> [...]
> derfor formentligt vil påstå at det er det bedste der er opfundet, men jeg

Meget kort, hvis hun vil tage sig den tid det tager at vende sig til en
Mac så vil hun blive glad for det. Hvis hun bare skal have en computer
og det bare skal fungere som det plejer så er hun nok bedre tjent med en
PC

Hvad angår programmer og funktioner så er der stort set intet som ikke
kan afvikles på en mac, enten i de samme programmer (Micrsoft har en
Office pakke til Mac) eller i alternative programmer.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 15:50

Hans-Henrik Husen skrev:
> [...]
> bruges til studiebrug. Hun sidder i øjeblikket med en Win XP baseret Dell
> stationær maskine og er vokset op med Windows programmer (her tænkes på

Ting er anderledes, men ikke mere anderledes end fx mellem to
fjernbetjeninger eller videomaskiner, især ikke hvis hun primært hører
musik og surfer.

Jeg har for ganske nyligt købt en MacBook efter at have besigtiget
kræene i Humac for at være sikker på jeg kunne lide hvad jeg så. Jeg
vil foreslå jer det samme - hun skal se dem, og du skal se hende se dem.

Vær opmærksom på at for unge mennesker kan MSN med venner være vigtigt -
Microsofts mac-klient er mærkbart ringere end deres Windows-udgave.

Jeg tror også hun vil være gladere for en helt hvid, end en
plastik-metal grimrian :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 15:51

> Vær opmærksom på at for unge mennesker kan MSN med venner være vigtigt -
> Microsofts mac-klient er mærkbart ringere end deres Windows-udgave.

så er det godt man kan få Adium .. :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 16:02

Thomas von Hassel skrev:

> så er det godt man kan få Adium .. :)

Kan den videochatte? De unge er RET avancerede!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 16:04

> Kan den videochatte? De unge er RET avancerede!

nej .. men hvem gør også det ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 16:09

Thomas von Hassel skrev:

> nej .. men hvem gør også det ?

Tjah, som jeg skrev - "de unge"...

Hvis adium kunne, kan det være du også gjorde :D

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-09-08 16:16

Hans-Henrik Husen <hh.husen@mail.dk> wrote:

> seriøst og
> neutralt kan komme med nogle gode og dårlige ting om en Mac

Det er ikke fordi det er "dårligt" om Mac (nærmest tvært imod), men i
løbet af kort tid (rygterne siger 14. oktober) kommer der nye bærbare
fra Apple. Igen iflg. rygtesites skulle der både være opgraderinger til
de billige og de dyre modeller. Apple opgraderinger er oftest altid værd
at vente på... når de er lige om hjørnet.

--
Mvh Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-09-08 16:52

On 2008-09-23 16:33:42 +0200, "Hans-Henrik Husen" <hh.husen@mail.dk> said:

> [...]
> derfor formentligt vil påstå at det er det bedste der er opfundet, men jeg

Hun er på den rette vej. :) Og du hun/du slipper for at købe et dyrt
anti-virus program, der ligger og sluger cpu. Så giv du hende endelig
en hvid MacBook! Kan varmt anbefales!
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 18:09

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Og du hun/du slipper for at købe et dyrt
> anti-virus program, der ligger og sluger cpu.

bare rolig .. det skal nok komme ...

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-09-08 19:15

On 2008-09-23 19:09:11 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> bare rolig .. det skal nok komme ...
>
> /thomas

Bliver du ved med at sige.
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-09-08 21:12

Look what the cat dragged in - Hans-Henrik Husen:

> Hej!
>
> Min datter skal låne nogle penge af mig til at købe en bærbar
> computer.

<snip>

> [...]
> denne type computer og derfor formentligt vil påstå at det er det
> bedste der er opfundet, men jeg prøver alligevel!

Der er aldrig nogen der er blevet fyret for at vælge IBM.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 21:13

> Look what the cat dragged in - Hans-Henrik Husen:

> <snip>

> Der er aldrig nogen der er blevet fyret for at vælge IBM.

Prøv at gå til f.eks. Danske Banks IT chef og sig den sætning .... ;)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-09-08 21:19

Look what the cat dragged in - Thomas von Hassel:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Prøv at gå til f.eks. Danske Banks IT chef og sig den sætning ....
> ;)

OS/2... ?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 21:25

> Look what the cat dragged in - Thomas von Hassel:

> <snip>

> OS/2... ?

