scootergr.. 1320
Fra : Birgit Holme

Dato : 20-09-08 04:58

Mit site validerer nu iht W3C
http://www.squiggyclassicinline.com/the_rest/news.php så langt så
godt, MEN

tidy er ikke helt tilfreds med mig...

Alle mine tabeller (tror jeg nok, hvis ikke så ihvertfald de
fleste) kommer med denne advarsel

Hvad i alverden betyder det på jævnt dansk og er det noget jeg
skal rette og hvis ja hvor og hvorfor

Desuden kommer tidy med denne info:
doctype given to "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

document content looks like HTML 4.01 Transitional

Der er jo ikke noget til hinder for at jeg fjerner "//EN" i min
doctype, men før jeg gør det, ville jeg gerne om nogle kan
forklare mig forskellen.

Og så et sidste spørgsmål: at lave mine sider "printer venlige"
lige nu er de jo ikke idet de printer menu og what not ud. Der er
en artikel på html.dk/artikler/00009/ om det emne. Er den artikel
up-to-date eller er der et sted der er bedre at læse for at lære
om at lave et css til udprintning.

Takker/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-09-08 05:30

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev

> tidy er ikke helt tilfreds med mig...

Hos mig brokker Tidy sig slet ikke.
Ikke engang nogle advarsler.

> Alle mine tabeller (tror jeg nok, hvis ikke så ihvertfald de
> fleste) kommer med denne advarsel

Måske kan du finde svar og forklaring i denne tråd som er 1½ år gammel.
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign/default.asp?messageid=%3C45d4c9d4%240%2415901%24edfadb0f%40dtext01.news.tele.dk%3E

Min konklusion ud fra denne tråd er at det ikke er noget, du behøver at
bekymre dig om.

Den artikel er stadig gyldig.

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-08 05:42

Philip Nunnegaard wrote:

> "Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev

> Hos mig brokker Tidy sig slet ikke.
> Ikke engang nogle advarsler.

Det gør min heller ikke, dog koommer den en del vedrørende accessibility.
Jeg har sat min Tidy op til Serial, måske Birgit kører i en anden mode.

Til gængæld er der en smutter i CSS jfr. min Firefox 3.
Linie 31 - der henviser til noget .js, men det har ikke så meget med
validering at gøre.

Stig Johansen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-09-08 12:24

Stig Johansen skrev:

> Det gør min heller ikke, dog koommer den en del vedrørende accessibility.
> Jeg har sat min Tidy op til Serial, måske Birgit kører i en anden mode.

Hvis det er html-validator plugin til Firefox, så betyder "Serial" at der
bruges både "tidy" og SGML-parser validatoren til at teste (i serie).

Tidy er et program som kan hentes til kommandolinie fra w3.org
SGML-parseren er et andet program til at validerer HTML.

tidy: http://www.w3.org/People/Raggett/tidy/
SGML-parser OpenJade/OpenSP: http://openjade.sourceforge.net/

Se mere om plugin på

http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/index.html

siden beskriver vist også fint det med "accessibility" warnings, nemlig
at det er optional:

1. HTML Tidy is a helpful program that tries to help people to correct their HTML
errors. It finds HTML errors and classifies them in 3 categories:
* errors: HTML errors that Tidy cannot fix or understand.
* warnings: HTML errors that Tidy can fix automatically
* (optional) accessibility warnings: HTML warnings for the 3 priority levels
defined in W3c WAI

2. OpenSP, is SGML parser, is a professional algorithm. It is the same program running
inside http://validator.w3.org/. And now, you can embed it in Firefox !

Fra : Birgit Holme

Dato : 20-09-08 15:23

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Til gængæld er der en smutter i CSS jfr. min Firefox 3.
> Linie 31 - der henviser til noget .js, men det har ikke så meget med

Da jeg skrev dette indlæg havde jeg sat tidy til at køre i "html og normal"
gjort udfra den betragtning at dem der skal se dette site kan se, idet hvis
de ikke kan se, vil jeg ikke anbefale dem at speedskate (vi ruller med
+25kmt - det vil jeg skisme ikke gøre med lukkede øjne...) men bortset fra
den dumsmarte kommentar - så har jeg prøvet at sætte den til serial og level
3.

Serial og level 3 er vel det "mest professionelle" niveau? I mit tilfælde er
det vel egentlig godt og vel overkill, MEN hvorfor ikke ligeså godt gøre det
perfekt nu jeg er igang?

