Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Organisering
Fra : Mama´s kitchen

Dato : 18-09-08 16:44

Hej
Jeg har brug for gemme "aftryk" af billeder i forskellige grupper - dvs. at
et billede godt kan gå igen i flere grupper, men fysisk ligger det kun et
sted - for at spare plads. Hvilket program kan klare det.
Mvh
Anders

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-08 18:26

Mama´s kitchen wrote:
> [...]
> et billede godt kan gå igen i flere grupper, men fysisk ligger det kun et
> sted - for at spare plads. Hvilket program kan klare det.

Lightroom, brug collections

Bo //

Fra : Peter Holm

Dato : 18-09-08 19:08

Bo Bjerre wrote:

> Lightroom, brug collections
>
> Bo //

der er en fintutoriel her
http://www.adobe.com/designcenter/lightroom/articles/lir1am_collections.html#

Jeg tænker så bare...hvad nu når man afinstallerer Lightroom, får ny pc osv,
hvor er mine collections så?
Danner Lightroom en tag-file, som ligger i win folders, så den kan finde
collections igen på en anden pc?

Mvh
Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-08 19:34

Peter Holm wrote:

> [...]
> hvor er mine collections så?
> Danner Lightroom en tag-file, som ligger i win folders, så den kan finde

Der er to ting, der er vigtigt:

For at sikre at du altid har originalbilledfilerne SKAL du sørge for
backup af dem.

For at sikre at LightRoom virker, SKAL du lave backup af databasen. Den
indeholder alle dine keywords, dine "develops" og hvad deraf følger.

Hvis du holder <ctrl> nede, når du starter LR, får du mulighed for at
vælge hvor databasen ligger, og om den skal backes op.

Her kan du to ting:
1. du kan se hvor LT har lagt databasen eller
2. Bu kan styre hvor den enten lægger den, eller finder den
-så har du en backup af LR's database (=en kopi) kan du pege den ud her.
Desværre kan databasen IKKE ligge på et netværksdrev.
Under det directory, som LR har databasen ligger osse de previews, som
den laver. Det er behageligt, men ikke nødvendigt at sikkerhedskopiere dem.

Inde i LR kan du under <files> vælge "new catalog" eller "open catalog".
Du kan uden problemer have flere databaser, der håndterer de samme billeder.

Som undervisning kan jeg anbefale Martin Evening's "The Adobe Photoshop
Lightroom 2 book" (findes på amazone.com) eller hvis du er til tale og
film: på http://luminous-landscape.com finder du deres videokursus i
LR-2. Det koster mindre end bogen, og det er til tider festligt at
se/høre. Jeg havde købt det og havde problemer med den højopløselige
udgave på min lille bærbare, så de sendte en link til en low-res udgave.

De to undevisnings materialer er alt hvad man har brug for til at både
komme igang og at udnytte LR

Bo //

Fra : Peter Holm

Dato : 18-09-08 19:39

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> udgave.
> De to undevisnings materialer er alt hvad man har brug for til at både

nice info
tak
peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-09-08 19:45

Peter Holm wrote:

> nice info
> tak
> peter

Hvis du allerede bruger LR, er det en god ide at læse lidt med eller at
søge på Abobe's LR forum.

Her kommer meget, der ikke kan læses i bøger eller kurser, og man kan
selv fremføre spm eller og ønsker til fremtidens udgaver.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-08 08:41

"Mama´s kitchen" <bengtsons@mail.dk> wrote in message
> [...]
> at et billede godt kan gå igen i flere grupper, men fysisk ligger det kun
> et sted - for at spare plads. Hvilket program kan klare det.

Den enkle løsning.
Man kan jo lave shortcuts til billederne. Vælg copy på billed-filen, og lav
en "paste shortcut", hvor du vil have adgang til billedet.

Mvh Sven