<http://www.google.com/search?client=safari&rls=en-us&q=Danske+Bank+Nedb
rud+IBM&ie=UTF-8&oe=UTF-8>

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 21:40

Thomas von Hassel skrev:

> Prøv at gå til f.eks. Danske Banks IT chef og sig den sætning .... ;)

Æh, han blev vel ikke fyret for det?

Men jeg ville ikke være overrasket over hvis prisen var lidt lavere i de
kommende år.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 21:49

> Æh, han blev vel ikke fyret for det?

det tror jeg ikke .. men IBM har ikke været ret populære på det sidste
... om det så har været fortjent eller ej er en anden sag ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 21:38

Axel Hammerschmidt skrev:

> Der er aldrig nogen der er blevet fyret for at vælge IBM.

De laver bare ikke bærbare mere.

Måske sårn en bette mainframe med kontorstolshjul på?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-09-08 22:18

Look what the cat dragged in - =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?
=:

> De laver bare ikke bærbare mere.
>
> Måske sårn en bette mainframe med kontorstolshjul på?

Der står da ellers "IBM" på begge mine blærbare.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 22:28

Axel Hammerschmidt skrev:

> Der står da ellers "IBM" på begge mine blærbare.

Enten er de ikke just nye, eller også har Lenovo lavet dem.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 07:03

> Enten er de ikke just nye, eller også har Lenovo lavet dem.

Lenovo har liceniseret IBM og ThinkPad navnet af IBM for 7 år mener jeg
det var ... ligesom firmaet der udvikler og sælger Leica Kamera rent
faktisk ikke selv ejer navnet men blot "låner" navnet fra et andet firma

Siger lidt om hvormeget branding og navn betyder ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-08 21:57

On 2008-09-23 23:17:57 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> Der står da ellers "IBM" på begge mine blærbare.

De må være af ældre dato.

Den del af foretningen er solgt til kinesiske Lenovo. Sidste model,
T43, blev solgt under IBM navnet trods det var en Lenovo model.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-09-08 07:47

> [...]

> derfor formentligt vil påstå at det er det bedste der er opfundet, men jeg

Jeg har 4 børn. De to er piger, een uni-studerende og een 9.kl. Alle har
Mac.

De har en oplevelse af at være bedre "med" end deres PC-udstyrede
kammerater.

Din datter vil lynhurtigt omstille sig til Mac og i løbet af kort tid
føle sig bedre hjemme og istand til langt mere end hun nogensinde har
følt på sin windows maskine.

Se, det var noget af en forudigelse, men skriv og fortæl os hvordan det
gik

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-09-08 14:48

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> følt på sin windows maskine.
>
> Se, det var noget af en forudigelse, men skriv og fortæl os hvordan det

Jeg kan kun tilslutte mig - ungerne har været på Mac, da mor og far
stadig var sammen, men senere på Windows-pc.

Til konfirmationen fik den ældste en Macbook Pro.....den forlader ikke
hendes hænder

M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-09-08 09:53

> [...]

> derfor formentligt vil påstå at det er det bedste der er opfundet, men jeg

Hun har vel set sig varm eller lun på en Mac?!

Derimod er der en ret god chance for at hun ser sig tosset på en PC.

Nå men til fakta.

Kan hun ikke bruge en times tid i en Humac butik, hvor jeg er sikker på
at der både er personale eller kunder som gladeligt vil svare på
spørgsmål samt vise hvordan den fungerer.

Hvor gammel er hun? Jeg kender en pige, som er omkring de 20 og alle
hendes veninder er røget på Mac vognen - de gider ikke Windows og synes
at det fungerer perfekt.

Jeg har en anden kunde og en af deres medarbejdere er PC bruger, men
arbejder på Mac, når hun er dér. Spurgte hende forleden dag hvordan det
gik; det er nemt, lige ud af landevejen og meget mere enkelt end hjemme
på min PC.