Jeg har tiden til at gøre det og det kan vel ikke skade at få den til at
være 100% accessible

Jeg får ikke den fejl i linie 31 hverken checket op imod W3C eller tidy -
dette er underligt...

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-08 16:08

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> wrote in message
> [...]
> de ikke kan se, vil jeg ikke anbefale dem at speedskate (vi ruller med
> +25kmt - det vil jeg skisme ikke gøre med lukkede øjne...)

He - Once upon a time.

I '80 for at være mere nøjagtig - skulle vi på en rulleskøjtepicnic i en
park i Boise, Idaho.
Der var en cirkelformet pavillion, åbent i den ene halvcirkel med
tilstødende stier til hele parken i fantastisk god asfaltkvalitet.
Rulleskøjterne var nogle vi kunne leje, lidt analogt med udlejning i en
skøjtehal.
Det var dog four-wheeler, og ikke inliner, men lejerne var meget velsmurte,
og man kunne få meget fart på - nok til at få tårer i øjnen af fartvinden.
Picnic'en bestod af grillkyllinger og fadøller til ca. 60 mand, linet op på
en stribe borde.
Det var ret fedt at tage et kyllingelår i den enehånd og en fadbamse i den
anden, og så ud over prærien i bedste stil, og godt med fart.
Når 'man' skulle ind og genoptanke kylinger og fadbamser skulle det
naturligvis ske i stor fart, og opbremsning i pavillionen skete ved at lave
et par cirkler.
Selvfølgelig havde 'man' på et tidspunkt lidt for meget skrue på, og kunne
ikke dreje skarpt nok, så 'man' røg lige ud over asfaltkanten, ind på
græsplønen, og torpederede skraldespanden med kyllingeskrog.
For s*tan den fyldte meget på græsplænen - indholdet af den skraldespand.
Men 'publukum' klappede, og 'man' fik lært at samle affald op

> Jeg får ikke den fejl i linie 31 hverken checket op imod W3C eller tidy -
> dette er underligt...

I og med du ændrer CSS med javascript, kan du ikke validere med W3C og/eller
Tidy.
En copy/paste fra Firefox error console giver:
<error>
Warning: Expected end of value for property but found ','. Error in parsing
value for property 'padding-top'. Declaration dropped.
Source File: http://www.squiggyclassicinline.com/the_rest/news.php
Line: 31
</error>
Det samme med property 'left' og 'margin-left', og nummer 4 fejl:
<error>
Warning: Expected color but found '#transparent'. Error in parsing value
for property 'border-color'. Declaration dropped.
Source File: http://www.squiggyclassicinline.com/the_rest/news.php
Line: 31
</error>

De 3 første er sikkert fordi du bruger kommaer i angivelsen i stedet for
punktum'er eks (i
c_config.js
):
'0,8em',      // X Position (values in CSS valid units- px,em,ex)
i stedet for '0.8em'
# er en nummerangivelse, så '#transparent' skal nok være 'transparent'.
--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Birgit Holme

Dato : 20-09-08 16:49

> [...]
> park i Boise, Idaho.
>
> Men 'publukum' klappede, og 'man' fik lært at samle affald op

ROFLOL - tak for det billede og det lader vi så stå endnu et øjeblik. Og
neeeeeej jeg har da aldrig gjort noget lignende...

> [...]
> i stedet for '0.8em'
> # er en nummerangivelse, så '#transparent' skal nok være 'transparent'.

ok så - hmmmm jeg sender disse til gutten der har udviklet menu, når det
kommer til .js så er jeg ikke nogen ørn.

Mange tak for forklaringen! / Birgit

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-08 17:45

Birgit Holme wrote:

> ROFLOL - tak for det billede og det lader vi så stå endnu et øjeblik. Og
> neeeeeej jeg har da aldrig gjort noget lignende...

Hehe - næh, det var noget 'ung mand blære sig overfor de kønne piger'
Det er vist kun 'drenge' der finder på den slags.

> ok så - hmmmm jeg sender disse til gutten der har udviklet menu, når det
> kommer til .js så er jeg ikke nogen ørn.

