Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forøget skarphed efter sensorrens
Fra : Brian Østergård

Dato : 20-09-08 15:08

Hej

Er jeg den eneste der synes at mine billeder bliver skarpere når jeg renser
min sensor, altså en manuel rens med Eclipse/E2 ?
Jeg plejer at wipe min sensor når der kommer en plet som bare ikke vil
forsvinde med et lille blæs fra blæsebolden eller det indbyggede rens, og nu
synes jeg flere gange at have konstateret at billederne også får en tand
ekstra skarphed efter sådan en rens - både da jeg havde min 20D og nu på min
1Dmk3.

Hvad er jeres erfaringer, er det bare indbildning eller kommer der mon en
svag "hinde" på sensoren i tidens løb ?

På forhånd tak for inputs

Brian :ø)

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-09-08 15:15

Brian Østergård skrev:
> [...]
> 1Dmk3.
>
> Hvad er jeres erfaringer, er det bare indbildning eller kommer der mon en

Det virker da temmelig sandsynligt, når man påtænker, at vinduer og
andet med mellemrum skal pudses indvendig og udvendig. Selvfølgelig er
et kamerahus et rimelig lukket system, men overfor luftpartikler skal
der ikke meget til.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 20-09-08 18:49

Brian Østergård skrev:
> [...]
> 1Dmk3.
>
> Hvad er jeres erfaringer, er det bare indbildning eller kommer der mon en

Der er sikkert allerede en hinde og småskidt på sensoren allerede fra
ny, og derefter bliver det bare værre Det er mikroskopiske pletter
af olie og fedt fra produktionsbåndet, iblandet lidt støv sidenhen.

Om man vil bemærke en større skarphed efter rensning kommer an på
hvilken type fotos man kigger på. Støvpletter er meget synlige ved
punktformet lysindfald som vil aftegne skidtet klart som et billede på
sensoren. Dermed sker det ved kraftig nedblænding startende omkring bl
11 og op, f.eks. landskabs- og makro-fotos.

Jeg har lige lavet en vådrensning af mine to kameraers sensorer, og der
er ingen tvivl om at der er forskel ved f/16. Jeg tror ikke at jeg vil
kunne se forskel ved f/2.8 og f/4, men måske.

Men vådrensningen fjerner fedtlaget og giver efter fabrikkens påstand
også en antistatisk virkning, som tilsammen gør det lettere at holde
sensoren ren for støv bagefter - forhåbentligt

--
Vh Kurt

Fra : Jan J.

Dato : 20-09-08 19:23

Brian Østergård skrev:
> [...]
> 1Dmk3.
>
> Hvad er jeres erfaringer, er det bare indbildning eller kommer der mon en

Jeg tror det er indbildning. Kender det fra bilen. Den kører bedre og
larmer mindre når den kommer ud fra vaskehallen. Det samme med
racercyklen. Når den er blevet vasket, justeret og har fået renset kæde
- ja så kører jeg altså stærkere og kan pludselig køre med de hurtigste
i cykelklubben.

Men det burde jo egentlig være nemt at efterprøve. Tag et billede inden
du renser og tag et efterfølgende, så kan du jo se om det er skarpere ;)

Mvh
Jan

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 20-09-08 21:16

Det er med stor sandsynlighed et psykologisk fænomen du oplever. Ved en
"dobbelt blind test" vil du ret sikkert ikke kunne se forskel på billederne,
idet manglende sensor rens giver "pletter" og ikke "generel uskarphed".

Prøv eventuelt at fjerne EXIF tags, kald de to billeder A og B og lad
gruppen afgøre om det ene er skarpere end det andet. Idéelt set skal man
faktisk bruge både "A" og "B" og "C". "A" er før rensning, "B" er efter
rens, og man skal så afgøre om "C" er det samme som "A" eller "B".

(Der er store industrier som har hele deres grundlag på denne "effekt". Fx.
kan man på de fleste tankstationer købe en "luksus benzin" som får din motor
til at "køre bedre". Mange er overbevist om effekten, men ved en "dobbelt
blind test" falder det hele til gulvet. FDM har gang på gang ikke kunne ikke
kunne konstatere nogen fordele ved den dyre benzin. Man kan også finde folk
som synes at deres gamle Ford Excort trækker mærkbart bedre med oktan 98 end
med oktan 95 og så videre.)

Mvh.
Anja

Fra : aon

Dato : 21-09-08 01:21

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk bruge både "A" og "B" og "C". "A" er før rensning, "B" er efter
> rens, og man skal så afgøre om "C" er det samme som "A" eller "B".

Ja enten kan man selv se det eller ikke, skal vel ikke have andre til at
bedømme skarphed
hvad skal man så gøre ved redigering af ens billeder hvis ikke engang man
selv kan bedømme, så enkelt en ting som skaphed

aon

Fra : Brian Østergård

Dato : 21-09-08 18:50

"Brian Østergård" <mantabrian@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på min 1Dmk3.
>
> Hvad er jeres erfaringer, er det bare indbildning eller kommer der mon en

Hej

Tak for inputs.

Der er ingen tvivl om at "placebo-effekten" er til stede, men jeg tror
stadig også på at der kan lægge sig en tynd film på sensoren med tiden,
specielt når man har "støvsugeren" aka Canons 100-400 som jeg har, den kan
nærmest trække en gråspruv med ind i kamerahuset

Brian :ø)