Postdanmark, flexlevering, postordre
Fra : Leif Neland

Dato : 19-09-08 09:05

Hvis man benytter postdanmarks flexlevering, skriver postdanmark:

"En Erhvervspakke eller Privatpakke kan efter aftale
med afsenderen omdeles som Flexlevering. Det er en
fleksibel forsendelsesform, der betyder, at pakkebuddet
må aflevere pakken, selvom modtageren ikke er
hjemme - fx ved at stille pakken ved indgangsdøren,
i carporten, i en pakkepostkasse e.l. Det kan bl.a.
være relevant, når du sender pakker, der har en ubetydelig
værdi for uvedkommende, da Post Danmarks
erstatningsansvar ophører, når pakken er afleveret."

Hvis kunden vælger flexlevering, kan webbutikken så tilsvarende sige, at
hvis pakken forsvinder, så er det butikken uvedkommende, hvis det er
tydeligt markeret ved bestillingen?

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-08 09:41

Leif Neland skrev:

> Hvis kunden vælger flexlevering, kan webbutikken så tilsvarende sige, at
> hvis pakken forsvinder, så er det butikken uvedkommende, hvis det er
> tydeligt markeret ved bestillingen?

Butikken kan fastsætte nogle handelsbetingelser der omfatter at
ansvaret overgår til køber når pakken er afleveret til
fragtfører. Hvis pakken så forsvinder eller lander under en
damptromle, er det købers problem eller evt. fragtførers som
køber så må diskutere med.

Det er lovligt fordi købelovens paragraf om levering godt kan
fraviges ved aftale. Butikkens betingelser har ikke noget at gøre
med om der vælges flexlevering eller ej.

Der hersker her i gruppen en vis uenighed om hvem der står med
problemet hvis ved fjernsalg:

1. det aftales at transporten er købers risiko,
2. pakken bortkommer eller beskadiges undervejs og
3. køber vælger at benytte sin returret.

Den ene fløj mener at køber må erstatte pakken, mens den anden
fløj mener at det er sælgers problem uanset hvad der er aftalt om
afleveringen.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-08 13:45

> Den ene fløj mener at køber må erstatte pakken, mens den anden
> fløj mener at det er sælgers problem uanset hvad der er aftalt om
> afleveringen.

Den 'anden' fløj støttes af Forbrugerstyrelsen:
http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/ehandel/e-handel4/bevare/

Men om det gælder, hvis man vælger at få leveret med Flexlevering (og er
fuldt oplyst om det meget risikable i dette) vil jeg ikke lægge hovedet på
blokken på.
Forbrugeraftaleloven taler om at forringelsen eller beskadigelsen ikke må
skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side.
At tilade at en leveret vare henstilles uden opsyn et sted med almindelig
adgang kan vel godt tolkes som manglende omsorg.

Flexlevering lyder som en forbrugers drøm, men kan i virkeligheden blive til
et mareridt uden lige, fordi enhver form for dokumentation og efterfølgende
kontrol af forløbet er meget vanskelig/umulig.

/Per

Fra : Snuden

Dato : 19-09-08 22:21

On Fri, 19 Sep 2008 10:05:09 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> [...]
>værdi for uvedkommende, da Post Danmarks
>erstatningsansvar ophører, når pakken er afleveret."

De er sq dygtige i det firma - jeg har flere gange oplevet, at
postbudet blot parkerer pakker til mig uden for min indgangsdør, og
jeg har aldrig indgået den aftale.

Sidst de lavede det stunt indeholdt pakken IT-udstyr med en købsværdi
på ca. 6.000 kr. Ubetydeligt? Ikke i mine øjne.
--
Snuden