Bankers garantifond
Fra : Thore

Dato : 16-09-08 15:12

Har ledt og ledt uden at finde noget relevant...

Nogen her der kan svare kort på et spørgsmål?

Hvis nu ens bank går konkurs og Pengeinstitutternes Garantifond skal
dække, er det så 300.000,- i alt pr. kunde der dækkes eller er det
300.000,- pr. konto?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-09-08 15:18

"Thore" <dinotec@mail.invalid> wrote in message

> Hvis nu ens bank går konkurs og Pengeinstitutternes Garantifond skal
> dække, er det så 300.000,- i alt pr. kunde der dækkes eller er det
> 300.000,- pr. konto?

Pr. kunde. Ellers ville det være alt for nemt at omgå begrænsningen.

Dækningen er i øvrigt pr. ejer af kontoen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-08 15:31

Uffe Kousgaard skrev:

> Dækningen er i øvrigt pr. ejer af kontoen.

Hvis der er to ejere, får de så hver (op til) 300'000 kr.?

Så skal man jo bare slå sig sammen 100 mand og oprette 100
fælleskonti.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 16-09-08 15:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der er to ejere, får de så hver (op til) 300'000 kr.?
>
> Så skal man jo bare slå sig sammen 100 mand og oprette 100
> fælleskonti.

Hvad skulle idéen være med det?

Fra : Infinity

Dato : 16-09-08 16:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis der er to ejere, får de så hver (op til) 300'000 kr.?

Så er der en kontohaver og en medkontohaver.

> Så skal man jo bare slå sig sammen 100 mand og oprette 100
> fælleskonti.

Så er der en kontohaver og nioghalfems medkontohavere.

Kun kontohaveren er omfatte af garantifonden. Og kun kontant indestående.

Bemærk iøvrigt at i tilfældet Roskilde Bank var det ikke garanti fonden, men
statskassen der pungede ud, og det efter andre regler.(Alle fik vist hvad de
havde på kontine, men aktionærene tabte stort).

--
/Infinity

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-09-08 08:57

"Infinity" <no-infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der en kontohaver og en medkontohaver.
> Kun kontohaveren er omfatte af garantifonden. Og kun kontant indestående.

Alle kontohavere er hver især omfattet af garantien med op til 300.000,-
DKK.
Begrebet medkontohaver er det lidt svært for mig at se den juridiske
betydning af i denne sammenhæng.
Se
http://www.garantifonden.dk/41256759004AAC1C/alldocs/QDF24593E7176D0A741256760005544F8

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-09-08 16:15

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Hvis der er to ejere, får de så hver (op til) 300'000 kr.?

Hvis mand og kone har en fælles konto med 600.000 kr, ja så er der fuld
dækning. Det er hvad jeg har set beskrevet andre steder.

Fra : Henning

Dato : 16-09-08 18:31

On Tue, 16 Sep 2008 16:31:22 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis der er to ejere, får de så hver (op til) 300'000 kr.?
>
>Så skal man jo bare slå sig sammen 100 mand og oprette 100
>fælleskonti.

Hvor ofte er det banker går konkurs? Hvordan vil du finde 99 andre du
tør stole så meget på, at du vil overlade dem adgang til dine
300.000,-?

Fra : Ulvir

Dato : 16-09-08 18:50

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor ofte er det banker går konkurs? Hvordan vil du finde 99 andre du
> tør stole så meget på, at du vil overlade dem adgang til dine
> 300.000,-?

Jeg ringer bare lidt rundt til den nærmeste familie..

Mvh- Abdullah.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-08 20:13

Henning skrev:

> Hvor ofte er det banker går konkurs?

Jeg var interesseret i det rent juridiske spørgsmål om det var
lovligt at lave den omtalte konstruktion og om det ville give
udvidet dækning.