Jeg har nok haft 50 switchere - en af dem fortrød og er nu tilbage på en
StinkPad.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 24-09-08 15:48

In article <48d8fe4a$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Hans-Henrik Husen <hh.husen@mail.dk> wrote:

[Snip]
Jo-jo, du er skam havnet i det helt rigtige forum; vi får lejlighedsvis
den slags henvendelser og prøver at hjælpe efter bedste evne:

Altså, en moderne Mac (MacBook og MacBook Pro) bruger samme CPU (Intel)
som en (Windows) PC, og via noget ekstra software (BootCamp, Parallels
Desktop, etc.) kan man nemt installere og starte op i Windows og/eller
køre Windows og programmer til Windows sideløbende med MacOS X. Men man
skal naturligvis have licenser til Windows/Windowsprogrammerne. Man kan
MULIGVIS overføre (visse af) sine PC-licenser til Windowsudgaven på
Mac'en eller få dem ændret til en Mac-licens, men her er jeg helt
blank, fordi jeg aldrig har haft behov for en Windows-maskine, så jeg
bliver nødt til at henvise nogle af hajerne herinde eller bede dig
eller din datter om at tale med de respektive softwareleverandører. Men
til daglig brug er MacOS X lige så brugbart som Windows, og måske endda
lidt bedre. Der er dog visse brancher (f.eks. ingeniør-kunst og
arkitektur, d.v.s. CAD-CAM), hvor der fortrinsvis eller udelukkende
produceres software til Windows. Til gengæld er Mac'en (stadigvæk)
førende indenfor den grafiske branche, musikbranchen og m.h.t. software
til f.eks. gen-analyser og sonografi (analyser af f.eks. fuglestemmer).

Der følger som regel en hel del software med til Mac'en; simpel
tekstbehandling, som kan arkivere i Word-formatet (.doc), noget foto-
og videohalløj, iTunes til MP3'ere og streaming af radiokanaler, e-mail
program, og en browser (Safari). Desuden findes (som nævnt i en af de
andre besvarelser) Office-pakken også til Mac (Word, Excell,
Powerpoint, etc.). Da din datter er studerende, vil hun sandsynligvis
kunne få en Microsoft Office-icens til forholdsvis lav pris. Vær dog
opmærksom på, at der også findes gratis Office-pakker (bl.a. OpenOffice
og NeoOffice), som er (næsten helt) kompatible med Microsoft Office.

M.h.t. selve operativsystemet er der en vis forskel på, hvordan selve
interfacet fungerer; Windows har en Start-menu, mens Mac'en har en
Dock. Windows bruger bogstaver til deres drev (f.eks C-drev), mens
Mac'en bruger et valgfrit navn (F.eks. Hans-Henriks Datters Mega
Harddisk). Filnavne kan gøres op til 256 karakterer lange, inkl.
mellemrum, både store og små bogstaver samt de fleste specialtegn.
Mac'en har (synes jeg) en meget mere overskuelig måde at vise indholdet
af mapper på end Windows, hvilket gør (manuel) filhåndtering meget
nemmere end på Windows. MacOS X er også noget mindre følsom end Windows
overfor, hvilket suffix (f.eks. .doc, .mp3 eller .pdf) der står i r***n
på et filnavn.

Installation af programmer foregår som regel enten ved "drag-and-drop",
hvor man trækker en enkelt ikon fra en mappe over på f.eks. mappen
"Programmer", eller ved at man starter et installationsprogram ved at
dobbelt-klikke på det, som skal installeres (der findes 2-3 forskellige
installationsprogrammer, som har lidt forskellige interfaces), som så
klarer resten. Som regel skal man kun klikke OK til licensaftalen og
evt. skrive administrator-password. Resten klarer Mac'en selv.

Selvom MacOS X er baseret på en Unix-kerne, installeres (stort set)
alle programmer kun et enkelt sted på harddisken i en såkaldt
Container, mens mange Windowsprogrammer installeres mange forskellige
steder på harddisken, hvilket (i mine øjne) gør dem noget mere sårbare
overfor harddiskfejl eller problemer med afviklingen p.gr.a. utilsigtet
sletning af en enkelt "under-fil". Sletning af programmer i MacOS X
klares iøvrigt (oftest) ved, at man trækker programmet over i
papirkurven og tømmer den, mens man skal køre et afinstalleringsprogram
på Windows for at være sikker på at slette alle programdele.

