Kanalsejlads - lidt reklame
Fra : SørenH

Dato : 20-09-08 10:56

Min kone og jeg er netop hjemkommet efter knapt 5 måneder på vandvejene
i Tyskland, Belgien, Holland og Frankrig, - uden mast.
Vores Oceanis 320 ligger nu i vinterhi ved floden Yonne, og venter på vi
kommer tilbage i april.

Vi har allerede besluttet, at forlængede de planlagte to år til mindst 3
år, og har droppet Middelhavet af mange grunde, og vil holde os til de
mellemeuropæiske vandveje.

Det har været en fantastisk tur indtil nu, men en af de helt
forbløffende ting har været at vi stort set ikke har mødt nogen danske
sejlere!
Tre stk. Dannebrog har vi set på 5 måneder, et par svenske og finske
flag, lidt flere engelske/australske og en del tyske, - ellers kun
lokale både.

Jeg ved godt vi som efterlønnere er priviligerede, men man kan sagtens
lave kanalture som kan rummes indenfor 5-6uger, eller lægge båden op for
vinteren i feks. Holland og så fortsætte året efter.

En dyb køl er selvfølgelig en begrænsning og giver ikke adgang til de
mest spændende små å-agtige kanaler, men er kølen under 1,5 meter er der
mange flere muligheder, og vil man ikke undvære sin kære mast, er der et
kæmpe-net i feks. Holland hvor man kan sejle med stående rig.

Jeg læste et sted:
"I went to sea to see the world, but all I saw was the sea!"
På kanal- og flodsejlads er oplevelserne der hele tiden, og problemer
med dårligt vejr er minimeret, for er der for meget blæst/regn/sol, så
lægger man sig bare ind ved nærmeste bred eller by indtil det er blevet
bedre.
Man møder en utroligt masse søde mennesker af alle nationaliteter, og
venskaber på kryds og tværs opstår hurtigt.

Hvorfor der er så få danskere dernede ved jeg ikke, men kan jeg - feks
via dette forum - gøre noget for at udbrede kendskabet til den form for
sejlads, så vil det være godt.

Flodskipperhilsen
Søren H.
s/y Marie af Næstved
- nu på land i Sens

P.S. Sluserne sydpå giver ikke de store problemer! - de værste sluser vi
har oplevet var s'mænd på Götakanalen!!

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-08 17:03

Super input Søren. Rart at høre fra dig igen.

For mit eget vedkommende tror jeg det handler om manglende viden om
oplægsmuligheder. Når jeg tænker på kanalerne og kigger på mine 4 (max 5)
ugers sommerferie, så er det klart at en kanalferie skal strække sig over
2-3 sæsoner med 1-2 overvintninger væk fra hjemmehavnen. Og hvad er
mulighederne, hvad koster det og hvordan klarer man rent praktisk
foråsklargøringen osv.??

Og så er der jo lige det, at hvis man gør som du foreslår, så sejler man i
sin båd i 4 uger og har den stående på land i 48 uger. Det koster 50-100.000
om året at have båd, så de 4 uger bliver et ret bekostelig ferie, hvis men
kun er 2. Måske er det derfor mange vælger at leje en flodbåd i 2-3 uger.

OK ... fejl.... Det er jo rationelle tanker. Og hvis vi var rationelle
mennesker, så ville vi jo slet ikke have både ... :-0

Velkommen hjem !!

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jakob_K

Dato : 20-09-08 13:06

Det er jo også lidt interessant for os wannabee stor-sejlbåd-ejere, at
sådan en Oceanis 320 (uden mast) kan blive en af de mere stilfulde
floddampere. Så får man jo faktisk 2 både i én

mvh
JAKOB

Fra : blueocean

Dato : 21-09-08 10:03

On 20 Sep., 18:02, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
>
> OK ... fejl....  Det er jo rationelle tanker. Og hvis vi var rationelle
> mennesker, så ville vi jo slet ikke have både ...  :-0