Hvis du vil diskutere de praktiske forhold derved, må du spørge i
en mail.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-09-08 20:22

Look what the cat dragged in - Bertel Lund Hansen:

Garantien gælder pr CPR nr.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens

Fra : Per

Dato : 16-09-08 17:15

Uffe Kousgaard wrote:
> "Thore" <dinotec@mail.invalid> wrote in message

> Pr. kunde. Ellers ville det være alt for nemt at omgå begrænsningen.

Hvad hvis man har 300.000 kr i Danske Bank og 300.000 kr i Jyske Bank og
begge går konkurs.

Får man så 2x300.000 kr fra garantifonden ?

mvh. Per

Fra : Hm

Dato : 16-09-08 19:02

> Uffe Kousgaard wrote:

> Får man så 2x300.000 kr fra garantifonden ?
>
> mvh. Per

Ja

Hanne

Fra : Frans

Dato : 17-09-08 01:30

Hm skrev:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja
>
> Hanne

Hvordan er det med investeringsforeninger, der administreres af banken,
i værdipapirdepot. Er de også omfattet af reglen om 300000.kr garanti.
bankinvest og lignende.
foreninger kan vel også gå konkurs?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-09-08 08:46

Frans wrote:

> Hvordan er det med investeringsforeninger, der administreres af banken,
> i værdipapirdepot. Er de også omfattet af reglen om 300000.kr garanti.
> bankinvest og lignende.
> foreninger kan vel også gå konkurs?

Ja, de kan da gå konkurs, men der er 2 konkurser som er interessante her.

1) investeringsforeningen går konkurs, typisk fordi den ikke har nogle værdier. Så mister du bare de penge du har betalt for investeringsforenings beviset. Det svarer lidt til en aktie, ivertfald hvis det er en aktieinvesteringsforening.

2) banken der ejer/driver/har startet en investeringsforening går konkurs, men selve investeringsforeningen er stadig solid. Her ved jeg ikke hvad der sker.

JonB

Fra : Thore

Dato : 17-09-08 11:24

On Tue, 16 Sep 2008 16:11:44 +0200, Thore <dinotec@mail.invalid> wrote:

> [...]
>
>Hvis nu ens bank går konkurs og Pengeinstitutternes Garantifond skal
>dække, er det så 300.000,- i alt pr. kunde der dækkes eller er det

Tak for info og ide'-rigdommen..:)

Fra : Jan A.

Dato : 18-09-08 23:46

Hvad med foreninger f.eks. grundejerforening eller sportsklubber? Er det
også en "indskyder"?

Mvh Jan A.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-09-08 18:38

Per Christoffersen wrote:

> Alle kontohavere er hver især omfattet af garantien med op til 300.000,-
> DKK.
> Begrebet medkontohaver er det lidt svært for mig at se den juridiske
> betydning af i denne sammenhæng.

Loven er måske mere klar mht medkontohavere

§ 14. Hvor flere personer er noteret som indehavere af en konto eller et
depot, skal hver person betragtes som en selvstændig indskyder eller
investor for sin andel ved beregning af de i §§ 9-11 fastsatte grænser.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-08 00:29

Jan A. wrote:

> Hvad med foreninger f.eks. grundejerforening eller sportsklubber? Er det
> også en "indskyder"?

Ja, alle kontohavere (bortset fra undtagelser i §13) er omfattet
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27671#Kap5>

§ 13. Fonden dækker ikke indskud, midler og værdipapirer tilhørende det
pågældende instituts direktører og bestyrelsesmedlemmer eller selskaber,
som indgår i koncern med det pågældende institut. Fondens dækning
omfatter endvidere ikke indskydere eller investorer, der ejer 10 pct.
eller mere af aktie-, garanti- eller andelskapitalen. Fondens dækning
omfatter heller ikke indskud, midler og værdipapirer tilhørende andre af
de i § 3, stk. 1, nævnte institutter samt institutter, som er tilsluttet
Fonden i medfør af § 4, efterstillede kapitalindskud eller indskud,
midler og værdipapirer, der hidrører fra transaktioner, i forbindelse med
hvilke der er blevet afsagt dom i forbindelse med hvidvaskning af penge.

--
Jesper Lund