MacOS X' søgefunktion er lysår foran Windows, så hvis et dokument er
blevet væk, kan det ofte findes igen på få sekunder. Man kan endda søge
på teksten inde i et brev og så finde det på den måde; hvis det f.eks.
er invitationen til Moster Oda's 120 års fødselsdag på Skovløse
Undervandshotel, kan man finde filen ved at søge på f.eks. "120 år",
"skovløse" eller "undervandshotel"; så popper der en liste op over alle
de filer, som indeholder den frase, som man har søgt på.

M.h.t. IT-sikkerhed, er Mac'en stadigvæk førende. Malware i form af
virus, spyware, trojanske heste og andet nams er (endnu) så godt som
ikke-eksisterende, og den medfølgende Firewall skulle efter sigende
være ret god (men mere ved jeg ikke om den). Det er stadigvæk kun
lykkedes at hacke sig ind på MacOS X ved en konkurence, hvor hackerne
på forhånd fik tildelt en gæste-konto på den angrebne Mac. Du skal dog
være opmærksom på, at Mac'en er lige så sårbar som enhver anden Windows
PC, når man starter op i Windows via BootCamp; MacOS X bliver ikke
inficeret, men man kan risikere at skulle omformatere sin
Windows-partition p.gr.a. infektion, og man risikerer stadigvæk at få
snuppet sine passwords o. lign. fra Windows-delen, hvis der har været
noget spyware inde og lure, mens man har været startet op i Windows.
Men sålænge Mac'en er startet op i MacOS X er den usårlig overfor
f.eks. .EXE-filer og .DLL'er, da den slags kode simpelt hen ikke kan
eksekveres (startes) under MacOS X.

Konfigurationen af en nyindkøbt Mac er ret simpel; der skal blot
indtastes nogle få personlige oplysninger såsom navn og
internet-udbyder (login, mailserver, DNS og password), så skulle
maaskinen kunne gå direkte på nettet. Opdateringer af systemet kommer
ikke så ofte som til Windows (har jeg hørt) og installeres (næsten)
altid problemfrit.

Men, der ER altså også nogle steder, hvor der er
kompatibilitetsproblemer. Hvis din datters musik er DRM-beskyttet
(Digital Rights Management), f.eks. hvis den er købt via TDC's online
musik-biks, kan den simpelthen ikke afspilles i MacOS X, da DRM er
Windows-only. Almindelige MP3'ere, rippet fra egne CD'er, er ikke noget
problem.

Der er/har været problemer med visse bankers online-tjenester. De
fleste banker er vel efterhånden kommet med på Mac-vognen, men der er
vist ikke to banker, som bruger den samme løsning til Mac, så din
datter bliver nødt til at spørge sin bank, om de også understøtter Mac.
Jyske Bank var med fra starten med en ren softwareløsning. Hos Danske
Bank skal man vist have en lommeregneragtig kode-dims. Arbejdernes
Landsbank virker også via software. Jeg ved ikke noget om andre banker.

Så er der perifert udstyr. MacOS X kan umiddelbart se de fleste
printere og scannere, men visse (som regel low-end) produkter har kun
lavet drivere til Windows, så det er ikke sikkert på forhånd, om
tingene spiller sammen.

Og så er der nogle få hjemmesider, som kun kan vises (korrekt), hvis
man går ind på dem med en af de nyeste versioner af Windows og/eller
Internet Explorer til Windows. Nu ved jeg ikke, om det stadigvæk er
sådan, men TV2 Zulu's internet-TV (eller Charlie, eller hvad det nu
hedder) er (eller har været) sådan et sted.

Nåh, ja. Mobiltelefoner. Visse mærker (f.eks. ældre Nokia'er) kan
Mac'en heller ikke se; Nokia's PC-suite til overførsel af diverse
billeder og kontakter er Windows-only (sidst jeg tjekkede).
Sony-Ericsson skulle efter sigende synce fint med Mac'en, og det gælder
formodentligt også andre større mærkers nyere modeller, men her må man
igen søge/spørge sig frem til det korrekte svar på en specifik telefon.

