Inspiration: Andebryst, rødbede, friteret ~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 18-09-08 09:08

Kære gruppe!

For noget tid siden efterlystes forslag til at få brugt en god mængde
rødbeder. Jeg bød ind med torsk med zweigeltkogt rødbede, tror jeg
nok, men nu er jeg kommet på en endnu bedre anvendelsesmulighed.

Jeg havde fået en smagekasse med østrigske rødvine fra Burgenland.
Meinklang-serien på henholdsvis Zweigelt, Sankt Laurent og
Blaufränkisch. Normalt vælger man vin efter retten, her prøvede jeg at
gå den anden vej og matche vinens elementer med diverse råvarer
baseret på tidligere erfaringer med druen Sankt Laurent -- og pinot
noir som den minder lidt om i nogle henseender.

Tak til Emil for at minde mig om gastrique og roux -- begge blev brugt
ifm. med saucen.

Deltajeret opskrift og billeder her:

http://www.bergholt.net/andebryst_roedbede_roedvinssauce_persille_gratineret_kartoffelmos.html

Hvis du mangler en god opskrift på andefond -- som indgår i retten --
eller arbejder med en hel and og skal bruge andelårene til noget også,
kan jeg anbefale følgende:

http://www.bergholt.net/braiserede_andelaar_med_ovnbagt_selleri_persillerod_kraftig_roedvinssauce.html

---
Mvh.