Det er ikke så svært.
Hvis du tager din javascript fil, c_config.js, så:
Linie 122:
'#transparent', // ItemsSeparatorColor ('color','transparent')
rettes til:
'transparent', // ItemsSeparatorColor ('color','transparent')

Linie 165+166:
'0,8em', // X Position (values in CSS valid units- px,em,ex)
'0,75em', // Y Position (values in CSS valid units- px,em,ex)
rettes til:
'0.8em', // X Position (values in CSS valid units- px,em,ex)
'0.75em', // Y Position (values in CSS valid units- px,em,ex)

Da disse tilsyneladende pt. bliver discarded i Firefox, skal du nok
forvente, at tingene flytter sig lidt efter rettelsen.

Stig Johansen

Fra : Birgit Holme

Dato : 20-09-08 19:37

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hehe - næh, det var noget 'ung mand blære sig overfor de kønne piger'
> Det er vist kun 'drenge' der finder på den slags.

Knægtrøve! - ville det blive kald på bredt jysk (Randers og deromkring)

> [...]
>
> Da disse tilsyneladende pt. bliver discarded i Firefox, skal du nok
> forvente, at tingene flytter sig lidt efter rettelsen.

Doh! Nååååå det var de kommaer (siger hun og har megarøde ører) Kanon jeg
kunne nemlig ikke få menuplaceret der hvor jeg ville (piiiiinligt, når ens
klørfem og tastaturopsætning driller)

Tadaaaa og nu virker det som forventet!

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-09-08 12:15

Birgit Holme skrev:
> [...]
> fleste) kommer med denne advarsel
>
> Hvad i alverden betyder det på jævnt dansk og er det noget jeg

ja, sæt f.eks. sæt en summary="beskriver af indhold i denne tabel" på <table ...>
f.eks. summary="løbsresultater" hvis det er resultater fra et løb.

Hvis det er tidy plugin til firefox, så kan man i indstillinger til html-tidy
sætte accessibility niveau til "intet" i stedet for normal, og så
forsvinder en del advarsler. Ideen er dog at give alternative browsere
f.eks. til blinde mulighed for at fortælle hvad det er for indhold i den
tabel der skal vises på Braille tastaturer eller oplæses.

Egentlig <table> beregnet til "tabel" med tabelindhold
og ikke CSS/html layout, som tabeller desværre er meget "misbrugt" til.

> Desuden kommer tidy med denne info:
> doctype given to "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
>
> document content looks like HTML 4.01 Transitional

det er kun "info" , ikke en fejl eller advarsel der skulle gerne
vere et grønt "flueben" på siden selvom der er "info"'er.

så Doctype skulle være ok som det var/er.

> [...]
> en artikel på html.dk/artikler/00009/ om det emne. Er den artikel
> up-to-date eller er der et sted der er bedre at læse for at lære

Man skal bruge CSS/styles og laver en speciel CSS til printudgave af
sine html elementer.
Jeg kender dog ikke lige et link der beskriver dette godt,
men google finder:
http://www.alistapart.com/stories/goingtoprint/
http://www.webdesignschoolreview.com/css-printing.html

Fra : Birgit Holme

Dato : 20-09-08 15:35

Frank Damgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Egentlig <table> beregnet til "tabel" med tabelindhold
> og ikke CSS/html layout, som tabeller desværre er meget "misbrugt" til.

Jeg har slået mig selv over fingrene!! Jeg sad og satte det sidste over (fra det
gamle design) lidt sent i aftes og overså totalt, at jeg havde sat denne side op som
tabel - og nu havde jeg jo ellers sagt, at jeg ikke gjorde det mere, Doh!

MEN det ændrer ikke ved, at på mine løbsresultatsider også får de samme advarsler og
der er det jo ok at bruge tabeller Så tak for forklaringen.

Jeg bruger DW og den har et felt der hedder id="tabel navn", det kan jeg jo
konsekvent starte med at bruge og så bare kalde det summery istedet for.
Interessant er det dog at jeg ikke kan finde så meget som en kommentar om "summery"
noget steds i DW - Ooooops DW

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-09-08 20:00

Birgit Holme skrev:
....snip...

> [...]
> Interessant er det dog at jeg ikke kan finde så meget som en kommentar om "summery"

man kan altid gå til"kilden", dvs. w3.org, selvom det er tung læsning
og kan være svært at tygge igennem:

http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html

Summary er brugt i eksemplet, og :

summary = text [CS]
This attribute provides a summary of the table's purpose and structure for user agents
rendering to non-visual media such as speech and Braille.

men er jeg i tvivl så prøver jeg at finde html-tag beskrevet i standarden og
se hvad der evt. står der.

om ID-feltet står der:

http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#adef-id

id = name [CS]
This attribute assigns a name to an element. This name must be unique in a document.