Kan en indmeldelse i en forening betragtes~
Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-08 05:39

I forbindelse med AaB's deltagelse i Champions league, har der været
en del diskussion om billetsalget.

Sagen er at supportklubben ASC som en af sine medlemsfordele har en
forkøbsret til AaB's europæiske kampe. Den forkøbsret kan de nu ikke
honorere for samtlige medlemmer, da de ikke har fået stillet nok
billetter til rådighed af AaB.

Jeg ved ikke hvad aftalen med AaB og ASC er, men det er egentlig
heller ikke mit spørgsmål. Nogle af de utilfredse fans er derimod
begyndt at henvise til købeloven, i sammenhæng med at de ikke er
garanteret at kunne købe billet til kampen. Kan man opfatte en
indmeldelse i en forening som et køb, som dermed er omfattet af
købeloven?

Mit postulat er at det ikke kan opfattes som et køb, men jeg kunne
godt tænke mig en juridisk vurdering af om det er tilfældet?

Diskussionen løber på ASC's debatside, og den relevante del af den
starter her: http://www.debatside.dk/viewtopic.php?p=208654#p208654

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-09-08 13:22

"Robert Piil" <smedevej26@gmail.com> wrote in message
"Kan man opfatte en indmeldelse i en forening som et køb, som dermed er
omfattet af købeloven?"

Det afhænger af, hvad det er for en forening, så det er nok svært at besvare
det spørgsmål generelt. Ikke mindst fordi ordet "forening" ikke beskriver en
bestemt juridisk konstruktion. Der er således nogle foreninger, som - omend
de hedder foreninger eller noget i den stil - reelt er kommercielle
virksomheder.

Udgangspunktet for de fleste foreninger er, at man indtræder i ejerkredsen,
når man melder sig ind. Typisk har foreningen også nogle vedtægter, som man
derved tilslutter sig, og som beskriver det enkelte medlems rettigheder og
pligter.

Man kan godt føre sag mod en forening, man selv er medlem (medejer) af, hvis
man mener, at foreningen ikke har levet op til de forpligtelser, den har
stillet én i udsigt. Det kan for eksempel være, at man mener, vedtægterne er
brudt i forbindelse med indkaldelse til en generalforsamling.

Man vil ikke kunne rejse krav på baggrund af købeloven, da du ikke hverken
har købt en vare eller en tjenesteydelse ved at melde dig ind i foreningen.
Som udgangspunkt får du ikke noget, blot fordi du har meldt dig ind. Du kan
i princippet melde dig ind, uden at der sker andet end det.

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-08 22:32

Christian R. Larsen skrev:

> [...]
> Som udgangspunkt får du ikke noget, blot fordi du har meldt dig ind. Du kan
> i princippet melde dig ind, uden at der sker andet end det.

Tak for svaret. Det sidste afsnit svarer meget godt til min opfattelse
af sagen. Jeg er ikke klar over om medlemsfordelene (herunder
forkøbsretten) er en del af forenings vedtægter. Under alle
omstændigheder mener jeg så at man ikke kan hænge ASC op på at
forkøbsretten skulle give garanti for at man kan købe billetter pga.

"Også ved aftaler om forkøbsret gælder dansk rets almindelige regler om
at aftaler skal overholdes, men der er dog en række undtagelser til
denne naturlige grundregel. Eksempelvis vil grundsætningen om bristede
forudsætninger kunne finde anvendelse, hvor forkøbsretten er blevet ydet
på (for) gunstige vilkår, og dette må stå klart for modtageren."
fra http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=715

--
Robert Piil

Fra : Bo Christensen

Dato : 03-09-08 19:54

"Robert Piil" <smedevej26@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Naturligvis er det et køb, som så meget andet, ASC er en erhvervsdrivende
forening,
så medlemsskabet er IMHO omfattet af købeloven, som der fint på ovennævnte
debat forum henvises til købelovens §1a.

Hvis ASC medlemmer afvises når de vil købe biletter, så misligeholder ASC
aftalen
for medlemsskabet, jf. deres egen hjemmeside:
http://www.aab-support-club.dk/medlemsfordele/medlemsfordele.jsp
Hvor der står at medlemmer har: Forkøbsret til én billet pr. medlem til
AaB's europæiske kampe -
hvad enten det hedder Champions League, UEFA Cup'en eller Royal League.

Utilfredse medlemmer må så hvis de er utilfredse gøre indsigelse, og såfremt
de ikke får
mulighed for at købe billetter, kræve aftalen om medlemsskab ophævet, og
indbetalt
kontingent refunderet, på grund af væsentligt misligeholdelse af den
indgåede aftale,
fra ASC's side, det kan så i sidste ende blive til et civilt søgsmål, hvis
man orker det.....

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-08 22:35

Bo Christensen skrev:

> [...]
> så medlemsskabet er IMHO omfattet af købeloven, som der fint på ovennævnte
> debat forum henvises til købelovens §1a.

Hvad understøtter du din ydmyge mening med?

> [...]
> indgåede aftale,
> fra ASC's side, det kan så i sidste ende blive til et civilt søgsmål, hvis

Jeg tror egnentlig nok på at man kunne få ophævet medlemsskabet, hvis
man /inden/ lodtrækningen om billetter henvendte sig til ASC og beskrev
sin utilfredshed. Hvis man først efter lodtrækningen om billetterne (og
man vel at mærke har købt et lod) forsøger at få ophævet medlemsskabet,
mener jeg ikke man har en god sag, da man vel så implicit har accepteret
vilkårene for lodtrækningen.