Der er også noget med ordbøger og andre opslagsværker, f.eks. dem fra
Gyldendal. Det er vist endnu ikke lykkedes at overtale forlaget til at
portere dem til vores platform. Jeg har dog et eller andet obskurt sted
fundet en no-name Dansk/Engelsk-Engelsk/Dansk ordbog, som virker fint.
Jeg tør ikke engang gætte på, om der findes noget tilsvarende til
f.eks. fransk, tysk eller spansk, men andre herinde i forumet kan måske
hjælpe.

Derudover kan jeg som dedikeret Mac-bruger siden 1992 kun anbefale din
datter at få sig en Mac; systemet er stort set vedligeholdelsesfrit,
stabilt, meget brugervenligt og inspirerende at arbejde med. Desuden er
de (bærbare) ret hårdføre; alle nye modeller bliver udsat for en
crash-test (frit fald fra 2-3 meters højde) og SKAL kunne starte op og
virke bagefter, ellers er det tilbage til tegnebrættet. Jeg ved ikke,
om det stadigvæk gælder, men indtil for ca. fem år siden, var der endnu
ingen bærbare PC'ere, der havde overlevet sådan en omgang.

Jeg ved godt, et an (bærbar) Mac er dyrere end en PC med de tilsvarende
specifikationer, men en del af prisforskellen skyldes en højere
komponentkvalitet (og dermed mere oppe-tid og færre
hardware-konflikter). Man betaler nok også lidt ekstra for designet,
men jeg kan godt leve med at skulle se på en køn ting så mange timer om
dagen, som jeg bruger foran en computer
Det har til gengæld vist sig, at Mac-ejere generelt beholder deres
maskiner noget længere tid end PC-ejere, at bugt-prisen ikke falder så
hurtigt som på PC'ere, samt at man indtil videre kan slippe for et
abonnement på AntiVirus- og Firewall-software, så i den sidste ende går
det lige op, hvis ikke Mac'en alligevel ender med at blive det
billigste køb på sigt.

Med venlig hilsen

Tonny Freimanis

P.S. Hvis du har mere at spørge om, så fyr bare løs, også selvom du
måske synes, at det drejer sig om banale ting; vi har allesammen
herinde trods alt også været uvidende nybegyndere engang...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 16:01

Tonny Freimanis <bankvoles@hurra.dk> wrote:

> Man kan
> MULIGVIS overføre (visse af) sine PC-licenser til Windowsudgaven på
> Mac'en eller få dem ændret til en Mac-licens, men her er jeg helt
> blank,

sjældent .. normalt skal du enten lave en cross grade eller købe en ny
version.

> M.h.t. IT-sikkerhed, er Mac'en stadigvæk førende. Malware i form af
> virus, spyware, trojanske heste og andet nams er (endnu) så godt som
> ikke-eksisterende,

ikke helt korrekt, der findes trojanere til mac .. også "in the wild" ..
og de fleste bruger en kombination af sikkerhedshuller og social
engeneering, altså hvor de lokker dig til at indtaste din administrator
kode ... og hvis du først har gjort det så er der ingen grænser for hvad
programmet kan gøre .. så det er en meget god idé stadig at tænke sig om

> [...]
> om det stadigvæk gælder, men indtil for ca. fem år siden, var der endnu
> ingen bærbare PC'ere, der havde overlevet sådan en omgang.

Det vil jeg nu ikke gøre.. det kan godt være de virker, men kønne er de
ikke bagefter ... især macbook pro og deres alu kabinet kan få nogen
grimme buler hvis man kaster med dem ..

/thomas

Fra : Tonny Freimanis

Dato : 24-09-08 18:23

In article <1ins6w1.oeupq014dzwn4N%thomas@elements.dk>, Thomas von
Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

>sjældent .. normalt skal du enten lave en cross grade eller købe en ny
>version.
Tak for oplysningen. Som jeg skrev. så er jeg blank på dette område...
Men den potentielle datter-switcher kan vel afinstallere sit Windows og
sine PC-programmer fra den stationære og så installere det MacBook'en
via BootCamp, eller hyr?

> [...]
>kode ... og hvis du først har gjort det så er der ingen grænser for hvad
>programmet kan gøre .. så det er en meget god idé stadig at tænke sig om
OK. Men det var den korte version af historien, Hans-Henrik fik. Det er
helt korrekt, at man skal tænke sig lidt om, inden man installerer
noget, men i forhold til, hvor nemt en Windows PC lader sig inficere,
kan man som Mac-bruger tage det noget mere afslappet. Min nabo og hans
svigersøn fik engang en virus ind via Windows update. Hooold da op hvor
de bandede og svovlede den dag.

