Køb af biler som ikke har kørelys
Fra : Peter

Dato : 16-09-08 11:08

Hej NG!

Jeg har kig på en bil fra år 2000 som IKKE har kørelys. Dette er jo
lovpligtigt her i landet. Er det ikke forhandlerens ansvar (pligt) at
montere dette inden der bliver handlet?
Kan en bil overhovedet blive synet UDEN kørelys?

hilsen
Peter

Fra : Carsten

Dato : 16-09-08 11:27

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> montere dette inden der bliver handlet?
> Kan en bil overhovedet blive synet UDEN kørelys?

æhhh, du mener nok *automatisk* kørelys for de fleste biler har vist kørelys
når bare du selv drejer på kontakten. Der står ikke noget i færselsloven om
at kørelyset skal være automatisk styret, så jeg tror ikke du kan slå
forhandleren oven i hovedet med den sag...

Der sælges masser af tyske, spritnye og kæmpedyre biler - uden automatisk
kørelys :-|

Carsten

Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-08 13:48

Peter skrev:
> [...]
> montere dette inden der bliver handlet?
> Kan en bil overhovedet blive synet UDEN kørelys?

Ja; det er kun krav om at køre med lys på, intet krav om specielle
lygter, eller om det er automatisk, eller det skal tændes af føreren
eller hans mor

Iflg et af de sidste nr af FDM's Motor, så er det ikke mere nødvendigt
at baglys og/eller nummerpladelys tændes samtidig med kørelys.

Jeg har dog ikke kunne google mig frem til en bekendtgørelse.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 16-09-08 13:52

Leif Neland skrev:

> Iflg et af de sidste nr af FDM's Motor, så er det ikke mere nødvendigt
> at baglys og/eller nummerpladelys tændes samtidig med kørelys.
>
> Jeg har dog ikke kunne google mig frem til en bekendtgørelse.

Det kunne jeg nu alligevel:

6.12.001 (3) )
Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys med
nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.

Kilde: Nyheder og ændringer i Vejledning om syn af køretøjer april 2008
http://www.trm.dk/sw177377.asp

Om det gælder nummerpladebelysning, ved jeg ikke, men jeg formodr at så
er nummerpladebelysning heller ikke nødvendig.

Leif

Fra : Martin [TMM]

Dato : 16-09-08 14:11

Hej
Leif Neland wrote:
> 6.12.001 (3) )
> Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys
> med nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.

.... Men det skal dog stadig være tændt ?

Mvh
Martin

Fra : Martin [TMM]

Dato : 16-09-08 21:19

Hej
Martin [TMM] wrote:
> ... Men det skal dog stadig være tændt ?

Åbenbart ikke.

FÆL §33 siger dette.:
Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På
flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt
bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste
nummerplade.

§33a
Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på
motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun,
såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan
anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.

Kilde:
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/faerdselsloven.html

Min bedste overbevisning siger mig dog at jeg lærte noget andet da jeg tog
kørekort i 2001. Jeg mener at man skulle have både lys foran OG bagpå
køretøjet, lygtetændingstid eller ej. Er der ændret i det siden, eller er
jeg bare enormt dårlig til at huske ?

Mvh
Martin

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 17-09-08 03:43

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kørekort i 2001. Jeg mener at man skulle have både lys foran OG bagpå
> køretøjet, lygtetændingstid eller ej. Er der ændret i det siden, eller er

Det jo ikke en krav at der skal være lys bagud ved kørelys, men som regel
har mange biler som har kørelysautomatik det. Det er ligesom tågebaglys har
mange biler selvom føren af bilen ikke har kendskab til brug af
tågebaglygtene,
De må kun bruges i kraftig tåge, skal slukkes når der ligger en bil bagved,
men mange glemme dette.

Kim

Fra : Martin [TMM]

Dato : 24-09-08 19:56

Hej
Kim Schmidt Wind wrote:
> [...]
> til brug af tågebaglygtene,
> De må kun bruges i kraftig tåge, skal slukkes når der ligger en bil

Mange tak for uddyblesen, men jeg er bange for at det ikke rigtigt besvarer
mit spørgsmål, eller også var mit spørsgmål for vagt.
Jeg mente om der er lavet om i _lovpligtig_ lysføring (baglys/forlys),
lygtetændingstid eller ej, kørelys eller ej.

Jeg mener nemlig at da jeg i starten af dette årtusinde tog mit kørekort,
blev belært om at påkrævet lygteføring indebar både forlys og baglys.

Mvh
Martin

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-09-08 14:51

On Tue, 16 Sep 2008 12:08:25 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

>Hej NG!
>
>Jeg har kig på en bil fra år 2000 som IKKE har kørelys. Dette er jo
>lovpligtigt her i landet.
Nej.

>Er det ikke forhandlerens ansvar (pligt) at
>montere dette inden der bliver handlet?
Nej

>Kan en bil overhovedet blive synet UDEN kørelys?
Ja.

Ingen køre lys = brug nærlys.

/Hans