Macbook pro købt i usa - dansk tastat
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 21-09-08 16:57

Hej

Jeg har en kammerat som har familie i New York og han overvejer at få
dem til at købe en macbook pro med hjem til Danmark.

Vil der være nogle problemer i forbindelse med at "lave" tastaturet om
til dansk og er det desuden muligt at opgradere OS X til en dansk udgave?

/Brian

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 17:04

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote:

> [...]
> dem til at købe en macbook pro med hjem til Danmark.
>
> Vil der være nogle problemer i forbindelse med at "lave" tastaturet om

hvis du kan få fat på et dansk tastatur så kan du vel skifte det ... men
det kræver nok lidt fingerflrdighed.

<http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo/Keyboard
/115/6/Page-1>

> og er det desuden muligt at opgradere OS X til en dansk udgave?

Alle udgaver er internationale, du skifter bare sprog som du har lyst

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 17:54

Brian Bendtsen skrev:
> [...]
>
> Vil der være nogle problemer i forbindelse med at "lave" tastaturet om
> til dansk og er det desuden muligt at opgradere OS X til en dansk udgave?

Du kan skifte sproget efter installationen, så det er ikke noget problem.

Tastaturet kan godt "laves om", men tasterne er fysisk forskellige så
spørgsmålet er om det er det han vil.

Vær opmærksom på toldregler og alt det der kedelige. USA er jo udenfor EU.

Fra : erling hansen

Dato : 21-09-08 18:59

> [...]
> spørgsmålet er om det er det han vil.
>
> Vær opmærksom på toldregler og alt det der kedelige. USA er jo udenfor EU.

Vil det ikke være billigere at købe MacBook Pro i Danmark? Inden han
får betalt told og får indkøbt et dansk tastatur, er det blevet en dyr
affære. Han kan godt lade det engelske tastatur blive siddende, hvis han
bare er god til at huske hvor æ, ø og å og alle de andre ligger, når
han har skiftet det lille flag til et Dannebrog. Han kan selvfølgelig
godt klistre små etiketter på de vigtigste taster, men ærlig talt....man
køber vel ikke en MacBook Pro for at den skal ligne noget katten kom
trækkende med.
mvh
Erling

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 19:14

erling hansen skrev:

> Vil det ikke være billigere at købe MacBook Pro i Danmark? Inden han

Det ved jeg ikke, så jeg må blive dig svar skyldig.

Jeg tror det er billigere at flyve til England og købe en der og flyve
hjem igen, end det er at købe en MacBook i Danmark. Men så er der lige
krøllen med tastaturet.

Ellers kunne han jo købe en i Flensborg :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 19:25

> [...]
>
> Jeg tror det er billigere at flyve til England og købe en der og flyve
> hjem igen, end det er at købe en MacBook i Danmark. Men så er der lige

Så skal du for ca. 1500,-* have fly, trasnport til og fra lufthavn og
den tid du spilder på at gøre dette lille eventyr ... i mine øjne er det
ikke pengene værd ..

/thomas

*prisforskellen mellem billigste model Mac Book Pro i hhv. UK og DK
Apple Store Online

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 19:41

Thomas von Hassel skrev:

> SÃ¥ skal du for ca. 1500,-* have fly, trasnport til og fra lufthavn og
> den tid du spilder på at gøre dette lille eventyr ... i mine øjne er det

Ryanair! Desuden får man også oplevelsen :)

Personligt vil jeg hellere have en butik at gå ned i i nærheden. Sådan
er vi så forskellige.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 19:43

> Ryanair! Desuden får man også oplevelsen :)

bwahahahahaha .. Ryanair .. jeg har lige haft "fornøjelsen" af at flyve
med Ryanair ... lad os sige det var en .. oplevelse ;)

> Personligt vil jeg hellere have en butik at gå ned i i nærheden. Sådan
> er vi så forskellige.

det samme her ..