>Det vil jeg nu ikke gøre.. det kan godt være de virker, men kønne er de
>ikke bagefter ... især macbook pro og deres alu kabinet kan få nogen
>grimme buler hvis man kaster med dem ..
Nu er det jo Apple's udviklingsafdeling, som er så grusomme mod de nye
modeller. Jeg skrev ganske vist ikke, at modellerne skal lande fladt på
gulvet, men hvis jeg husker rigtigt, foregår testen på den måde, at man
holder den sammenklappede model vandret i den korrekte højde (sikkert
10 fods højde) og så giver slip. Ikke noget med at kaste eller lade den
lande på hjørnerne. Jeg kunne ikke lige finde noget om det på google,
men jeg læste om det for snart en del år siden på et eller andet
internationalt Mac-forum, muligvis alt.mac.applications eller
alt.mac.games. Der var der også en beretning om, at en Mac-ejer tabte
sin PowerBook (2300, 5300 eller lignende årgang) på en parkeringsplads,
lige foran en firehjulstrækker, som så kom til at køre hen over den.
Skærmen revnede, men da de satte den til en ekstern skærm virkede den
faktisk stadigvæk.

Min egen PowerBook G4 har selv været nede på gulvet fra en halv meters
højde (i slukket tilstand). Den landede på det ene hjørne, så chassiet
buler en smule ud dér, men den virker fint nok. Bulen kan nok trykkes
ind igen med en stor skruetvinge, men der er ikke lige nogen i min
omgangskreds, som har en, der er stor nok, så jeg venter til jeg
alligevel skal i det lokarle byggemarked ved lejlighed.

Venlig hilsen

Tonny

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 18:41

> [...]

> Men den potentielle datter-switcher kan vel afinstallere sit Windows og
> sine PC-programmer fra den stationære og så installere det MacBook'en

jo, men så har man jo ikke vundet noget ved at købe en mac ...

> [...]
> kan man som Mac-bruger tage det noget mere afslappet. Min nabo og hans
> svigersøn fik engang en virus ind via Windows update. Hooold da op hvor

jeg prøver bare at indskyde lidt kynisk realisme i den idé om at man som
macbruger er usårlig ...

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-09-08 19:17

On 2008-09-24 19:41:21 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> jo, men så har man jo ikke vundet noget ved at købe en mac ...

> jeg prøver bare at indskyde lidt kynisk realisme i den idé om at man som
> macbruger er usårlig ...
>
> /thomas

og det bliver du ved med

--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 19:34

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> og det bliver du ved med

det er ikke bare mig ... Og det er ikke for at være "dommedags" agtig
.... det er bare at være realistisk.

Og jeg siger heller ikke man skal klistre sin mac til med Antivirus
software .. blot man holder sig for øje at der _findes_ snavs derude, og
at det kan undgåes nemt og smertefrit ved at tænke sig om ...

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-09-08 19:31

On 2008-09-24 20:34:12 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> software .. blot man holder sig for øje at der _findes_ snavs derude, og
> at det kan undgåes nemt og smertefrit ved at tænke sig om ...

Den er jeg med på. :)
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-08 19:44

> og det bliver du ved med

og det er jo ikke bare mig:

<http://www.macworld.com/article/60823/2007/10/trojanhorse.html>

<http://www.macworld.com/article/49459/2006/02/leapafaq.html>

<http://www.macworld.com/article/60857/2007/11/malware.html>

<http://www.macworld.com/article/49538/2006/02/malwareanalysts.html>

/thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-09-08 19:32

On 2008-09-24 20:43:42 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> og det er jo ikke bare mig:

> [...]

....som du skriver i forrige post, det er klaret med at tænke sig om,
man behøver ikke klistre sin Mac til med anti-virus software.
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-08 19:41

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> ...som du skriver i forrige post, det er klaret med at tænke sig om,
> man behøver ikke klistre sin Mac til med anti-virus software.

