Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opstilling
Fra : MigSelv

Dato : 21-09-08 11:46

Hej.

Kan nogen komme med en forklaring til, hvordan man kan affotografere
billeder og gerne en skitse til en opstilling.
Opstillingen må gerne være af en sådan beskaffenhed at man kan tage den med
sig.

På forhånd tak
Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-09-08 14:50

"MigSelv" <j_andersen@stofanetsletmig.dk> skrev

> [...]
> billeder og gerne en skitse til en opstilling.
> Opstillingen må gerne være af en sådan beskaffenhed at man kan tage den

Jeg har ingen skitse, men sværere er det jo heller ikke.

Jeg affotograferer indimellem billeder der skal bruges til videoproduktion.
Er det mindre fotos så bruger jeg mit stativ med kameraet monteret i bunden.
Mit stativ har en skrue til formålet. Til lys bruger jeg arbejdslamper med
sparerør eller pærer og kameraets egen flash med noget papir over.

Er det større billeder sætter jeg dem op ad væggen og vinkler kameraet så
det passer til den vinkel, billedet står i. Lyset er det samme. Jeg har to
forskellige typer arbejdslamper, to med almindelige sparerpærer og to med
rør. Sidstnævnte er fra Røverkøb. Skinner lyset for meget sætter jeg diverse
difuserfiltre over lamperne eller bruger glasfilt. Men jeg bruger mest
filtre da jeg har købt en hel del beregnet til formålet. De er billigst hos
firmaer der handler med teaterudstyr.

Fidusen er, at billedet skal være jævnt belyst og at der ikke er noget
genskin. Genskin er det værste. Har man ikke lys nok, så brug hellere det
du har og sæt så mere lys på i computeren. Det er nemt nok at sætte mere
lys på, men det er svært at fjerne genskin/ reflektioner. Farvetemperatur
og andre ting ændrer jeg i Adobe After effects hvor jeg også laver "Ken
Burn" effekten.

Er det billeder med glas, så skal man være ekstra opmærksom på reflektioner.
Der må man eksperimentere med vinklerne.

Claus

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-09-08 15:25

"Claus Tersgov"

> Er det billeder med glas, så skal man være ekstra opmærksom på reflektioner. Der må man
> eksperimentere med vinklerne.
>
> Claus

Glas er nemt - 45 grader på hver side af billedet, pap oa. sørger
for der ikke kommer lys på fotograf og kamera.. Ved store formater
er en god ide at lave mange lysmålinger, lyset skal helst ligge indenfor
+/- 1,3 blænde over hele fladen, ellers er der en del photoshop arbejde.
Farvekritiske billeder og til repro - brug et reference kort.

Malerier med impasto (tyk ujævn overflade) er en kunst få
mestrer, men diffust lys og evt brug af polfilter - jeg har set
en mand gøre det bedre end nogen, men han ville ikke dele
hans hemmelighed, grrr.. Polariseret lys og pol på objektivet
fjerner al stoflighed og gir dermed et ikke representabelt resultet,
men flot ser det ud, hvis man er til velour. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-09-08 15:21

MigSelv wrote:
> [...]
> billeder og gerne en skitse til en opstilling.
> Opstillingen må gerne være af en sådan beskaffenhed at man kan tage den med

Een af de nemme, og effektive er at anskaffe et brugt
forstørrelsesapparat, afmontere hodet og sætte kameraet på i stedet. Det
giver dig en søjle, de er let at køre op/ned. Desuden er du sikker på at
det er vinkelret på underlaget. Det er ret let transportabelt idet man
normalt kan skrue søjlen af bundpladen.

Lyset kommmer lettest fra 4 lamper, der kan klipses på. Hvis du skal
fotografere i farver skal du lige tænke over farven af lyset.

Bo //