køb af en peugeot 309...
Fra : Dak

Dato : 20-09-08 08:09

Nu står jeg i den situation jeg igen skal købe bil. har set mig varm på
en peugeot 309 1,4 graffic fra '90. Nogen som kan sige noget om den? evt.
har den anmeldelse fra bilbasen som man måske kunne sende mig? Eller
links til andre anmeldelser.

Dak
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Fra : Per W.

Dato : 20-09-08 08:42

"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> på en peugeot 309 1,4 graffic fra '90. Nogen som kan sige noget om den?
> evt. har den anmeldelse fra bilbasen som man måske kunne sende mig?

Du vil som regel få mye for pengene når du kjøper en peugeot 309, det er
liksom ikke en favoritt blant kjøpere. Men hvis det ikke er for mye rust så
er det en god bil som kan holde lenge.

/Per W.

Fra : Knut

Dato : 20-09-08 08:47

"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> på en peugeot 309 1,4 graffic fra '90. Nogen som kan sige noget om den?
> evt. har den anmeldelse fra bilbasen som man måske kunne sende mig?

Var en udmærket bil - havde en (X-line) model fra 1989 og brugte den frem
til 1998.
Men 18 år gammel - så er den vel ikke helt sund i metallet? og olien løber
vel lige gennem motoren?

Knut

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-09-08 10:05

"Dak" <> skrev i meddelelsen

> [...]
> på en peugeot 309 1,4 graffic fra '90. Nogen som kan sige noget om den?
> evt. har den anmeldelse fra bilbasen som man måske kunne sende mig?

De der pegøjser, har problemer med bagbroen. Det er bøsningerne der slides
op.
Bagbroen kan skiftes. Men det koster jo. De senere og større modeller har
også
den svaghed.

mvh
Henning

Fra : Janner

Dato : 20-09-08 10:19

"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på en peugeot 309 1,4 graffic fra '90. Nogen som kan sige noget om den?
> evt. har den anmeldelse fra bilbasen som man måske kunne sende mig?

Rust rust og rust kig efter det, men ellers skal en bil i den alder dæleme
ikke koste meget over 7K

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-09-08 14:32

Dak wrote:
> Nu står jeg i den situation jeg igen skal købe bil. har set mig varm på
> en peugeot 309 1,4 graffic fra '90. Nogen som kan sige noget om den?

Jeg har en 1,6i fra '90.
Motoren blev skiftet ca. 10 måneder efter jeg købte den, toppakningen
var gået, og det nemmeste var at skifte motoren (har en mekaniker i
familien).
Der var også nogle af de motorer, hvor den øverste stempelring var sat
omvendt i, så den pumpede olien op i cylinderen istedet.
Find ud af hvor meget olie den bruger.
Mål oliestanden, kør en lang tur, mål igen, og regn det ud.

Hvis det er samme 'påfyldningsystem' til olie som min (eller mangel på
samme), skal du ase og mase for at tage toppen af et sort plastikrør med
3-4 slanger til, (det var måske en ide at fjerne det gule 'mayonaise'
ved samme lejlighed), og have (pairs)tragt med, for det er ikke nemt at
hælde i det forholdsvis lille hul. Husk at fjerne oliepinden, så der kan
komme luft ud.
Du kan fjerne den ene gummiring fra den sorte top, så den er nemmere at
tage af næste gang.

Trådene i bagruden virker ofte ikke, og man kan først se det når man
skal bruge det om vinteren.
Det kan være stikkene, som er noget svage, men det kan også være de
enkelte tråde, og man kan ikke se det på dem.
Mål om der er gennemgang i ruden.
Hvis stikkene knækker af, så kan det ordnes med noget elektrisk ledende
lim, som de har hos biltema.

Virker kontakten til forrudesprinkleren? Kontakten var noget slidt i
min, og virker næsten ikke mere.
Viskeren kan kun køre konstant, ikke med et par sekunders mellemrum.
Man kan også give den et vip, så kører den kun en enkelt tur over ruden.
Lidt irriterende, når det kun småregner.

