Indkøb af wok
Fra : Kurt Lund

Dato : 21-09-08 12:44

Jeg er på udkik efter en god wokgryde.
Jeg har længe ønsket at komme i gang med thailandsk inspireret mad på trods
af, at jeg aldrig har været i Thailand eller smagt det før. Mine
eksperimenter er faldet (meget) heldigt ud og hertil har jeg benyttet en
meget billig wokgryde fra Fakta til en 50'er. Det skulle jo lige prøves, før
jeg investerede for meget. Den wok er meget tynd og derfor nem at regulere
varme på. Det er også hvad jeg har læst at de originale thailandske wokker
er.
Derfor undrer det mig, at jeg ofte ser støbejernswokker, wokker med tyk bund
og andre typer, som afviger meget fra det originale koncept.
Det gør mig stærkt i tvivl om, hvad jeg skal vælge og jeg har derfor brug
for lidt sagkyndig assistance.
Har I erfaring at dele ud af?

Krydspostet til dk.kultur.mad+drikke og opfølgning til dk.forbruger.

--
Kurt Lund

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-08 14:22

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor undrer det mig, at jeg ofte ser støbejernswokker, wokker med
> tyk bund og andre typer, som afviger meget fra det originale koncept.

Støbejernswokker og lign. er en ringe erstatning for den billige, tynde
udgave. Problemet er bare, at du ikke kan bruge en "rigtig" wok på et
elkomfur. Dertil kræves gas eller anden form for åben ild.

> Det gør mig stærkt i tvivl om, hvad jeg skal vælge og jeg har derfor
> brug for lidt sagkyndig assistance.

Du skal vælge den tynde, billige til enhver tid, hvis du har adgang til gas.

> Har I erfaring at dele ud af?

Massevis. Jeg laver ofte thaimad, og må indtil videre nøjes med en skodwok i
ståbejern. Jeg har længe haft et gasblus på ønskeseddelen, og når jeg får
taget mig sammen og købt et (hot wok), ryger støbejernswokken ud.

> Krydspostet til dk.kultur.mad+drikke og opfølgning til dk.forbruger.

Jeg har medtaget dk.kultur.mad+drikke igen, da diskusionen om woktype imo
hører hjemme dér.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 21-09-08 14:39

Hej Jens

> [...]
> skodwok i ståbejern. Jeg har længe haft et gasblus på ønskeseddelen,
> og når jeg får taget mig sammen og købt et (hot wok), ryger

Der er jo ingen grund til at smide den ud, det er jo en glimrende
stegegryde, men du har ret, en wok bliver det aldrig. Man skal
nok købe noget som den nederst på denne side:

http://www.special-butikken.dk/Site-box.cfm?SIID=1&SEID=1264

--
Mvh Max

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-09-08 15:15

Jens Bruun wrote:

> Du skal vælge den tynde, billige til enhver tid, hvis du har adgang
> til gas.

Det har også været min fornemmelse. Godt at få det bekræftet.
Jeg har ganske vist ikke gasblus (endnu), men mit glaskeramiske komfur gør
det egentlig meget godt indtil jeg får bedre udstyr.

> [...]
> skodwok i ståbejern. Jeg har længe haft et gasblus på ønskeseddelen,
> og når jeg får taget mig sammen og købt et (hot wok), ryger

Har kigget på http://hotwok.info/products.php?c=1&p=1&i=1
Vil den være god nok? Den er ikke på mere end 3,7 KW, men har den åbenlyse
fordel, at den kan bruges indendøre.

Den billige wok jeg bruger nu er presset aluminium med nonstickbelægning,
der ifølge vejledningen skulle kunne holde til alle slags værktøjer - også
metal. Det har jeg aldrig brugt, kun plast og træ. Det undrer mig derfor, at
belægningen efter fire ganges brug allerede er ved at slides af. Kan det
monstro ikke holde til den kraftige varme? (Læs: er produktet FOR billigt?).
Se billede på http://fam-lund.dk/wok.jpg

--
Kurt Lund

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-09-08 15:17

> Har kigget på http://hotwok.info/products.php?c=1&p=1&i=1
> Vil den være god nok? Den er ikke på mere end 3,7 KW, men har den
> åbenlyse fordel, at den kan bruges indendøre.

Om den er god nok, må andre byde ind med. Jeg lytter med på sidelinien.

> [...]
> brug allerede er ved at slides af. Kan det monstro ikke holde til den
> kraftige varme? (Læs: er produktet FOR billigt?). Se billede på

Ud med den. Du skal have en endnu billigere wok *uden* belægning. Køb den
hos din lokale thai-pusher.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-09-08 17:55

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> i ståbejern. Jeg har længe haft et gasblus på ønskeseddelen, og når jeg
> får taget mig sammen og købt et (hot wok), ryger støbejernswokken ud.

I Kina er de sjovt nok også ved at skifte over til de moderne typer med
sliplet belægning osv.
Jeg var der i foråret og havde da besvær med at finde en ordentlig wok.

Steen.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 21-09-08 10:54

On 21 Sep., 16:14, "Kurt Lund" <l...@fabel.dk> wrote:

> Har kigget påhttp://hotwok.info/products.php?c=1&p=1&i=1
> Vil den være god nok? Den er ikke på mere end 3,7 KW, men har den åbenlyse
> fordel, at den kan bruges indendøre.

