php og mysql
Fra : test

Dato : 24-09-08 12:39

Hej alle

Jeg har et lille problem som jeg ikke kan se mig ud af...

Følgende syntax virker ikke fra php:
$SQLSTR = "UPDATE xxxxxxx SET";
$SQLSTR .= " Status = '9'";
$SQLSTR .= " WHERE ID = '$ID' && Code = '$Code'";
echo "$SQLSTR";
$result = mysql_db_query($db, $SQLSTR, $connection);

Men hvis jeg så kopier den over i phpMyAdmin virker det fint:
UPDATE xxxxxxx SET Status = '9' WHERE ID = '24' && Code = '4478'

Jeg har mange andre sql forspørgelser, som alle virker fint.

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 12:55

test skrev:
> [...]
> UPDATE xxxxxxx SET Status = '9' WHERE ID = '24' && Code = '4478'
>
> Jeg har mange andre sql forspørgelser, som alle virker fint.

Hvad kommer der af fejl fra MySQL?

Det er heller ikke nemt at fejlsøge på en funktion du selv har lavet,
uden at angive hvordan den virker.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : test

Dato : 24-09-08 13:20

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote in message

> Hvad kommer der af fejl fra MySQL?

Ingen det bliver bare ikke rettet i tabellen.

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 13:32

test skrev:
> "Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote in message

> Ingen det bliver bare ikke rettet i tabellen.

Prøv sådan her, så:

$SQLSTR = "UPDATE xxxxxxx SET Status = '9' WHERE ID='".$ID."' AND Code=
'".$code."'";
$result = mysql_db_query($db, $SQLSTR, $connection);

Umiddelbart vil jeg mene at fejlen ikke kommer fordi at WHERE
betingelsen ikke bliver opfyldt, men at SQL sætningen er korrekt.

Fra : test

Dato : 24-09-08 13:41

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Ja men så skulle jeg jo ikke kunne kopier den over i phpMyAdmin og få det
til at virke der.

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 13:47

test skrev:
> Ja men så skulle jeg jo ikke kunne kopier den over i phpMyAdmin og få det
> til at virke der.

Enig - men så må det være din mysql_db_query() der er fejl i.

Fra : test

Dato : 24-09-08 13:50

> Enig - men så må det være din mysql_db_query() der er fejl i.

Ja men det er den samme jeg bruger alle andre steder copy/paste.

og jeg includer en php fil hvor jeg har de nødvendige variable til mysql,
som også er den samme jeg bruger andre steder.

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 14:00

test skrev:

> Ja men det er den samme jeg bruger alle andre steder copy/paste.
>
> og jeg includer en php fil hvor jeg har de nødvendige variable til mysql,
> som også er den samme jeg bruger andre steder.

prøv at køre din sql streng igennem en almindelig mysql_query og se om
den virker.

mysql_connect("localhost", "username", "password");
mysql_select_db("database");

$SQLSTR = "UPDATE xxxxxxx SET Status = '9' WHERE ID='".$ID."' AND Code=
'".$code."'";
mysql_query($SQLSTR);

Fra : test

Dato : 24-09-08 14:06

> [...]
> mysql_select_db("database");
>
> $SQLSTR = "UPDATE xxxxxxx SET Status = '9' WHERE ID='".$ID."' AND Code=

Virker heller ikke, syntes det er meger underligt.

Fra : test

Dato : 24-09-08 14:11

"test" <test@test.dk> wrote in message

> Virker heller ikke, syntes det er meger underligt.

Har rettet fejlen med $code til $Code også unde held....

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 14:19

test skrev:

> Har rettet fejlen med $code til $Code også unde held....

Så har jeg vist nået min begrænsning her; umiddelbart forstår jeg ikke
hvorfor det virker når du paster sætningen ind i phpMyAdmin, men ikke
hvis du kører den igennem mysql_query()

Jeg kan ikke forsøge at løse problemet uden at få direkte adgang, så du
må håbe der er nogle andre her, der får nogle idéer.

Fra : test

Dato : 24-09-08 14:26

Så fandt jeg løsningen.

Code var af type varchar(4)

Code er rettet til int.

og så virker det.

Må man ikke bruge = når det er en string? (syntes jeg før jeg har brugt....)
Skal man bruge LIKE?
Hvorfor virker det i phpMyadmin ??

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 14:45

test skrev:
> [...]
>
> og så virker det.
>
> Må man ikke bruge = når det er en string? (syntes jeg før jeg har brugt....)

Umiddelbart lyder det også som om du har misforstået noget.
Du kan sagtens bruge "field='string'" på varchars.
Hvorfor det lige har virket når du har rettet det til en anden type,
forstår jeg så ikke.

Fra : test

Dato : 24-09-08 14:21

Jeg har nu prøvet at fjerne Code betingelsen så der står:

UPDATE MHV_News_Email SET Status = '9' WHERE ID = '25'

og det virker fint, men hvis jeg sætter Code betingelsen på igen virker det
ikke.

UPDATE MHV_News_Email SET Status = '9' WHERE ID = '25' AND Code = '2203'

Selvom det virker i phpMyAdmin!

Og Code er rigtigt og har den rigtige værdi.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-09-08 14:32

test skrev:
> [...]
>
> Selvom det virker i phpMyAdmin!
>
> Og Code er rigtigt og har den rigtige værdi.

Prøv at kalde den noget andet en Code - det kan tænkes at være et
beskyttet ord..

Fra : test

Dato : 24-09-08 14:29

> Prøv at kalde den noget andet en Code - det kan tænkes at være et
> beskyttet ord..

God ide men problemet er løst

Fra : Leif Neland

Dato : 24-09-08 19:10

test skrev:

> God ide men problemet er løst

Hvad var der løsningen?

Leif

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-09-08 16:05

"Leif Neland" skrev

> Hvad var der løsningen?

Den står andet sted i tråden som svar til Dan Storm

- Peter

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-09-08 13:29

test skrev:
> [...]
> UPDATE xxxxxxx SET Status = '9' WHERE ID = '24' && Code = '4478'
>
> Jeg har mange andre sql forspørgelser, som alle virker fint.

mangler der ikke nogle fnytter??

$SQLSTR = "UPDATE xxxxxxx SET
    Status = '9'
    WHERE ID = '".$ID."'
AND Code = '".$Code."'";

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 13:32

Gert Krabsen skrev:
> mangler der ikke nogle fnytter??

Af ren og skær nysgerrighed; hvad er fnytter?

Fra : Rander

Dato : 24-09-08 13:38

Dan Storm skrev noget i denne stil, den 24-09-2008 14:32:
> Af ren og skær nysgerrighed; hvad er fnytter?

Kært barn har mange navne - i min verden hedder de gnyffer.

Men det er bare en ' - altså en "en-øjet gås"...

http://bamsepetting.dk

Når klokken er 12, vender alle sig mod Mekka og
bider i kvasterne på tæppet. (Raymond, 7 år)

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 13:50

Rander skrev:
> Men det er bare en ' - altså en "en-øjet gås"...

Aha... Ja, i min verden hedder det et apostrof eller single quote... men
sådan er vi jo så forskellige...

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-09-08 14:25

Dan Storm wrote:

> Aha... Ja, i min verden hedder det et apostrof eller single quote... men
> sådan er vi jo så forskellige...

Det har da altid heddet pling'er :)

Stig Johansen

Fra : Dan Storm

Dato : 24-09-08 14:41

Stig Johansen skrev:
> Det har da altid heddet pling'er :)

Spurgte lige rundt på kontoret - her kalder de dem så pinger - altså
uden l...

Så giver situationer jeg mindes pludselig mening...