hvad er en returløbstermostat?
Fra : fidel

Dato : 20-09-08 10:28

Vores varmtvands-veksler (fjernvarme) er så vidt jeg kan regne ud
udstyret med en returløbstermostat. For det første er jeg lidt i tvivl
om hvad den gør. Og dernæst så undrer det mig at den er monteret, for
der er thermostater på alle vores radiatorer og vi har ikke gulvvarme.
Skal jeg bare åbne helt op for den?

I manualen står der at det skal være en fjvr-ventil, men det er en
ravk-ventil. Er der nogen der kan forklare forskellen?

Fra : Armand

Dato : 20-09-08 21:57

fidel skrev:
> [...]
>
> I manualen står der at det skal være en fjvr-ventil, men det er en
> ravk-ventil. Er der nogen der kan forklare forskellen?

Retur-termostater virker ofte modsat af alm. radiator-termostater: De
lukker ned hvis vandet er varmere end x° og formålet er at bremse alt
for varmt retur-vand opstået ved f.eks. en radiator der står og "synger"
p.g.a. et åbnet vindue.
En RAVK-ventil gør det samme, men til den tredobbelte pris af en FJVR er
det som at skyde gråspurve med kanoner at bruge en RAVK istedet!

--
Armand.

Fra : fidel

Dato : 20-09-08 23:13

Tak Armand. Det giver jo god mening.

Men er der så nogen pointe i at åbne helt op for den, når der er
thermostater på alle vores radiatorer?

Hvis jeg nu stiller den, så den lukker af for vandet over en eller
anden temperatur, vil det så ikke betyde at vandet i systemet vil
stoppe intil temperaturen er lav nok og vil det ikke medføre at nogle
radiatorer vil blive helt kolde hurtigt, mens andre vil bevare varmen
i noget tid?

Fra : Leif Neland

Dato : 21-09-08 20:18

fidel skrev:
> [...]
> stoppe intil temperaturen er lav nok og vil det ikke medføre at nogle
> radiatorer vil blive helt kolde hurtigt, mens andre vil bevare varmen

Jo, men vil du helst fryse i et par rum nu, fordi returløbsthermostaten
lukker, eller i hele huset senere, fordi du ikke kan betale regningen
for at have varmet haven op i en uges tid, fordi nogen har glemt en
radiator og et åbent vindue?

Leif

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-09-08 20:49

Leif Neland skrev:

> [...]
> lukker, eller i hele huset senere, fordi du ikke kan betale regningen
> for at have varmet haven op i en uges tid, fordi nogen har glemt en

Returløbstermostaten lukker ikke helt, men lukker lidt i så flowet
gennem veksleren falder. Dermed stiger afkølingen af fjernvarmevandet,
og returtemperaturen falder. Det gør den kun netop nok til at holde den
returtemperatur (sætpunkt) den er indstillet til.

Da vekslerens middeltemperatur derved falder lidt, vil
radiatorkredsløbets fremløbstemperatur også falde lidt. Dermed vil
radiatortermostatventilerne åbne lidt for at kunne fastholde den
indstillede temperatur (sætpunkt).

De fleste fjernvarmeleverandører stiller krav om at returtemperaturen
fra fjernvarmeaftagerne er under en vis værdi. En for høj
returtemperatur betyder øget tab og dårligere udnyttelse af systemet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen

Dato : 21-09-08 08:36

fidel skrev:
> [...]
>
> I manualen står der at det skal være en fjvr-ventil, men det er en
> ravk-ventil. Er der nogen der kan forklare forskellen?

Som jeg læser det er der tale om 2 kredsløb.

1. Varmvandsveksler som producer varmt vand til hanerne, retur termostaten

2. og så den kreds der løber til radiatorerne

og så er orden i tingene

fra
Jørgen

Fra : N/A

Dato : 21-09-08 20:18

Fra : fidel

Dato : 23-09-08 04:20

Tak for jeres svar.

Nu har jeg skrevet en lille gennemgang af min vinterklargøring af
vores varmesystem på min nye blog - det ku være spændende at høre
jeres kommentarer til den. Læs mere på
http://flood.dk/blog/index.php/goerdetselv/optimering-af-fjernvarme-systemet/