Wow der er kommet en indendørs version

Jeg har en udendørs hotwok, Det var da jeg fik den det gik op for mig
hvor stor forskel der er på dem og så en støbejerns wok på et alm
komfur.

Så nu er der et nyt stykke legetøj jeg kan plage fruen om at få ind i
huset.

Skål
Malmberg

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-09-08 23:05

>Wow der er kommet en indendørs version

>Jeg har en udendørs hotwok, Det var da jeg fik den det gik op for mig
>hvor stor forskel der er på dem og så en støbejerns wok på et alm
>komfur.

Jeg har i den "kolde" tid, altid brugt hotwokken indendørs. Hvad skulle lige
gå galt? Det eneste problem er, at emhætten skal gå for fuld skrald.

/Jasper

Fra : Max

Dato : 23-09-08 06:52

Hej Jasper

> Jeg har i den "kolde" tid, altid brugt hotwokken indendørs. Hvad
> skulle lige gå galt? Det eneste problem er, at emhætten skal gå for
> fuld skrald.

Da den ikke er godkendt til indendørs brug, ja så kunne jeg forestille
mig at man kunne få vrøvl med forsikringen hvis noget går galt.

--
Mvh Max

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-09-08 23:00

> Da den ikke er godkendt til indendørs brug, ja så kunne jeg forestille
> mig at man kunne få vrøvl med forsikringen hvis noget går galt.

Tror jeg ikke. Kun hvis der er udvist "grov uagtsomhed", hvilket jeg ikke
mener er tilfældet ved brug af en hotwok, der til forveksling, ligner et
apperat der sagtens kan bruges indendørs.

/Jasper

Fra : Max

Dato : 24-09-08 17:05

Hej Jasper

> Tror jeg ikke. Kun hvis der er udvist "grov uagtsomhed", hvilket jeg

Jeg vil nu betragte det som groft uagtsomt at bruge et gasapparat
indendørs der ikke er godkendt til det.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-09-08 10:15

Max wrote:
> Hej Jasper

> Da den ikke er godkendt til indendørs brug, ja så kunne jeg forestille
> mig at man kunne få vrøvl med forsikringen hvis noget går galt.

Det kan være værre end det. For at blive godkendt til indendørs brug, skal
der være en mekanisme der automatisk lukker for gassen hvis flammen går ud.
Er der ikke det, kan man risikere udstrømmende gas som kan eksplodere eller
som man kan blive forgiftet af.

Ebbe

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-09-08 15:24

Kurt Lund wrote:
> Jeg er på udkik efter en god wokgryde.

- og det er jeg stadig.
Som anbefalet gik jeg til den lokale thai-pusher.
Ordvekslingen var følgende:

- Hej. Sælger I wokker?
- Nej.
Efter 5 sekunders tavshed:
- Kan du måske fortælle mig, hvor jeg kan købe en her i byen.
- Måske vietnameser.
- Jamen sådan en forretning har vi jo ikke i Horsens?
- Nej.
Efter 10 sekunders tavshed:
- Nå, men farvel og tak.
Ekspedienten genoptog derefter sit nærstudium af en bonrulle.

Nå, men der er en pølsevogn på Torvet, der ejes af en vietnameser, så hen og
få en pølle, mens jeg forespurgte om han kendte til nogle steder, hvor en
wok kunne anskaffes. Det kan de ikke i Horsens, men han kendte et par steder
i Århus, så der går min tur snart til.

--
Kurt Lund

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-09-08 15:28

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Efter 10 sekunders tavshed:
> - Nå, men farvel og tak.
> Ekspedienten genoptog derefter sit nærstudium af en bonrulle.

Jeg har da lige set dem i en eller anden tilbudsavis. Ellers ved jeg du kan
få dem i Fredericia.

Steen.

Fra : Max

Dato : 22-09-08 15:35

Hej Kurt

> - Måske vietnameser.
> - Jamen sådan en forretning har vi jo ikke i Horsens?

Jo da, den ligger på torvet mellem Nørregade og Kattesund.

> steder, hvor en wok kunne anskaffes. Det kan de ikke i Horsens, men
> han kendte et par steder i Århus, så der går min tur snart til.

Ud til BP centret i Frederiksberggade 25 og kik på varenummer
18490 og 18481

http://www.bp.com/multipleimagearticle.do?categoryId=9003327&contentId=7006159

--
Mvh Max

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-09-08 15:40

Max wrote:

> Jo da, den ligger på torvet mellem Nørregade og Kattesund.

Det var den jeg var i - den er thailandsk.

> Ud til BP centret i Frederiksberggade 25 og kik på varenummer
> 18490 og 18481

Jeg regnede faktisk ikke med, at de wokker var "billige" nok?

--
Kurt Lund

Fra : Max

Dato : 22-09-08 16:05

Hej Kurt

> Det var den jeg var i - den er thailandsk.

Ok, det havde jeg overset at du skrev.

Forøvrigt sært at de vil sende dig til en vietnameser når
man læser hvad der står her

http://www.dansk-thai.dk/html/31100.php

> Jeg regnede faktisk ikke med, at de wokker var "billige" nok?

Den der hedder 18490 er en billigmodel der til tider sælges i Bilka
og lignende steder. Men skal det være rigtig billig, ja så kan du
få en wok i Ikea til 29 kr.

Men wok med gasblus kan fåes billigt her