afregning af feriepenge
Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 19:18

Hejsa,

Arbejdstager ansat med løn under ferie 5 uger årligt + 5 feriefridage +
procentsats udbetalt i maj. Opsiger sin stilling med måneds varlsen.
Arbejdsgiver udbetaler løn som normalt ved sidste lønudbetaling, men der
udbetales ikke de optjente feriepenge ligesom der ikke udbetales ikke
afholdt ferie. Opgørelse lavers ej heller.

HVad er fristen for arbejdsgiver for at afregne ferie efter endt
ansættelsesforhold? Og hvad følger efter? Strafrente?

mange hilsner

Fra : TDN

Dato : 03-09-08 20:34

"ras" <nospam> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> HVad er fristen for arbejdsgiver for at afregne ferie efter endt
> ansættelsesforhold? Og hvad følger efter? Strafrente?

Feriepengene sendes direkte til feriegiro straks, feriefridage plejer at
blive afregnet i den sidste løn hvis ikke de afholdes inden (mener mange
arbejdspladser beder folk om at afvikle deres feriefridage inden
fratrædelse). Procentsatsen i maj er forudsat du arbejder i firmaet på
tidpunktet for udbetalingen ellers fortabes den, procentsatsen kan også
varierer fra arbejdsplads til arbejdsplads, der er ingen lovmæssige krav om
de skal udbetales/afregnes ved fratrædelse ligesom feriepenge.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-08 21:31

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> varierer fra arbejdsplads til arbejdsplads, der er ingen lovmæssige krav
> om de skal udbetales/afregnes ved fratrædelse ligesom feriepenge.

- sorry. Misvisende overskrift. Det er jo ikke "feriepenge", men ferie med
løn. Procentsatsen, der udbetales til maj skal udbetales ved ansættelsens
ophør. Det der er optjent i indeværende år (optjent f.x 3 uger ved 6
måneders ansættelse) er jo til afholdelse næste år, men de skal udbetales
ved ansættelses ophør. Spørgsmålet er hvor længe efter sidste arbejdsdag
arbejdsgiver kan vente med at udbetale.

ras

Fra : Peter

Dato : 03-09-08 22:49

"ras" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved ansættelses ophør. Spørgsmålet er hvor længe efter sidste arbejdsdag

Hvad med at spørge din fagforening, de er speciallister i den slags.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-08 05:43

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med at spørge din fagforening, de er speciallister i den slags.

- det kan man altid, men det er ikke aktuelt pt. så jeg spekulerer bare på
hvad fristen er for afregning er ferie (optjent, ikke afholdt osv) ved
ansættelses ophør. Det kunne jo også være, jeg var arbejdsgiver

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-09-08 16:24

ras wrote:
> [...]
> men de skal udbetales ved ansættelses ophør. Spørgsmålet er hvor
> længe efter sidste arbejdsdag arbejdsgiver kan vente med at udbetale.

Den generelle ordning er, så vidt jeg husker, at den særlige
ferriegodtgørelse (procentsatsen), ved ophør af ansættelsesforhold,
konverteres til "almindelige" feriepenge, der indbetales til feriegiro, og
at medarbejderen ikke kan få dem udbetalt, før der afholdes ferie, mend
mindre vedkommende forlader arbejdsmarkedet.

Jan