Videneindkaldelse
Fra : Anders M

Dato : 07-09-08 12:04

Hvis man er indkaldt som vidne i retten og ikke tør møde op i frygt for sit
liv er der så nogle pargraffer der går så man lovligt kan udblive, eller
hvis ikke kan man vel ikke tvinges til at sige noget i retten der ville
kunne pådrage en skade?

Mvh. Anders

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 07-09-08 15:03

"Anders M" skrev i meddelelsen

> Hvis man er indkaldt som vidne i retten og ikke tør møde op i frygt for
> sit liv er der så nogle pargraffer der går så man lovligt kan udblive,
> eller

Nej...

> hvis ikke kan man vel ikke tvinges til at sige noget i retten der ville
> kunne pådrage en skade?

Jo

Det fremgår af retsplejelovens § 168, at enhver har pligt til at afgive
forklaring for retten som vidne, der er dog nogle undtagelser fra denne
pligt.

Forskellige professioner (præster, advokater, læger og forsvarere) kan ikke
afkræves forklaring om forhold der er kommet til deres kendskab ved
udøvelsen af deres virksomhed.

En parts nærmeste har heller ikke pligt til at afgive forklaring som vidne.
Endelig kan man ikke pålægges at vidne, hvis forklaringen må antages at
ville udsætte vidnet for straf eller tab af velfærd, udsætte hans nærmeste
for straf eller tab af velfærd eller påføre vidnet selv eller hans nærmeste
anden væsentlig skade...

Her er skade ikke (vold mm fra den tiltalte).. se § 123

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=767

Man har prøvet at tage højde for lige netop den situation i straffeloven

Straffeloven
§ 123. Den, som med trussel om vold forulemper, eller som med vold, ulovlig
tvang efter § 260, trusler efter § 266 eller på anden måde begår en strafbar
handling mod en person, dennes nærmeste eller andre med tilknytning til
denne i anledning af personens forventede eller allerede afgivne forklaring
til politiet eller i retten, straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år.

http://da.wikipedia.org/wiki/Vidnetrusler

Kontakt en advokat, hvis du vil prøve at slippe uden om at vidne

/Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-09-08 18:33

On Sun, 7 Sep 2008 16:03:12 +0200, Niels C. Grønlund [DK-2500]
<nielsgronlund@gmail.com> wrote:

>Nej...

>Jo
Man kan vel ikke tvinge folk til at sige (huske) noget de har glemt ?

/Hans

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 07-09-08 18:53

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen
> Man kan vel ikke tvinge folk til at sige (huske) noget de har glemt ?
>
> /Hans

Hvis retten mener det er bevidst man har "glemt" - Så kan dommeren bure dig
inde i en periode.. Så du får tid til at huske..... mener det er op til 6
mdr.

Her er et eksempel på et vidne der sad 5 mdr.

http://www.fyens.dk/article/272794:Indland-Fyn--Vidne-fri-efter-fem-maaneders-faengsel

Sagen blev udskudt, men selv efter fem måneders fængsel ville vidnet stadig
ikke sige noget. Dommerne vurderede onsdag, at der ikke kunne gøres mere for
at få vidnet til at tale og besluttede derfor at sætte ham fri.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-08 15:27

"Anders M" <wireREMOVE@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> man lovligt kan udblive, eller hvis ikke kan man vel ikke
> tvinges til at sige noget i retten der ville kunne pådrage

sygemeldinger af psykologiske årsager kan hindre en at møde
op - men man har ikke ret til at udeblive uden lægeerklæring.
Og dommeren kan tilsidesætte en sådan erklæring og sætte en i
fængsel hvis man nægter at møde op på en indkaldelse.
Der er mig bekendt ingen ret til at undgå at aflægge
vidneforklaring.

Fra : Per

Dato : 07-09-08 16:26

Anders M wrote:
> [...]
> udblive, eller hvis ikke kan man vel ikke tvinges til at sige noget i
> retten der ville kunne pådrage en skade?

NEJ - du skal vidne, hvis du nægter kan du fængsles - hvilket faktisk ofte
forekommer !

Du kan under visse forhold afgive vidneforklaring og herunder få tiltalte og
andre til at forlade retssalen, hvis du føler dig utryg ved hans/hendes
tilstedeværelse. Vedkommende vil dog kunne høre din forklaring via en
højttaler i andet rum.

Hele retssystemet er netop bygget om om vidneforklaringer og er en del af
retssikkerheden.

De eneste der kan slippe for at afgive vidneforklaring er præster.

Alle reglerne vedr. vidner er angivet i Retsplejeloven.

Bemæerk § 171.

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/retsplejeloven.html

mvh. Per

Fra : JBH

Dato : 07-09-08 17:10

"Anders M" <wireREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sit liv er der så nogle pargraffer der går så man lovligt kan udblive,
> eller hvis ikke kan man vel ikke tvinges til at sige noget i retten der

Jo, man har pligt til at vidne men men ind i mellem er vidner temmelig
glemsomme og kan pludselig ikke huske hvad de har set......

mvh
JBH

Fra : -=JF=-

Dato : 07-09-08 18:35

JBH skrev:

> Jo, man har pligt til at vidne men men ind i mellem er vidner temmelig
> glemsomme og kan pludselig ikke huske hvad de har set......

Og derfor er der mange skvatrøve der bliver løsladt og går ud og begår
indbrud/stjæler biler/øver vold mod sagesløs/voldtager småpiger/(fortsæt
selv listen)

Mvh John