Lav lydstyrke i iTunes
Fra : iSteen

Dato : 18-09-08 14:03

Sidder og leger lidt med den nye Genius-funktion i iTunes, og blev
opmærksom på, at lydstyrken i iTunes faktisk afspilles meget lavt, selv
når min MacBook er skruet helt op.

Min MacBook er tilsluttet mit stereo, og hvis jeg afspiller den samme CD
fra min CD-afspiller og fra iTunes, er der tydeligt forskel i volumen.

Hvad skyldes det - og kan det rettes (min stereo skal skrues op på max
volumen, for at iTunes virkeligt rykker, og hvis nogen skulle komme til
at skrue min receiver over på fx radio, bliver mine højttalere nok kede
af det)

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-09-08 14:07

iSteen <isteen@ntispamGmail.com> wrote:

> [...]
> volumen, for at iTunes virkeligt rykker, og hvis nogen skulle komme til
> at skrue min receiver over på fx radio, bliver mine højttalere nok kede

du har nok skruet ned for enten iTunes egen volume kontrol eller
systemets master volume ... check system indstillinger > Lyd

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 18-09-08 15:58

> du har nok skruet ned for enten iTunes egen volume kontrol eller
> systemets master volume ... check system indstillinger > Lyd
>

> /thomas

Aaarh - fluebenet i "lydkontrol" gjorde at alt musik blev afspille på
samme (lave) niveau. Nu er der skruet op på fuldt blus alle steder, så
når computeren bliver stillet på plads i reolen, sætter jeg den lige til
anlægget igen. Tak for det
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-09-08 17:32

> [...]
> samme (lave) niveau. Nu er der skruet op på fuldt blus alle steder, så
> når computeren bliver stillet på plads i reolen, sætter jeg den lige til

Ellers kan der vist være lidt med impedansen i de forskellige ind- og
udgange. Udgangen på en MacBook er en hovedtelefonudgang. Jeg går ud
fra, at du bare har sluttet den til linie-indgangen på din forstærker.
Jeg har hørt, at det kan give problemer med svag lyd, hvis man gør det
på en iPod. På iPod er det bedre at bruge en dock eller lignende, der
har en rigtig linieudgang. Så er der heller ikke volumenkontrol syv
steder i kredsløbet. Jo mere simpelt man holder det, des bedre
lydkvalitet i teorien. Jeg ved godt nok ikke, hvordan man skaber en
linieudgang på en MacBook, bortset fra hvis man streamer til en AirPort
Express.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iSteen

Dato : 20-09-08 18:29

> [...]
> lydkvalitet i teorien. Jeg ved godt nok ikke, hvordan man skaber en
> linieudgang på en MacBook, bortset fra hvis man streamer til en AirPort

Det er rigtigtnok hovedbøf-stikket jeg kører et phonokabel til en
forstærker. Det lyder meget sansynligt, at det kan give en lavere
lydstyrke. Nu er jeg jo blevet familiefar med alderen, så jeg har ikke
længere behov for at knuse ruder med lydstyrken
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 17:51

iSteen wrote:
> [...]
> volumen, for at iTunes virkeligt rykker, og hvis nogen skulle komme til
> at skrue min receiver over på fx radio, bliver mine højttalere nok kede

Hov! - Den her tråd har jeg da slet ikke set...

Åbn iTunes, gå til menuen 'Vinduer' i topmenuen. her slår du 'Equalizer'
til. I EQ vinduet sætter du et flueben i 'Slået til'. Flyt så den
skydeknap - 'Forforstærkning' - yderst til venstre helt op i top til
max.. Det forstærker iTunes' afspillestyrke med ca. 20db.

...så enkelt klares det.

mvh. Erik Richard

Fra : iSteen

Dato : 20-09-08 18:29

> [...]
> skydeknap - 'Forforstærkning' - yderst til venstre helt op i top til
> max.. Det forstærker iTunes' afspillestyrke med ca. 20db.

Smart - det havde jeg slet ikke tænkt på.
Der er bare en hulens masse genre-betegnelser der regulerer lyden, er
"flat" den der giver den mest neutrale gengivelse?
Funktionen "Rock" giver jo smæk for skillingen, men passer muligvis ikke
lige til R&B
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 20:12

iSteen wrote:

> [...]
> "flat" den der giver den mest neutrale gengivelse?
> Funktionen "Rock" giver jo smæk for skillingen, men passer muligvis ikke

Sæt den bare til 'flat' og slå forforstærkningen til i max.. Hvis du har
et sæt højttalere tilsluttet, der ikke har alt for god lyd, vil jeg
anbefale, at du kun ændrer på flg. indstillinger

32hz: +3 (første streg mod toppen)
8khz: +5 (midt mellem første og anden streg mod top)
16khz: +6 (anden streg mod top)

så får man en rimelig neutral lyd med en jævn fordeling. - de fleste PC
højttalere har jo bedste klangbillede i mellemtonelejet.

mvh. Erik Richard