Session start - efter <head>
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-08 12:13

Jeg har brug for at kunne starte en session til en
adgangskontrol. Desværre skal det fungere i en html-editor,
der ikke tillader, at der indsættes noget - heller ikke et
php-script - før <head>.

Indsætter jeg scriptet med session_start() efter <head> får
jeg selvfølgelig fejlen:
"Cannot send session cookie - headers already sent"

Er der nogen måder at omgå dette?

Lad være med at foreslå udskiftning af editor. Det er ikke
en løsning til mig selv, men noget jeg prøver at lave til
brugere af det pågældende program.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-08 12:20

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Indsætter jeg scriptet med session_start() efter <head> får
> jeg selvfølgelig fejlen:
> "Cannot send session cookie - headers already sent"

> Er der nogen måder at omgå dette?

Du kan slå content buffering til så PHP først sender output til klienten
når scriptet er afsluttet. På den måde kan du sende headers fra sidste
linie i dit script uden at få fejlen.

Det lyder som om du skal have fat i php.ini og sætte det op, hjælper jo
ikke noget at starte bufferen op når der er sendt noget til klienten
allerede... Du kan starte med at læse lidt på http://dk2.php.net/ob_start

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-08 12:46

Henrik Stidsen skrev:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Det lyder som om du skal have fat i php.ini og sætte det op

Det er desværre ikke muligt. Der er tale om almindelige
brugere på diverse webhoteller. Dels har de sikkert ikke
adgang til php.ini, og dels vil det være for nørdet for dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-08 13:24

> Det er desværre ikke muligt. Der er tale om almindelige
> brugere på diverse webhoteller. Dels har de sikkert ikke
> adgang til php.ini, og dels vil det være for nørdet for dem.

Hvis det er et Apache webhotel kan du bruge .htaccess til at lave PHP
konfigurationen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-08 14:18

Henrik Stidsen skrev:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Hvis det er et Apache webhotel kan du bruge .htaccess til at lave PHP
> konfigurationen.

Det er desværre ikke en løsning, der kan bruges. Der er som
sagt tale om almindelige brugere, der ikke har forstand på
koder.

Jeg havde håbet, der var en nem løsning på
session_start-problemet, men måske jeg skulle prøve med et
alternativ, som fx en almindelig cookie med en kort levetid.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-08 15:16

> Det er desværre ikke en løsning, der kan bruges. Der er som
> sagt tale om almindelige brugere, der ikke har forstand på
> koder.

Hvordan får de dit system op på deres server? det er jo bare en ekstra fil
der skal uploades.

> Jeg havde håbet, der var en nem løsning på
> session_start-problemet, men måske jeg skulle prøve med et
> alternativ, som fx en almindelig cookie med en kort levetid.

Du kan heller ikke sende cookies når først der er sendt andet til klienten
- cookies sendes i en header.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-08 15:42

Henrik Stidsen skrev:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Hvordan får de dit system op på deres server? det er jo bare en ekstra fil
> der skal uploades.

Problemet er ikke så meget upload af en enkelt fil, men der
er for mange ubekendte. Det er ikke sikkert, at det er en
Apache-server (omend der nok er stor sandsynlighed for det).
Det er ikke sikkert, at webhotellet tillader brug af
..htaccess. Der kan være en eksisterende .htaccess, som det
vil være dumt at få overskrevet. Og der er sikkert meget
andet, der kan gå galt.

> Du kan heller ikke sende cookies når først der er sendt andet til klienten
> - cookies sendes i en header.

Ja, det har jeg også lige fundet ud af. Det er grumme
irriterende, at man ikke får lov at indsætte php-kode
allerførst i editoren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-08 16:02

Kim Ludvigsen skrev:

> Ja, det har jeg også lige fundet ud af. Det er grumme irriterende, at
> man ikke får lov at indsætte php-kode allerførst i editoren.

Jeg har lige fundet en udvidelse, der gør det muligt at
indsætte php-kode før doctypen. Og for dem der er
nysgerrige, så drejer det sig om programmet i min signatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med KompoZer kan du lave hjemmesider lige så nemt, som når

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-08 06:51

Kim Ludvigsen wrote:
> Jeg har brug for at kunne starte en session til en
> adgangskontrol. Desværre skal det fungere i en html-editor,
> der ikke tillader, at der indsættes noget - heller ikke et
> php-script - før <head>.

Lyder som KompoZer - et skodprogram, der heller ikke kan finde ud af at lave
..inc-filer, fordi de ikke indeholder en html-header.

> Lad være med at foreslå udskiftning af editor. Det er ikke
> en løsning til mig selv, men noget jeg prøver at lave til
> brugere af det pågældende program.

Det er ellers løsningen - uanset til hvem.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-09-08 12:08

Erik Ginnerskov skrev:

> Lyder som KompoZer - et skodprogram, der heller ikke kan finde ud af at lave
> .inc-filer, fordi de ikke indeholder en html-header.

KompoZer er ganske udmærket til det, som programmet er
beregnet til.

> Det er ellers løsningen - uanset til hvem.

Har du et forslag til et alternativt program til familien
Danmark, der skal lave en hjemmeside uden kendskab til
koder? Det må gerne være gratis, og det må gerne overholde
webstandarderne samt være i stand til at bruge css til layout.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-08 20:10

Kim Ludvigsen wrote:

> Har du et forslag til et alternativt program til familien
> Danmark, der skal lave en hjemmeside uden kendskab til
> koder?

Jeg går umiddelbart ud fra, at du mener 'WYSIWYG', det er et emne jeg
bevidst går langt udenom. Selv bruger jeg Stones WebWriter i code-mode og
har ingen problemer med det.

KompoZer testede jeg bare for at se, om den kunne bruges som alternativ. Men
den røg direkte i skraldespanden, da jeg ikke kunne få lov til at gemme
noget som helst andet end html-filer.

WW bruger jeg til html, css, js, asp og php samt .inc, den kan det hele
undtagen utf-8.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-09-08 21:39

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg går umiddelbart ud fra, at du mener 'WYSIWYG', det er et emne jeg
> bevidst går langt udenom. Selv bruger jeg Stones WebWriter i code-mode og
> har ingen problemer med det.

Nej, men mange vil have problemer med den løsning. Derfor
holder det ikke, når du mener, det er en løsning for /alle/
at fravælge KompoZer.

> WW bruger jeg til html, css, js, asp og php samt .inc, den kan det hele
> undtagen utf-8.

Det er også fint nok for dem, der kan finde ud af det med
koder. KompoZer er ganske velegnet til dem, der gerne vil
undgå at se noget til koder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.