Opsigelse af teleabonnement => gebyropkræv~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-09-08 20:11

Hej alle

Jeg har opsagt mit fastnet telefoni abonnement hos Telia og i den
forbindelse modtaget en skriftlig bekræftelse, hvor det bl.a. fremgår at
jeg vil blive opkrævet et gebyr for at have opsagt aftalen, jvf. nogle
betingelser for private abonnementer.

Der er/var en måneds opsigelse, som er overholdt og derudover har Telia
efter opsigelsen opkrævet (via PBS) abonnement for de efterfølgende
måneder uanset at abonnementet er ophævet. Jeg har her 2½ måned efter
stadig ikke modtaget nogen opgørelse eller skyggen af de 4-500kr jeg må
have til gode.

Mine spørgsmål:
1. Er det lovligt at lave sådan en kunstig binding af kunderne ved at
indføre et gebyr for at opsige en aftale!?!?
2. Har jeg nogen som helst rettigheder i forhold til hvornår jeg kan
kræve at få mit tilgodehavende udbetalt eller kan de nærmest bare "låne"
penge af mig efter forgodtbefindende?

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 12-09-08 20:38

"Tommy Ipsen" <news@tommyipsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få mit tilgodehavende udbetalt eller kan de nærmest bare "låne" penge

Tele selskaberne stjæler med arme og ben ... jeg bliver f.eks opkrævet gebyr
for at have ringet til Congo når jeg har ringet fra min sonofon på westerbro
til min søsters Telia på Nørrebro .... så det du gør er at du selvf. afviser
betalingen på pbs ringer til Tele styrelsen der ved hvordan det skal gribes
an - er der en ting Tele selskaberne er kede af så er det Telestyrelsen ...
jeg mener så fremt det har begået en fejl så skal de time lønne tele
styrelsen for den tid de bruger på sagen.

sidst jeg havde problemer nogenlunde identisk med dine ringede jeg til dem
og sagde de havde 3 dage til at bringe det i orden ellers sendte jeg det til
telestyrelsen
sagen var ude af verden på 2 dage !

Mv.
BMM

Fra : Henning

Dato : 13-09-08 08:24

On Fri, 12 Sep 2008 21:11:24 +0200, Tommy Ipsen <news@tommyipsen.dk>
wrote:

> [...]
>forbindelse modtaget en skriftlig bekræftelse, hvor det bl.a. fremgår at
>jeg vil blive opkrævet et gebyr for at have opsagt aftalen, jvf. nogle

Hvad er det forbetingelser? Hvor længe har du haft dit abonnement - er
du ude over de 6 måneder, som er typisk for denne typer aftaler?

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-09-08 11:15

Henning wrote:
> Hvad er det forbetingelser? Hvor længe har du haft dit abonnement - er
> du ude over de 6 måneder, som er typisk for denne typer aftaler?

"Som privatkunde vil du blive faktureret et gebyr jf. Telias Almindelige
Betingelser for fastnet privat (TFP 23-02-04)."

Ingen problemer i forhold til bindingsperioder eller lignende.

/Tommy

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-09-08 11:33

Tommy Ipsen wrote:

> "Som privatkunde vil du blive faktureret et gebyr jf. Telias Almindelige
> Betingelser for fastnet privat (TFP 23-02-04)."

Som udgangspunkt er der aftalefrihed i Danmark.

Var denne betingelse gældende da du tegnede abonnementet?

Hvis ændringen er gennemført mens du havde abonnementet: fik du et brev
med besked om denne ændring samt en mulighed for at opsige abonnementet
uden gebyr?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-09-08 12:09

Tommy Ipsen wrote:

> "Som privatkunde vil du blive faktureret et gebyr jf. Telias Almindelige
> Betingelser for fastnet privat (TFP 23-02-04)."
>
> Ingen problemer i forhold til bindingsperioder eller lignende.

Hvor ser du dette gebyr?
<http://telia.dk/privat/kundeservice/fastnet/spgogsvar/betingelser/>

Der står
"Kunden kan efter 5 måneder regnet fra kundeforholdets start til enhver
tid opsige aftalen uden yderligere omkostninger. Opsigelsesvarslet er 1
måned og opsigelsen skal være skriftlig. Kunden kan opsige aftalen også
inden for 6-månedersperioden med samme varsel, dog mod betaling af
ekspeditionsgebyr. Særligt for Telia 1010 1010-tast selv gælder gælder,
at kunden kan opsige aftalen skriftligt med et varsel på 1 måned. Særligt
for supplerende services, mv. gælder, at kunden faktureres for minimum 1
måneds abonnementsafgift."

Det virker som helt normale abonnementsbetingelser for et teleselskab.

--
Jesper Lund