Borneo orangutanger
Fra : ___P.Sir

Dato : 18-09-08 18:15

Nogen der har erfaringer med besøg på et af disse steder, hvor man prøver at
redde orangutanger? Hvad kan anbefales? Hvilket center? Rejserute osv.?
Får man selv lov at holde dem, eller er det bare på afstand det hele? Vil
nødig love børnene for meget...
Søren

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-09-08 10:01

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Får man selv lov at holde dem, eller er det bare på afstand det hele? Vil

Du får under ingen omstændigheder lov til at røre dem, da mere end 90% af
deres gener er fælles med vore og derfor kan du nemt smitte dem med dine
sygdomme.

Det eneste du kan komme til er at se dem på afstand og med afstand menes
omkring 5-10 meter.

De steder hvor danskerne typisk rejser hen for at se disse er på Borneo.

I Sabah provinsen er det på centret Sepilok ved Sandakan, som er det bedste
af de centre jeg selv har været på. Her er til gengæld også en del turister
men det giver alligevel en god oplevelse.
Var der selv i februar måned i år og tog så videre til Kinabatangan-floden
hvor vi så vilde orangutanger hver dag, og det var ikke de samme vi så .

I Sarawak kan du uden for byen Kuching stifte bekendtskab med dem i
Semenggoh.
Centret her er meget lille, men du kommer også rimeligt tæt på dem her.
Da jeg var der sidste år, var det dog den STORE dominerende han der kom og
spiste og så så man kun skyggen af alle de andre.

Tager du børnene med derud, skal du gå efter Sepilok, og så efterfølgende
tage ud på Turtle Island for at se de store skildpadder lægge æg, det er jeg
sikker på at ungerne vil synes er stort.
Her skal der bare bookes i god tid for der bliver kun lukket 45 turister ind
i døgnet og der er mange touroperatører om buddet.

skriv hvis du vil vide mere

Stig

Fra : ___P.Sir

Dato : 19-09-08 20:14

"Stig Nielsen" <stig@abc.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> Her skal der bare bookes i god tid for der bliver kun lukket 45 turister
> ind i døgnet og der er mange touroperatører om buddet.

Tak for disse godt tips. Okay, så hvis vi sigter efter Sepilok, kigger på
orangutanger og skildpadder, og så derefter ønsker vi at tilbringe nogle
dage på et strandhotel, direkte på en lækker strand, med mulighed for noget
flot snorkeling også. Kan du anbefale noget i den omegn? Alternativt vil vi
nemlig søge til mere kendte græsgange i Thailand/Phuket - men mon ikke det
er ligeså godt i Malaysia?
Og når jeg sammenligner med Phuket, mener jeg altså IKKE Patong beach, med
den larm og uro, som findes der, men vi foretrækker de mere stille bugte, og
hvor man ligeledes ikke skal over en vej for at komme på stranden, altså at
hotellet har deres egen strand - og strandstole og lign., så man ikke skal
betale for disse hver dag. Forslag?
Søren

Fra : Stig Nielsen

Dato : 19-09-08 21:13

> [...]
> altså at hotellet har deres egen strand - og strandstole og lign., så man
> ikke skal betale for disse hver dag. Forslag?
Nu er jeg ikke den helt store ekspert med hensyn til lækker snorkling o.s.v.
på Borneo, her må andre komme indover.

Jeg kan dog sige at du finder ingen god snorkling omkring Kota Kinabalu,
Sandakan eller Kuching/Sarawak.
Ikke hvis du drømmer om et lækkert hotel og en super snorkel strand i et.

Man kan sikkert sejle ud til nogle øer der kan tilbyde noget, men inde på
"fastlandet" er der ikke noget.

Men øst for Borneo lige syd for Semporna og Sydøst for Sandakan ligger
Sipadan som er et af verdens bedste dykkersteder, så mon ikke du også kan
finde noget god snorkling omkring der.
Det er ikke til at betale at bo derude på selve Sipadan, men naboøerne
skulle være mere til at komme til økonomisk set

tjek evt. dette resort http://www.swvresort.com/about.cfm aner ikke hvad
deres priser er, men de tilbyder vist det du efterlyser

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-09-08 08:00

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> vil vi nemlig søge til mere kendte græsgange i Thailand/Phuket - men mon

Der er lige så fine strande i Malaysia. Alternativt kan I tage lidt længere
mod syd til Bali. Mener også der går fly fra Borneo dertil.

Keller

Fra : Ole N.

Dato : 24-09-08 09:23

Hej

Du kan læse og se nogen billeder her:
http://www.123hjemmeside.dk/OleTine/2193024

Med hensyn til snorkling er der lidt ude på turtle island men ingen
snorkling på Sipadan.

På mainland Malaysia er der mange fine steder som er langt bedre end det jeg
har set i Thailand, feks Tioman som ligger tæt på Singapore eller øerne op
ad østkysten. Du skal dog være opmærkom på regntider.

Ellers kan Bali anbefales

Ole

Fra : jos

Dato : 28-09-08 14:47

___P.Sir wrote:
> [...]
> prøver at redde orangutanger? Hvad kan anbefales? Hvilket center?
> Rejserute osv.? Får man selv lov at holde dem, eller er det bare på

kig lige på DR1 mandag(29/9) aften.
så starter en 5-trins serie om Lones Orangutanger!
måske der er et hint til abekontakt?? (hun er fra Aabybro!)

finn