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 19:50

Thomas von Hassel skrev:
> bwahahahahaha .. Ryanair .. jeg har lige haft "fornøjelsen" af at flyve
> med Ryanair ... lad os sige det var en .. oplevelse ;)

Nånå, skulle I skubbe flyet igang?

> det samme her ..

Jeg skulle fx afteste tastatur og gefühl førend jeg ville snuppe
MacBook'en. Jeg har det med at slide dem op i mekanikken, så det skal
bare være i orden - det tror jeg så den her er :)

Min MacKollega mente at euforien holdt en fjorten dages tid, det tror
jeg nu ikke - den her vil jeg være glad for i lang tid.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-09-08 19:54

> Nånå, skulle I skubbe flyet igang?

2 timers ventetid fordi det fly vi skulle med ikke ville med hjem til
danmark ... fik et nyt fly hvor vi så sad bænket i 30 minutter inden vi
lettede ...

Men ok .. det er nok ikke bare Ryanair der har de problemer ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-09-08 21:19

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> lettede ...
>
> Men ok .. det er nok ikke bare Ryanair der har de problemer ;)

Nåh, herregud. Kan du ikke bare være glad over at de faktisk HAVDE et
fly der kunne det et fly burde kunne?

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-08 01:26

> Nåh, herregud. Kan du ikke bare være glad over at de faktisk HAVDE et
> fly der kunne det et fly burde kunne?

Vi har lige været i Spanien med dem. Flyvningen var sådan set i orden.
De praler også med at være det selskab, der har flest flyvninger til
tiden. Til gengæld koster alt ekstra, når man bestiller. Selv
indcheckning koster gebyr. Man må også have mindre bagage med end hos
alle andre selskaber (15 kg i stedet for 20 kg). Desuden må man ikke
lægge bagagen sammen. Det skal man som dansker forstå ud fra
formuleringen "no pooling", som står med småt. Som familie er vi jo vant
til at få vejet vores bagage samlet, men den går ikke. Den ene kuffet
vejede 19 kg, og det er 4 kg for meget. Det kostede kr. 450,-. At de to
andre kufferter var små og lette, kunne ikke opveje det.
Jeg forstår naturligvis godt, at de er pressede på prisen. Trods
ekstraudgifterne er det stadig en meget billig flyrejse. Jeg har sådan
set ikke noget imod at betale den samlede pris. Det virker bare så
lusket, at det det skal gøres på den måde, frem for at de oplyser den
reelle pris fra starten.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 06:09

> Jeg tror det er billigere at flyve til England og købe en der og flyve
> hjem igen, end det er at købe en MacBook i Danmark. Men så er der lige
> krøllen med tastaturet.

Han kan vel så også vænne sig til en engelsk tastatur. Æ ligger på
alt-e, ø på alt-o og å på alt-a. For at få store bogstaver frem skal der
samtidig trykkes på sh-alt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : erling hansen

Dato : 22-09-08 08:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Han kan vel så også vænne sig til en engelsk tastatur. Æ ligger på
> alt-e, ø på alt-o og å på alt-a. For at få store bogstaver frem skal der
> samtidig trykkes på sh-alt ...

Som bruger af ti-fingersystemet vil jeg hade at skulle den vej rundt.
Jeg har selv en ældre iBook med et engelsk tastatur, men indstillet til
dansk sprog - og den er ret beset skide irriterende, især når det drejer
sig om parenteser, spørgsmålstegn, apostroffer o.s.v. o.s.v., men
eftersom et nyt tastatur (dansk) ligger i området 12-1500 kr. (sidst jeg
spurgte) ville jeg personligt droppe tanken om en Mac fra andre lande.
mvh
Erling

Fra : Per Rønne

Dato : 22-09-08 08:58

erling hansen <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> eftersom et nyt tastatur (dansk) ligger i området 12-1500 kr. (sidst jeg
> spurgte) ville jeg personligt droppe tanken om en Mac fra andre lande.

Ja, jeg skriver også tifinger blindskrift - langt hurtigere end at
skrive i hånden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk