Torrent
Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 11:22

uTorrent Mac-klient lækket
http://snipurl.com/3syua [macnation_newz_dk]

Hmm - jeg har kun én gang haft sådan en fætter installeret - og den røg
ud igen dagen efter.

Jeg har ikke meget fidus til det der torrent-halløj.
Da jeg prøvede var der en ventetid på ca. en krig, samtidigt ved man
aldrig om der er bestilt download hos nogen der ikke er oppe og køre.

Hvad siger I om torrents?

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-08 11:45

iSteen skrev den 23-09-2008 12:22:
> [...]
> Da jeg prøvede var der en ventetid på ca. en krig, samtidigt ved man
> aldrig om der er bestilt download hos nogen der ikke er oppe og køre.

Torrents er en god ting, som jeg bruger meget til at hente ISO'er af fx
Ubuntu da det kan mætte min forbindelse, samtidig med man selv gør sin
del af dataoverførslerne.

Jeg bruger Azureus fordi den selv kan prikke de nødvendige huller i en
UPnP router og har god visualisering. Vær advaret - den trækker godt
med resourcer på ældre grej.

/Thorbjørn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 12:14

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger Azureus fordi den selv kan prikke de nødvendige huller i en
> UPnP router og har god visualisering. Vær advaret - den trækker godt

Prøv Transmission <http://www.transmissionbt.com/> .. den er meget
mindre "klumset" end Azureus...

/thomas

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-08 14:25

Thomas von Hassel skrev den 23-09-2008 13:13:

> Prøv Transmission <http://www.transmissionbt.com/> .. den er meget
> mindre "klumset" end Azureus...

Gerne. Kan den prikke hul i en UPnP router?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 14:46

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Gerne. Kan den prikke hul i en UPnP router?

no idea .. det kører fint med bag en airport extreme uden at jeg har
gjort noget særligt ved den ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 15:55

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Gerne. Kan den prikke hul i en UPnP router?

Det kan den godt. Det ser ud til at være et rigtigt fint lille program
der :) Der takkes.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 13:09

On 2008-09-23 15:24:45 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Gerne. Kan den prikke hul i en UPnP router?

Du har ikke en linux router eller nas stående du kan installere den
gænse bittroent med webfjæs på? IMHO er der intet der når dem til
sokkeholderne. Såvel windows som Mac OS X bliver meget tunge når de
skal holde så mange sockets i luften som torrent vil ha' det.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 13:47

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du har ikke en linux router eller nas stående du kan installere den
> gænse bittroent med webfjæs på? IMHO er der intet der når dem til

Jeg har da en Asus 500G'er stående, og den har allerede det indbygget.

Måske skulle jeg støve den lidt af og se hvordan dét spiller. Desværre
har jeg Yousee, og de skruer omgående ned for hanen når Bittorrent
starter, og op igen når det slukkes, så ideen går ligesom lidt af.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 14:31

On 2008-10-12 14:47:16 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> Desværre har jeg Yousee, og de skruer omgående ned for hanen når
> Bittorrent starter, og op igen når det slukkes, så ideen går ligesom

prøv at starte skidet på andre porte end 6881, jeg tror at de fleste
ISP'ere kører en eller anden for for prioritering på portene og 6881 er
helt i bund.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : isteen

Dato : 12-10-08 17:17

> prøv at starte skidet på andre porte end 6881, jeg tror at de fleste
> ISP'ere kører en eller anden for for prioritering på portene og 6881 er
> helt i bund.

Bare lige for at vende tilbage til torrents, den gamler hæderkronede
tribute/satire Star Wreck findes nu også som torrent-download - og det
går stærkt http://www.starwreck.com/ Intet odiøst eller ulovligt ved det
- et sjovt projekt man endda kan støtte ved at købe filmen på DVD
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 14:57

> Prøv Transmission <http://www.transmissionbt.com/> .. den er meget
> mindre "klumset" end Azureus...

Det er en betalings-fidus, ikke?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 15:01

iSteen <isteen@ntispamGmail.com> wrote:

> Det er en betalings-fidus, ikke?

nope ... Transmission er gratis og opensource ..

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 21:55

> nope ... Transmission er gratis og opensource ..
>

> /thomas

En lille hurtig sammenligning i aften af de to programmer....
Vuze er stort og smart, med en masse flotte preview-muligheder,
Transmission gør bare det den skal.

Tror faktisk jeg er mest til Transmission
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 15:02

> [...]

> Jeg bruger Azureus fordi den selv kan prikke de nødvendige huller i en
> UPnP router og har god visualisering. Vær advaret - den trækker godt

Den hedder Vuze i dag, hvis vi snakker om samme program, ikke?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 15:06

iSteen <isteen@ntispamGmail.com> wrote:

> Den hedder Vuze i dag, hvis vi snakker om samme program, ikke?

ja .. det er deres forsøg på at gøre BitTorrent "stuerent" ...

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 23-09-08 17:13

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. det er deres forsøg på at gøre BitTorrent "stuerent" ...