Kontakten til bremselyset går nemt i stykker.
Jeg fik den skiftet for knap 3 år siden, og i Januar i år virkede den
ikke igen. Jeg tog den ud, skilte den ad, kunne se at det smørelse der
var i den, var brændt til noget sort slam som forhindrede den i at
virke. Jeg rensede den, gav den noget silikoneolie, satte den i igen, og
den har virket fint siden.
Man skal være lidt akrobatisk for at skifte den selv. Hovedet nede hvor
fødderne ellers er, og omvendt. Det var heldigvis lige efter jeg var
blevet tappet i blodbanken, så blodtrykket i mit hovede var ikke
ubehageligt :)

Pærerne bag luftvælger/blæser/varme springer nemt, jeg har én tilbage af
de tre.
Check om nødblinket virker, den kontakt kan nemt irre så det ser ud som
om den ikke virker. Min blev påtalt til forrige syn, fik kun pærerne i
den ene side af bilen til at blinke, men efter at jeg hjemme på
parkeringspladsen havde tæsket den tændt og slukket 20-30 gange, virkede
den fint igen.

Hvor slidt er mekanikken til sideruden i førersiden?

Bremseskiverne bliver nemt lidt skæve. Ikke noget som synsmanden siger
noget til, men det kan godt mærkes, mest ved bløde opbremsninger.

Rasler katalysatoren?
Er der trækkrog på? Nummerpladen sidder desværre så langt nede, at det
skal være en krog som skal tages af, når man ikke har trailer på.

Jeg har fået lavet lidt rust ved bagagerummet, ellers er det knap nok
nævneværdigt hvad der er.
Check hvor rustent reservehjulet er, det hænger under bagagerummet.
Kig efter fugt i bagagerummet og under bagsædet. Der kommer nemt noget,
og bagsædet suger det og kan nemt blive noget muggent.

Udrykkerlejet til koblingen kan ind i mellem sætte sig lidt, så
koblingen pludselig kobler til meget brat, selv om man slipper blødt.
Især når den er kold.

De bagerste fjedre er lidt underdimensionerede fra fabrikken af, så hvis
der sidder 3 mand på bagsædet, hænger bagenden meget langt nede.

Den starter (næsten) altid første gang, meget driftsikker.
Der var dog en overgang hvor min ikke ville, men det skyldtes heldigvis
kun et par defekte sensorer, som var stået af ca. samtidig; en i
gearkassen og en til kølevandet. Nemme og billige at skifte.

Der står også lidt om 309'erne her:
http://www.hi-speed.dk/309.html

Fra : Dak

Dato : 20-09-08 20:42

> Jens C. Hansen skrev:

Først og fremmest: skal du noget næste søndag? bliver jo nødt til at
lave en liste med alt det du har nævnt *ha ha*

> Find ud af hvor meget olie den bruger.
> Mål oliestanden, kør en lang tur, mål igen, og regn det ud.

Umiddelbart så kører man vel kun rundt i ca. ½ time når man prøvekøre en
bil. Det er vel ikke lang tid nok til at måle en forskel(og hvis det var
så ville man jo nok opdage det med den lang olie spor man har lagt bag
sig. ).

> [...]
> komme luft ud.
> Du kan fjerne den ene gummiring fra den sorte top, så den er nemmere at

Okay, men det tror jeg ikke jeg vil gøre ved prøvekørslen. men er der et
andet hul man kan "kigge" ned i til motoren for at se om toppakningen er
sprunget? altså om der er vand i olien.

> [...]
> MÃ¥l om der er gennemgang i ruden.
> Hvis stikkene knækker af, så kan det ordnes med noget elektrisk ledende

Nu kan jeg godt leve med at trådene ikke virker. Kører varebil til
hverdag så er øvet i ikke at kigge bagud.

> [...]
> Man kan også give den et vip, så kører den kun en enkelt tur over ruden.
> Lidt irriterende, når det kun småregner.

okay, men det giver mig bare en grund til at skifte ratnav og rat til et
mere sportslig udseende. ja hvis man skal havde skiftet kontakt
alligevel.

> [...]
> fødderne ellers er, og omvendt. Det var heldigvis lige efter jeg var
> blevet tappet i blodbanken, så blodtrykket i mit hovede var ikke

Har selv prøvet at skifte koblingskabel og det er hellere ikke så let.

> Pærerne bag luftvælger/blæser/varme springer nemt, jeg har én tilbage af
> de tre.

Okay men de kan vel skiftes som alle andre pærer...

> Hvor slidt er mekanikken til sideruden i førersiden?

pas. har ikke set den endnu.

> Bremseskiverne bliver nemt lidt skæve. Ikke noget som synsmanden siger
> noget til, men det kan godt mærkes, mest ved bløde opbremsninger.

Så må man vel bare bruge motorbremse.

> Udrykkerlejet til koblingen kan ind i mellem sætte sig lidt, så
> koblingen pludselig kobler til meget brat, selv om man slipper blødt.
> Især når den er kold.

Kan det ikke også skyldes olietypen/mærket?

