Er spånplader holdbare nok til hylder på l~
Fra : Jan

Dato : 20-09-08 18:56

Vi har et alm. parcelhus. På loftet vil jeg mellem spærene lave nogle hylder
(til opbevaring/opmagasinering). Krydsfinérplader vil nok være det bedste,
men da jeg gerne vil holde prisen nede overvejer jeg at bruge spånplader.
Spørgsmålet er om de er holdbare nok. Der _kan_ vel blive lidt fugtigt på
loftet, og hylderne skal gerne holde i mange år.

Hva' sir I?

Hvis ikke spånplader er gode nok, hvad er der så af billigere alternativer?
Der findes også noget der hedder MDF-plader, men kender ikke kvaliteten
heraf.

mvh Jan

Fra : TG

Dato : 20-09-08 12:06

On Sep 20, 7:56 pm, "Jan" <j...@haver.dk> wrote:
> [...]
> Der findes også noget der hedder MDF-plader, men kender ikke kvaliteten

Jeg har tidligere haft hylder af spånplader i uopvarmet loftsrum, det
kan jeg ikke anbefale, Selvom det ikke er meget fugtigt, vil de suge
fugt og dermed bøje ned ret hurtigt - med mindre du selvfølgelig
sørege for at forsegle dem på ALLE sider med en god maling, men så er
prisen jo også en anden.

Jeg vil helt klart anbefale hylder af forskallingsbrædder el. lign. 19
x 100 mm trykimprægneret kan ofte fås til en meget fornuftig meter-
pris..

/TG

Fra : Max

Dato : 20-09-08 19:14

Hej Jan

> Hvis ikke spånplader er gode nok, hvad er der så af billigere

Nej, køb de billige granlimtræ's hylder man kan købe på
tilbud i diverse byggemarkeder, skru en lægte eller et
brædt på højkant på undersiden af dem for at holde
dem stive.

--
Mvh Max

Fra : CC

Dato : 21-09-08 19:45

"Jan" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> spånplader. Spørgsmålet er om de er holdbare nok. Der _kan_ vel blive lidt
> fugtigt på loftet, og hylderne skal gerne holde i mange år.

Min løsning består af en lægte på højkant på hver side af spæret.
Hylden består af 4 stk 100x 16 mm ru brædder (længde 2,3 m) der er skruet
fast til lægterne.
I hvert "fag" kan jeg have 4 stk flyttekasser stående.

Skulle jeg lave det om i dag vil jeg lave en "frostfri" boks med træ,
gulvspånplader, vindpap, isolering dampspærre etc.
Boksen skulle placeres over loftlemmen med en adgangsdør til det resterende
del af loftet.

Vi har haft alt for mange ting der har taget skade (og dermed blevet smidt
ud) igennem årene pga. den nuværende løsning. Vinter temperatur bliver
nemt -20 grader. Sommer temperatur bliver også + 40 grader.
Luftfugtigheden svinger hurtigt 30-40% henover døgnet. Hvormang ting kan
klare dette i længere tid ??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-08 02:15

> [...]
> Spørgsmålet er om de er holdbare nok. Der _kan_ vel blive lidt fugtigt på
> loftet, og hylderne skal gerne holde i mange år.

tagkrydsfiner koster da ikke meget mere end spånplader.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....