Just præcis. Det samme på windows, jeg har en vmware maskine som er
renset for antivirus og jeg har aldrig haft problemer ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 12:30

On 2008-09-24 19:22:31 +0200, Tonny Freimanis <bankvoles@hurra.dk> said:

> Min nabo og hans
> svigersøn fik engang en virus ind via Windows update

næppe uden han havde en virus/orm/trojaner inde i forvejen der netop
sørgede for updaten blev hentet fra et andet sted end windowsupdate.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-09-08 00:05

> Det vil jeg nu ikke gøre.. det kan godt være de virker, men kønne er de
> ikke bagefter ... især macbook pro og deres alu kabinet kan få nogen
> grimme buler hvis man kaster med dem ..

Så er der osse den med Leicaforhandleren, der kylede en M4 hen ad gulvet
for at demonstrere kameraets holdbarhed. Og den er skam god nok, jeg var
der selv.
Men sådan noget skal vi jo ikke nødvendigvis gøre med vores MBooks, vel?
Jeg har selv købt endnu en taske, og denne gang er det en Brenthaven
Trek Sleeve, der har beskyttelse på alle sider. Den er jeg vældig tryg
ved, for den bærbare er en rigtig "rejsemaskine". Tasken har fået nogle
knubs og rifter, men MBooken er hel. Investeringen var vist noget med
cirka kr. 200 ($30,- tror jeg var prisen?).
I forhold til prisen på en ny puter er det jo peanuts.
Det eneste minus jeg kan se ved sådan en Trek Sleeve er, at den jo oser
langt væk af at indeholde en puter. Løsning: ned i den almindelige
taske/rygsæk.
Har læst et sted, at Fjellräven har fået sin renæssance - ak, ja. Der er
løbet noget vand i havet siden jeg havde sådan én. Men det allerbedste
ved dén rygsæk var den indlagte skumgummipude. Den kunne man tage ud og
sidde på, når man var ude for at lave revolution. Det er ikke nemt at
holde den revolutionære gejst, hvis man bliver kold i - ja, undskyld -
røven.

Der er sikkert mange andre gode tasker eller sleeves, og jeg har ikke
aktier i Brenthaven. Jeg udtrykker bare min tilfredshed med mærket.
Men den nævnte Sleeve er kun til 13" MacBooks. Den kommer vel osse til
15" Pros?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 12:34

On 2008-09-27 01:05:22 +0200, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> [...]
> aktier i Brenthaven. Jeg udtrykker bare min tilfredshed med mærket.
> Men den nævnte Sleeve er kun til 13" MacBooks. Den kommer vel osse til

The only sleeve you ever need:
http://sfbags.com/products/sleevecases/sleevecases.htm

kvaliteten er i en klasse for sig. Har selv sådan et med rem + en Vertigo.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-09-08 00:05

Hans-Henrik Husen <hh.husen@mail.dk> wrote:

> Hej!
>
> Min datter skal låne nogle penge af mig til at købe en bærbar computer. Hun
> er studerende.

På nogle studier er de så forlovede med Windows, at de laver særlige
programmer (med tilhørende opgaver), der kun kan køre på Windows.

Men så er der jo dog nogle muligheder for at køre WIN på en moderne Mac,
har ikke handson erfaringer med det.

Det med den propietære musik som TDC "forærer" væk kan måske være et
problem? Spil og grafikkort - netop på det punkt er Winbaserede maskiner
vistnok førende.

Men til "daglig brug" er Mac'en simpelthen en fornøjelse. Jeg har i
mange år arbejdet i begge miljøer. Foretrækker absolut Mac'en, og
styresystemet er meget, meget nemt at finde sig til rette i. Det er
intuitivt (siger én som selv har stillet mange spørgsmål om OS'et her i
gruppen . Som erfaren Macbruger vil jeg tillade mig at sige, at man
skal have en lidt anarkistisk adgang til det: tryk på nogle taster og se
om det virker.

Dét ville jeg ikke turde på min Win XP maskine.

Men igen er det et vigtigt parameter, at din datter måske føler sig mere
tryg ved det, som hun er vant til.

Hvis hun har mod på at prøve noget nyt, så giv hende det lån til en Mac.
Jeg tror ikke, at hun eller du vil fortryde.

--
v.h.,
Mich.