> De bagerste fjedre er lidt underdimensionerede fra fabrikken af, så hvis
> der sidder 3 mand på bagsædet, hænger bagenden meget langt nede.

Så må jeg jo undvære at køre med mine rugby venner.

> Den starter (næsten) altid første gang, meget driftsikker.

Satans osse. det var ikke det jeg gik efter da jeg ledte efter en bil! *ggg*

Men tak for info.

---

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-09-08 21:47

Dak wrote:
> Først og fremmest: skal du noget næste søndag? bliver jo nødt til at
> lave en liste med alt det du har nævnt *ha ha*

Du mener, om jeg vil med ud at se på den?
Er det i nærheden af Odense?

> Umiddelbart så kører man vel kun rundt i ca. ½ time når man prøvekøre en
> bil.

Det afhænger da af, hvad man aftaler sig frem til.
Hvis sælger ikke vil lade dig køre en lang tur i den, så sig at motoren
skal være kold når du ankommer.
Hvis den giver en blå røgsky når den starter (stå bagved og lad en anden
starte), eller lugter meget af olie, så skal det ikke være den, med
mindre du har lyst til at skifte motoren indenfor et års tid.

> Det er vel ikke lang tid nok til at måle en forskel(og hvis det var
> så ville man jo nok opdage det med den lang olie spor man har lagt bag
> sig. ).

Njah, hvis det er gennem udstødningen at olien forsvinder, så er der
ikke noget oliespor.
Det skal altså også nærmest tapløbe ud af den, for at man kan se et
oliespor efter den.
Hvis man skal se efter oliesvineri, skal det være efter prøvekørslen.

> Okay, men det tror jeg ikke jeg vil gøre ved prøvekørslen.

Det var heller ikke tiltænkt prøvekørslen, men hvis du ender med at købe
en 309'er, ikke nødvendigvis dén du har kig på.

> men er der et
> andet hul man kan "kigge" ned i til motoren for at se om toppakningen er
> sprunget? altså om der er vand i olien.

Desværre nej.
Du kan evt. tage kølerdækslet af og se om der er olie i vandet.

> Nu kan jeg godt leve med at trådene ikke virker. Kører varebil til
> hverdag så er øvet i ikke at kigge bagud.

Godt så.

> okay, men det giver mig bare en grund til at skifte ratnav og rat til et
> mere sportslig udseende. ja hvis man skal havde skiftet kontakt
> alligevel.

Apropos rat, der er ikke ret meget udveksling på; man kan dreje om et
alm. gadehjørne uden at skifte hånd.

> Okay men de kan vel skiftes som alle andre pærer...

Der skal skilles temmelig meget ad, desværre.

> pas. har ikke set den endnu.

Det var også bare til checklisten..

> Kan det ikke også skyldes olietypen/mærket?

Godt spørgsmål, jeg troede ikke olien kunne gøre det.

> Så må jeg jo undvære at køre med mine rugby venner.

Heh, ja ellers så skraber den på hvis der kommer et fartbump :)

Man kunne også bare skifte til lidt hårdere fjedre..

> Satans osse. det var ikke det jeg gik efter da jeg ledte efter en bil!
> *ggg*

Det er måske 1 ud af 50 gange, at den ikke starter ved første forsøg, og
det er kun når det er meget fugtigt i vejret.
Normalt er det kun lige at give den halvandet sekund med starteren, så
er den igang.

Fra : Dak

Dato : 21-09-08 08:50

> Du mener, om jeg vil med ud at se på den?
> Er det i nærheden af Odense?

Ja men joker bare. jeg bor i kbh og skal ned til maribo egnen for at se
den. :-/ så du bor rent faktisk tættere på fugleflugtsmæssigt men så har
du også mere vand(=sejltur) imellem.

---

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-09-08 07:39

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja men joker bare. jeg bor i kbh og skal ned til maribo egnen for at se
> den.

Er der en bule i højre fordør?

- Martin

Fra : Dak

Dato : 22-09-08 15:46

> Er der en bule i højre fordør?

ikke hvad jeg kan se af:

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Peugeot-309-1,4-3d.-Graffic_ID355437.htm

---

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-09-08 22:00

> ikke hvad jeg kan se af:
>
> http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Peugeot-309-1,4-3d.-Graffic_ID355437.htm

Det er heller ikke den. Jeg solgte en for noget tid siden, som nok burde
skrottes efterhånden. :)

Den ser fin ud på billederne. Er faktisk rimelig kvik i byen; knap så sjov
på motorvejen.

- Martin