Hvem kan straffes for indhold på website.
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-08 09:14

Jeg har fået at vide at straffeloven kan benyttes imod _ejer_ af et forum,
for hvad der bliver skrevet af 3. person - herunder især omkring
injurielovgivningen, og at presseloven i den forbindelse også overtrædes.

Informanten er ejeren af websiten.

Er det korrekt?

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 19-09-08 10:34

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Jeg har fået at vide at straffeloven kan benyttes imod _ejer_ af et forum,
> for hvad der bliver skrevet af 3. person - herunder især omkring
> injurielovgivningen, og at presseloven i den forbindelse også overtrædes.

Ja, det er ikke anderledes end at en avis kan stilles til ansvar for hvad
der står i et læserbrev.
Ellers ville det da også være for nemt at skrive lige hvad der passede een
selv, og skubbe ansvaret over på en tilfældig bruger/læserbrevsskribent.

Straffeloven:
§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.

Udbrede er kodeordet, en ejer af et forum udbreder andres æreskrænkelser.

Hvordan dette forum så står i sådan en sag ved jeg ikke,
umiddelbart er der en overflod af ærekrænkelser, men på den anden side
stiger man måske nærmest i agtelse, ved at nogen gider svine een til.
Det fungerer nærmest omvendt, den "krænkede" stiger i agtelse, mens
"krænkeren" fremstår som smådum.

mvh
Alex Christensen

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 19-09-08 16:58

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> forum, for hvad der bliver skrevet af 3. person - herunder især omkring
> injurielovgivningen, og at presseloven i den forbindelse også overtrædes.

næh, det skulle være første gang, hvis det er...