Er der noget jeg ikke har opdaget - den klient jeg bruger hedder nemlig
bare Bittorrent og jeg troede den var helt fin (meget enkelt sag). Måske
det er konceptet og ikke klienten du mener?

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-09-08 15:42

iSteen skrev:

> Den hedder Vuze i dag, hvis vi snakker om samme program, ikke?

Jo. Og er overplastret med en masse gejl, men man kan godt bruge bare
bittorrent-delen uden at se reklamer imens.

Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 15:48

> Jo. Og er overplastret med en masse gejl, men man kan godt bruge bare
> bittorrent-delen uden at se reklamer imens.

Øh, skal man først hente en torrent-fil fx på Pirate Bay, og så
downloade med fx Vuze?

Sad og søgte på en tv-serie, men klikkede jeg på søgeresultatet, kom jeg
videre til en skummel download-side...

Ja, jeg er ikke så erfaren udi i det her
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 15:51

> [...]
> videre til en skummel download-side...
>
> Ja, jeg er ikke så erfaren udi i det her

nu tror jeg det er en god idé hvis vi ikke hjælper dig mere .... :)

/thomas

Fra : Kim

Dato : 25-09-08 07:21

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev
> nu tror jeg det er en god idé hvis vi ikke hjælper dig mere .... :)

Hvorfor ?
Alt kan alligevel finde på google
værsgo
http://www.piratgruppen.org/recherche.php?recherche=guide+bittorrent

Mvh Kim

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-08 07:39

Kim <no@way.se> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev
>
> Hvorfor ?

fordi hvis han er på vej ned af den sti så må han selv finde vej ..

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 25-09-08 08:58

> fordi hvis han er på vej ned af den sti så må han selv finde vej ..
>
> /thomas

"Han" synes ikke det er så sjovt alligevel. Tager lang tid at hente
noget - han holder sig til de offentlige download sites på nettet
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Bruno

Dato : 23-09-08 17:35

iSteen wrote:

> Øh, skal man først hente en torrent-fil fx på Pirate Bay, og så
> downloade med fx Vuze?
>
> Sad og søgte på en tv-serie, men klikkede jeg på søgeresultatet, kom jeg
> videre til en skummel download-side...

Her er mit forsøg på en ikke-teknisk forklaring.

Torrent systemet viker ved at nogen gør en fil tilgængelig for download
i deres torrent program, det danner så en torrent-fil, en slags
henvisning, som så gøres tilgængelig på eksempelvis en hjemmeside. Dem
der så vil downloade den egentlige fil skal hente den tilhørende
totrrent-fil og åbne den med deres Torrent program.

For og gøre det let så er der sidder på nettet hvor de organisere
torrent-filer, men man kan også finde torrent-filer med en helt normal
søgemaskine.

Det rigtige smarte ved torrent-systemet er, at der i modsætning til
traditionel download fra FTP, eller hjemmesider, ikke er behov for
servere med stor trafikkapacitet. Data starter med kun og findes hos en
bruger, men i det øjeblik nogen har hentet bare en lille bid så kan den
næste hente den bid både fra den oprindelige udbyder og så den nye
besidder af. Altså så deles man om at udbredde filerne og det er både
effektivt og billigt, hvis man har den fil man søger så kan snildt komme
til og udnytte sin internet forbindelse 100%.

Mht. download af materiale der er copyright på, så er det et klassisk
eksempel på at teknologi kan anvendes både for det gode og det onde
(eller mindre gode om man vil). Man skal vist gøre sig klar, at med
torrents så bliver man distributør i det øjebilk der downloades.

Brug torrents til patches, freeware og den slags.

Mvh
Bruno

Fra : KentBM

Dato : 23-09-08 18:50

Bruno skrev:
> [...]
> torrents så bliver man distributør i det øjebilk der downloades.
>
> Brug torrents til patches, freeware og den slags.
Download af NeoOffice kan ske via BitTorrent. Hvis jeg vælger denne
mulighed på min MacBook, vil jeg så i fremtiden automatiske være med til
at fordele NeoOffice?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 18:52

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Download af NeoOffice kan ske via BitTorrent. Hvis jeg vælger denne
> mulighed på min MacBook, vil jeg så i fremtiden automatiske være med til
> at fordele NeoOffice?

ja .. så længe du har et BitTorrent program åbent og "seeder" en given
torrent ..

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 19:42

> ja .. så længe du har et BitTorrent program åbent og "seeder" en given
> torrent ..
>
> /thomas

Så fandt jeg ud af lidt teknik - en seeder er altså en "distributør"?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-09-08 19:44

> Så fandt jeg ud af lidt teknik - en seeder er altså en "distributør"?

en seeder er en som også sender data tilbage på netværket ja ..

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 23-09-08 19:42

Bruno <x@c.d> wrote:

> Brug torrents til patches, freeware og den slags.

Tak for det - jeg har lige "opfaget" en fed serie.
Pink - the series. En slags tv-serie...bare på nettet i stedet for på
fjerneren. Efter at have hentet første afsnit, fandt jeg ud af, at man
kan abonnere på serien i iTunes
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jesper Lillesø