Hvem sælger rejse adapter ??
Fra : jagge

Dato : 21-09-08 16:46

Mangler lige en adapter fra US til DK strømstik, kender i nogen der
sælger et sådant online ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Elmand

Dato : 21-09-08 17:19

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse
> Mangler lige en adapter fra US til DK strømstik, kender i nogen der
> sælger et sådant online ??
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Et hurtigt søg på Google gav 80800 links.- Så det var svært ikke.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Armand

Dato : 21-09-08 21:33

Elmand skrev:
> "jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i en meddelelse
>>
> Et hurtigt søg på Google gav 80800 links.- Så det var svært ikke.

Det drejer sig ikke blot om en adapter, men en decideret transformer,
derved at spændingen skal tunes fra 110V til dine medbragte apparaters
220! Hvis det er til hårtørreren kan de almindeligt forekommende
transformere (á under 100W forbrug) godt gå i knæ, men hvis du skal
logere på hotel er dét næppe et problem eftersom hårtørrer oftest
forefindes på hotel-badeværelserne.
Er det til diverse småting såsom kamera og mobil-telefon, så kig lige en
ekstra gang på den originale lader om der angives 110V/220v på
primær-siden, og derfor er anvendelig på begge sider af alanten - Det
viste f.eks. min telefon-lader sig at kunne. På den anden side så kunne
min telefon ikke forlige sig med vores indkøbte transformer (fruens
telefon var der ingen problemer med), hvorfor vi ofrede en seperat
´110-lader til dén (á for lidt over 100,-kr)

Men ellers hænger transformere på hylderne i diverse
elektronik-forretninger endsige supermarkederne derovre (sidste, sikkert
forudsat at du lander i et udpræget tourist-område :-/ )
Og strengt taget kán det vel vente til du er fremme!?
Alternativt har lufthavnenes toldfrie bix'e også sagerne!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-09-08 21:52

Armand skrev:

> Det viste f.eks. min telefon-lader sig at kunne. ......

Digicam-lader, it is!

--
Armand.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-09-08 15:11

On Sun, 21 Sep 2008 22:32:39 +0200, Armand wrote:

> Det drejer sig ikke blot om en adapter, men en decideret transformer,
> derved at spændingen skal tunes fra 110V til dine medbragte apparaters
> 220!

Jeg vil holde på at en transformer er totalt overflødig. Telefon, kamera,
bærbar, mp3-afspiller, batterioplader osv. - alt det kan normalt sagtens
klare 110 volt.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-09-08 19:07

Jesper Lauridsen <rorschak@sorrystofanet.dk> wrote in

> Jeg vil holde på at en transformer er totalt overflødig. Telefon,
> kamera, bærbar, mp3-afspiller, batterioplader osv. - alt det kan
> normalt sagtens klare 110 volt.

I alle de nævnte tilfælde har du givetvis ret, og som flere og flere ting
bliver batteridrevne vil transformerne nok uddø.

Men Armand har altså stadig en pointe hvis man rejser med f.eks. hårtørrer,
strygejern, barbermaskine eller clockradio. Her kan du sagtens risikere at
have behov for en transformer.

Som en tommelfingerregel bør man undersøge sit udstyr for transformer behov
hvis det er udstyr der afgiver varme varme og/eller indeholder motorer.

Det man skal tjekke er om udstyret kan drives på både 110V/220V og
50Hz/60Hz.

Fra : jagge

Dato : 22-09-08 19:41

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

> Det man skal tjekke er om udstyret kan drives på både 110V/220V og
> 50Hz/60Hz.

Jeg skal bare have stikket, altså en adapter fra US til DK stik. Min
bærbar kan klare 110V også og det kan mit kamera vist også :0)

Venlig hilsen

jakob

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-09-08 19:53

jagge@noname.invalid (jagge) wrote:

>Jeg skal bare have stikket, altså en adapter fra US til DK stik. Min
>bærbar kan klare 110V også og det kan mit kamera vist også :0)

Hvad har du tættest på Harald Nyborg, Jem & Fix, T-Hansen, Tiger osv?
Det dyreste jeg har set et sæt til er 50 Kr.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : T.

Dato : 23-09-08 21:04

> Jeg skal bare have stikket, altså en adapter fra US til DK stik. Min
> bærbar kan klare 110V også og det kan mit kamera vist også :0)
>
> Venlig hilsen
>
> jakob

Hej Jakob

Vi har næsten lige været i NY, og der gik jeg ind i en forretning og bad om
en adapter der kunne lave strømmen om i diverse ting.

Men det viste sig at jeg bare skulle have et stik til at sætte uden på den
ting der skulle ind i stikkontakten, der var ingen forskel på strømmen.

Det vil sige at jeg satte mit stik ind i et hun stik og på den anden side
var der ben til USA stik.

Prøv at se på det her.

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.salsakongen.dk/billeder/85638iVB.jpg&imgrefurl=http://www.netbutik.dk/vare/250&h=782&w=606&sz=116&hl=da&start=7&um=1&usg=__YtdpXRF-DTF8laPwCjLg_4XloiY=&tbnid=_DZUAGfBEnzciM:&tbnh=143&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3Dstr%25C3%25B8mstik%2Btil%2Busa%26um%3D1%26hl%3Dda%26rlz%3D1G1GGLQ_DADK284%26sa%3DN

Hilsen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 22-09-08 23:00

On 22 Sep 2008 18:06:53 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Men Armand har altså stadig en pointe hvis man rejser med f.eks. hårtørrer,
>strygejern, barbermaskine eller clockradio. Her kan du sagtens risikere at
>have behov for en transformer.

Jeg har en transformer, som jeg bruger med mellemrum. Den kan klare op
til 1500 W, men den vejer altså omkring 15-20 kilo! En anden ting er,
at hvis man bruger noget med et ur i, så vil det sikkert ikke gå
rigtigt, fordi der ikke bliver konvereret fra 60 til 50 hz.
--
Lars Ehlers

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 23-09-08 21:26

On Tue, 23 Sep 2008 22:03:31 +0200, T. wrote:

> Men det viste sig at jeg bare skulle have et stik til at sætte uden på
> den ting der skulle ind i stikkontakten, der var ingen forskel på
> strømmen.

Der er i høj grad forskel på strømmen.

> Det vil sige at jeg satte mit stik ind i et hun stik og på den anden
> side var der ben til USA stik.

Det der foregår er at elektronik normalt bruger jævnstrøm med lav spænding.
Så uanset om der kommer 110 eller 230 volts vekselstrøm fra stikket i vægen
skal det omformes. Når man alligevel er igang med det, kan man ligeså godt
lave en transformer der kan lidt af hvert.

Derfor oplever vi at kan nøjes med en stik-adapter.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 23-09-08 21:48

On Mon, 22 Sep 2008 18:06:53 +0000, Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> hårtørrer, strygejern, barbermaskine eller clockradio. Her kan du
> sagtens risikere at have behov for en transformer.

Hårtørrer og strygejern kan som udgangspunkt ikke klare andre spændinger,
men jeg ved at hårtørrerer kan fåes i særlige rejseudgaver hvor man kan
skifte spænding. Ingen af delene hører dog til rejsegods efter min mening.

Jeg vil forvente at en moderne clockradio kan håndtere 110 volt, men må
indrømme at min over 20 år gamle clockradio ikke kan det. Men igen må
jeg sige, sådan en behøver man altså ikke at tage med på rejse (og hvis
man gør, så findes de også i batteridrevne udgaver).

Min barbermaskine hævder at kunne klare ned til 100 volt.