Aha 50- 100.000 om året er det ikke ret højy regnet, medmindre man
selvfølgelig skylder det hele væk.. Kan kun tilslutte mig Sørens
indlæg, vi sejlede jo selv den vej hjem fra Middelhavet, og vi mødte
kun 4-5 danske både på vejen, men jeg tror nu nok jeg ville vælge en
anden bådtybe til kanalsejlads end en sejlbåd.
Og ja der er mange steder man kan lægge båden op, og det er ikke dyrt.
mvh.
Gert
sy-Grog

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-08 18:50

Det mener jeg faktisk ikke det er. Det afhænger selvfølgelig noget af båden
og hvilken stand den holdes i, men tag nu min Maxi 999 elelr anden
tilsvarende både til 500.000:

1: Forretning af den bundne kapital, 4% af 500.000: 20.000,-
2: Værditab. Min er 1/2 mio værd. En ny tilsvarende koster 1 mio. Dvs at der
er et tab på ca 1/2mDKK/25 år : 20.000
3: Forsikring pr år: 10.000
4: Et stel sejl (stor, genua,fock og spiler) koster minimum 60.000 og holder
i max 10 år: 6.000 kr/år
5: Motoren skal skifte været 20-25. år og koster 75.000. lig 3000 kr/år
6: Medlemskaber af sejlklub mm 1000 kr/år
7: skal bundmales en gang om året: 1000,-
8 skal primes hvert 10ende år og det koster ca 5000,- hvis man gør det selv:
500 kr/år
9: Bådplads er billigt her hvor jeg bor fordi jeg ejer en andel i havnen:
3800,- /år
10: søkort. ca 500-1000,- om året
11: skal have ny olie, oliefilter, dieselfilter og tærezink på alle de
vigtige steder: 1000,-

Det er totalt 67.000 i alle de omkostninger der er nemme at komme i tanke
om.

Hertil kommer så at båden en gang imellem (sjældent, men der er jo meget, så
det løber op...) skal have nye instrumenter, nyt stativ, ny pressenning, nyt
tovværk, pudsemidler, nye hynder, ny sprayhood, ny bompresenning, nyt
ankertov, service på oliefyret, udskiftninger af slanger, nyt toilet, nyt
komfur, nye spil osv osv osv ...

I år har jeg købt ny spiler, ny genakker og nyt storsejl samt 4 nye andersen
spil. Det løber op i 75.000,-
Sidste år fik den nye instrumenter (log/lod), ny presenning og dæksstativ,
nyt komfur (skiftet fra sprit til gas). totalt 30.000,-
Forrige år fik den ny navigator, ny bovplatform, nyt ankerudstyr og nyt
cockpitbord, totalt 20.000,-

Her til vinter skal jeg have skiftet toilet, beklædning i loftet, lakeret om
læ og muligvis ordnet kølet. Samt evt skifte de 2 sidste spil. Mon ikke også
dcet kommer til at koste mig 20-30.000,-

Jeg tror problemet (eller fordelen?) er at man ikke går og lægger tallene
sammen i løbet af året ...

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> wrote in message
On 20 Sep., 18:02, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-

snip

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 19:53

Fra : blueocean

Dato : 22-09-08 01:53

On 21 Sep., 19:49, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
> anden bådtybe til kanalsejlads end en sejlbåd.
> Og ja der er mange steder man kan lægge båden op, og det er ikke dyrt..

Åh Jo det er jo også en måde at gøre det op på.... det kan jeg godt
se, jeg tænkte på en anden måde, og ikke i så store udskiftninger så
du nævner, Og ja man går nok ikke helt og lægger tallene sammen, så
ville man jo nok finde noget andet at bruge pengene på.... evt bare
rejse rundt i verden og få en på opleveren.

Da vi sejlede rundt i Middelhavet i 14 år vi var der beregnede vi at
det kostede ca. 50.000 alt incl. dvs. at leve for om bord 2 voksne +
2børn i 6-8 måneder + det løse og så vedligehold af båden, den fik da
også et nyt stel sejl. ny motor og det løse.

