Pigefrokost/aftensmad - forslag til buffet
Fra : Flinkesen

Dato : 21-09-08 20:51

Hej gruppe

Min kæreste skal holde rund fødselsdag i november og har planlagt, at det
skal være en tøsefest. De skal komme til aftensmad, og hun kunne godt tænke
sig en buffet, hvor en god del af tingene kan laves i forvejen. Jeg søger
derfor alverdens gode forslag til småretter, salater, lune retter, desserter
m.m., som kunne tænkes at vække lykke hos en flok tøser mellem 35 og 45 år.

Mvh.

JK

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-09-08 08:25

"Flinkesen" <flinkesen2002(fjerndette)@yahoo.dk> writes:

> [...]
> m.m., som kunne tænkes at vække lykke hos en flok tøser mellem 35 og 45 år.

Ifølge denne artikel http://www.kvinder.bt.dk/index.php?id=4437: En
flaske kildevand til hver. :)

Mvh Trine

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-09-08 09:35

Trine Kornum Christiansen kom med denne ide:

> Ifølge denne artikel http://www.kvinder.bt.dk/index.php?id=4437: En
> flaske kildevand til hver. :)
>
> Mvh Trine

Jeg ville have svaret at han skal huske sprut, hvis han vil være heldig
men det er jo ikke specielt seriøst.
Generelt ville jeg lave noget med smag og kraft i, uden light og andet
savl.
Kvinder har det med at leve af light og sulte sig selv, så giv den gas
med noget ordenligt mad, det vil blive en succes.
Noget så simpelt som bankekød med mos og surt, kan sagtens være et
seriøst forslag. En flæskesteg bliver næsten også altid vel modtaget.
Du kan forsøge dig med en hjemmelavet is til desserten, det er næsten
altid en succes at servere, også selv om den ikke lykkes helt.
Hvis de skal have salat, så kan den klassiske rejecocktail fra 70'erne
godt indlede, og du kan imponere selskabet med at lege tjener.
Kai

Fra : Kim

Dato : 22-09-08 10:42

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Jeg ville have svaret at han skal huske sprut, hvis han vil være heldig
> men det er jo ikke specielt seriøst.
> Generelt ville jeg lave noget med smag og kraft i, uden light og andet
> savl.

Hmm... Er kvinder i den aldersgruppe ikke på konstant slankekur ??

Mvh, Kim

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-09-08 11:42

Kim formulerede spørgsmålet:
> "Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Hmm... Er kvinder i den aldersgruppe ikke på konstant slankekur ??
>

> Mvh, Kim

Præcis, så giv dem noget mad der kan mætte dem.
Kai

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 22-09-08 20:22

http://www.mamola.dk/images/----losa-01.jpg ?

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Max

Dato : 22-09-08 11:46

Hej JK

> forvejen. Jeg søger derfor alverdens gode forslag til småretter,
> salater, lune retter, desserter m.m., som kunne tænkes at vække lykke

Lav en texmex buffe, så kan de selv blande maden efter behov.

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 22-09-08 13:38

"Flinkesen" <flinkesen2002(fjerndette)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> søger derfor alverdens gode forslag til småretter, salater, lune retter,
> desserter m.m., som kunne tænkes at vække lykke hos en flok tøser mellem

Forskellige versioner af råmarineret laks i tynde skiver, fx med
appelsin/citronsaft/ingefær, lime/kokos/chili/koriander eller tamari og
ristede sesamfrø.
INGEN broccolitærter(det får de ALT for tit)
Kyllingebryst med pesto og serranoskinke
Godt brød med god olivenolie at dyppe i
Vitello tonnato(kalv i tunsauce)
Panna cotta og creme brûlee.
Caesar salad( den "rigtige", uden kylling)

Anders
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 22-09-08 15:17

On Mon, 22 Sep 2008 14:37:42 +0200, "Anders Halskov-Jensen"
<anders@vinkriiitiiiik.dk> wrote:

> [...]
>Vitello tonnato(kalv i tunsauce)
>Panna cotta og creme brûlee.
>Caesar salad( den "rigtige", uden kylling)

Anders' forslag er glimrende, synes jeg -- inkl. rådet om at holde sig
fra broccolitærte (og måske også pastasalat), med mindre det er bare
er det, der skal til for at komme i nirvana på dagen selvfølgelig.