Så alt i alt har vi vel bruget en 700.000 på at opleve og nyde livet
dernede......;-0))
Det er vel også en slags penge.

mvh.
Gert
Sy-Grog
www.grog.dk

Fra : SørenH

Dato : 28-09-08 19:53

Hej Bjarke og Gert

Jaja, - det er da et ok regnestykke Bjarke laver, men altså regnestykker
og sejlsport går bare ikke!
En klog kollega her i gruppen skrev engang:
Sejlsport er både sundt og billigt, - når bare ikke man lægger
udgifterne sammen!

Men man ku jo feks. vælge ferie det ene år sent, og det næste år
tidligt, så hang det bedre sammen, - og husk hvad Ella sang så smukt om
"April in Paris" !!

Men leje af båd er så absolut osse en god mulighed, - vi har selv gjort
det i Alsace for 9 år siden, og blev så begejstrede for
Marne-au-Rhin-kanalen at vi gentager turen i Marie til sommer.

Vedr. omkostninger "en route" så har et par gode venner fra s/y
Cassiopeia efter mange år regnet sig frem til ca 10.000 pr måned alt
iberegnet(!!) og det er ca. det samme vi er kommet frem til.
Iøvrigt mener jeg at man kan snuse til oplevelserne på en god lang
sommerferie i det nordvestlige Tyskland, i østlige Tyskland/Berlin eller
i Friesland (Holland).

Mht. bådtype, så har Gert ret i, at den ideelle båd til kun
kanal/flodsejlads er feks. een af de praktiske og smukke stålbåde fra de
hollandske værfter, - lav dybgang, lav højde, typisk blå/flødefarvede og
med tykt tovværksbælte om maven, men når man nu gerne vil hjem og sejle
"indenskærs"e igen efter de 3(?) år på floderne, så må det blive en ægte
sejlbåd, men gerne med beskeden dybgang som vores 1,22m vingekøl på en
32fods båd.

- og sådan ku jeg blie ved, for kanal/flodsejlads er virkelig krøbet ind
under huden på os!

Søren H.
s/y Marie af Næstved
- nu helt alene og forladt i Frankrig

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 27-09-08 16:34

Hej Søren
Velkommen hjem. Jeg håber at du har haft god brug af mine kort.
Jeg er lidt nysgerrig med hensyn til priser.
Hvad skal du betale for at ligge i Sens. Da jeg lå i Losne i 2001 var prisen
650 kr. om måneden men det er jo nok steget en del siden. Og hvad tager VNF
nu om dage.
Hilsen Hans.

Fra : SørenH

Dato : 28-09-08 20:26

Hej Hans

Ja tak, - som inspiration var det en god start, og vi har siden købt os
fattige i nyere udgaver samt kort som dækker vore planlagte ruter.
Det syns jeg iøvrigt er godt og typisk, - at man hjælper hinanden på
alle måder:
Vi har i år fået masser af tips, mange kort ganske gratis og et større
register af kontakter til senere brug, ved mødet med andre sejlere
undervejs, og håber vi har kunnet yde lisså meget tilbage.

Der findes mange forskellige priser på de forskellige værfter, og vi
havde lavet aftale med en som lå i den dyre ende, fandt vi ud af.
Vi betaler 600kr pr. måned på land, men jeg har mødt priser i Belgien
(Peronnes), og Holland (Maasbracht), som var en hel del billigere.

Og vedr priser for at sejle sydpå:
Tyskland: stadigvæk gratis über alles.
Holland: ingen generel afgift, men lokalt "træskopenge" (et par euro)
til bro- eller slusevagterne.
Belgien: Flanderen 25 euro for en sommerperiode. I Wallonien er den
gamle afgift på sluser/strækninger afskaffet selvom man stadig skal
igennem alt registreringsbøvlet overalt.
Frankrig: Kommer an på længde x bredde af båden samt varighed. For en
båd af vores størrelse (32 fod, 3,3meter bred) koster en månedsvignette
ca 700kr, og en 4 måneders ca 1600kr. Dertil kommer specialafgifter for
de lange tunneller hvor man bliver slæbt igennem.

Søren H.
s/y Marie af Næstved
- nu med alle nødvendige kort til 2009-odysseen bortset fra
Rhin-strækningen fra Mulhouse over Colmar til Strasbourg.

PS Dine kort står klar til aflevering via Hvidovre

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 19:53