Af salater vil jeg være så beskeden at anbefale min egen salat med
and. I stedet for confiteret lår kan bruges letrøget bryst i tynde
skiver.

http://www.bergholt.net/andelaar_andebryst_salat_kantareller_portobello.html

Hvad angår dessert ville jeg nok tage udgangspunkt i æbler (årstiden
taget i betragtning). Måske et stykke "brændt" sirupskage (hjemmebagt
sirupskage skæres i skiver og steges sprød for god varme, så
overfladen bliver let brændt/karamelliseret) med friske madæbler og
tørrede æbleringer i karamel af mørk sukker, vanilje og en anelse
smør. Creme anglaise til.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter - senest: Osso buco med
selleriburger)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 22-09-08 16:31

On 22 Sep., 16:17, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> overfladen bliver let brændt/karamelliseret) med friske madæbler og
> tørrede æbleringer i karamel af mørk sukker, vanilje og en anelse

Lyder godt! Eller tarte tatin, jeg bliver bare aldrig træt af den
kage, har allerede lavet årets første :)

Hvis det skal være lidt nemmere har Gyldendals bagebog en fabelagtig
æbledessert, der kaldes "russisk æblekage" med mandler, muscovado og
marcipan. Den får altid folk til at myrde for at få et stykke mere, og
i al min finkulturelle snobben må jeg ærligt indrømme, at det er noget
af det bedste, jeg nogensinde har smagt med æbler. Husk at bruge gode
æbler, helst lige fra et træ. Og gå langt uden om de tyske cox'er, de
har i Føtex. Puha for et æble.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 23-09-08 00:00

edelvang@gmail.com wrote:

>Og gå langt uden om de tyske cox'er, de
>har i Føtex. Puha for et æble.

Det må være sorten "Holsteiner Cox Orange"?
De sælges i flere supermarkeder, og er ikke værd at udsætte tænderne
for.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 25-09-08 01:40

edelvang@gmail.com wrote:

>Hvis det skal være lidt nemmere har Gyldendals bagebog en fabelagtig
>æbledessert, der kaldes "russisk æblekage" med mandler, muscovado og
>marcipan. Den får altid folk til at myrde for at få et stykke mere, og

således fik du mig på jagt efter opskriften. Det nærmeste jeg kom, var
Gyldendals Kagebog (ikke Bagebog), hvor der dog ikke indgår muscovado
i opskriften. Er det noget du selv har tilføjet?

Opskriften er en ordinær bund (sukker, smør, æg, mel) med æbler, herpå
låg med smør, farin, marcipan, glucose, stiftpiskede æggehvider og
mandler. Muscovado forekommer mig at være en perfekt parfume her; men
andet kan også bruges.

Hvad er din opskrift?

m.v.h. Emil

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 23-09-08 07:31

On 23 Sep., 00:59, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Det må være sorten "Holsteiner Cox Orange"?
> De sælges i flere supermarkeder, og er ikke værd at udsætte tænderne
> for.

Nej, magen til parfumeret skidt skal man lede længe efter.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Flinkesen

Dato : 23-09-08 18:21

Tak for alle forslagene, men jeg kan sagtens bruge mange flere - så keep 'em
coming

JK

Fra : Ukendt

Dato : 25-09-08 10:14

Flinkesen wrote:
> [...]
> forvejen. Jeg søger derfor alverdens gode forslag til småretter,
> salater, lune retter, desserter m.m., som kunne tænkes at vække lykke

Måske en tapas-buffet, med internationalt islæt?
Fra det danske er små frikadelelr oplagte, pindemadder med ost, lidt
forskellig god spegepølse.
Fra det franske naturligvis noget ost, og noget pate.
Fra det italienske kunne der være noget til desserten, i form af en
hjemmelavet gellato. Men måske også noget krydret pølse.
Oliven er også et must til noget tapas, synes jeg. Både alene, men evt også
pakket ind i fx god italiensk skinke, eller en god bacon.
Tapas er jo oprindelig spansk, men kan ikke lige umiddelbart komme i tanke
om specielt spanske tapas.

Louise