--
Robert Piil

Fra : Bo Christensen

Dato : 04-09-08 01:43

> Hvad understøtter du din ydmyge mening med?

Købelovens §1a, lidt kantet anvendt, medlemmerne køber formentligt et
medlemsskab
af foreningen for at opnå visse fordele - de fleste gør det næppe ud af ren
og uhæmmet
sympati for idegrundlaget i ASC, altså et køb.... for at opnå
rettigheder..... IMHO.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419 (Købeloven)

> [...]
> vel at mærke har købt et lod) forsøger at få ophævet medlemsskabet, mener
> jeg ikke man har en god sag, da man vel så implicit har accepteret

[Snip]
Netop en lodtrækning opfylder IMHO ikke vilkårene i de fordele man stilles i
udsigt ved indmeldelse, se igen ovenstående link til medlemsfordele.

Det fremgår af ovenstående link, citat:

Uanset, hvilken type fan du er, bør du som AaB'er også være med i AaB
Support Club. Et medlemskab koster kun 175,- kr. årligt, og som ASC-medlem
får du:
[Snip]
a.. Forkøbsret til én billet pr. medlem til AaB's europæiske kampe - hvad
enten det hedder Champions League, UEFA Cup'en eller Royal League
Lodtrækning opfylder IMHO ikke forkøbsretten, man som medlem får jf.
ovenstående citat.

På den anden side, hvis man ikke har ønsket at købe, så har man ikke gjort
brug af sin forkøbsret, og har dermed intet aftale brud.
Hvis der laves lodtrækning og man vinder, har man fået forkøbsret, og
aftalen er stadig ikke brudt, diskusionen kan så være om hvorvid man skal
deltage
i en lodtrækning, man har jo forkøbsret.

Men hvis man nægtes den forkøbsret, som man jf. hjemmesiden har som medlem,
er det IMHO aftalebrud, og dermed noget som kan give anledning til
ophævelse,
og krav om refundering pga. aftalebrud.

Jeps, det er en sag man skal gide at køre, og beløbet er en klart bagatel,
men hvis f.eks. 1100 af 2200 medlemme ikke får lov til at købe biletter, og
rotter
sig sammen så er det jo ikke helt småpenge længere.

Jeg skal lige gøre opmærksom på at vi er på det rent teoretiske plan.

Det at der er kommet et link på siden, om at forkøbsretten stoppes for nye
medlemmer, gør IMHO også at man laver en forskelsbehandling, hvilket igen er
en helt
anden juridisk problemstilling,
http://www.aab-support-club.dk/ASC/vedtagt.jsp, der er ingen steder i
vedtægterne nævnt at man kan opperere med A og B medlemmer,
så det er tænkeligt at bestyrelsens beslutning, er i strid med vedtægterne,
selvom at vedtægterne i §9 siger: Bestyrelsen varetager det daglige arbejde
i foreningen.
En opdeling af medlemmerne i et A og B medlemmer, er måske mere end hvad
vedtægterne giver bestyrelsen fuldmagt til, og det er vel op til det enkelte
medlem
at få dette prøvet ved domstolene, såfremt man synes det kunne være sjovt,
og det er næppe medlemmerne med forkøbsret der vil have det tema
undersøgt....

Alternativt kan de nye medlemmer rotte sig sammen, skaffe 25% af
medlemmernes underskrift på at de ønsker ekstra-ordinær generalforsamling,
og så lægge
ud med en dagsorden der handler om ny bestyrrelse - der vil arbejde for
ophævelse af A og B medlemsskab.
Alternativt kan de arbejde for en vedtægtsændring, men det er svært, jf.
ovenstående link, som forøvrigt ligner mange andre foreningers vedtægter på
området,
omkring hvad der skal til for at gennemføre en vedtægtsændring.

OT-OT-OT-Warning-OT-OT-OT

Så, hvis det var min lille forening, ville jeg skynde mig at få ændret
hjemmesiden, og tilskrive medlemmerne om at de har mulighed for at udtræde
såfremt
de er utilfredse med de nye vilkår og at kontingentet for de resterende
måneder naturligvis refunderes hvis det ønskes, MEN.... bla...bla...bla...
nødvendigt fordi
at bla...bla...bla og håber du fortsat vil være medlem......

Ændringe af hjemmesiden kunne f.eks. være:

Uanset, hvilken type fan du er, bør du som AaB'er også være med i AaB
Support Club. Et medlemskab koster kun 175,- kr. årligt, og som ASC-medlem
får du:
[Snip]
a.. Prioritet som køber af én billet pr. medlem i den pulje af biletter
Aab tildeles, til AaB's europæiske kampe - hvad enten det hedder Champions
League, UEFA Cup'en eller Royal League*
* Vi sælger først biletter til ASC-medlemmer, såfremt der ikke er biletter
nok i den tildelte billetpuljen, til at alle ASC-medlemmer der ønsker billet
kan købe, vil der foregå: lodtrækning / proritering efter længde af
medlemsskab / salg efter først til mølle princippet / udlodning efter
dokumenteret skostørrelse / ??????????.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-09-08 16:18

Bo Christensen wrote:

> [...]
> købe biletter, og rotter
> sig sammen så er det jo ikke helt småpenge længere.

Man skal lige huske, at hvis man lægger sag an mod foreningen, og denne
taber sagen, skal eventuelle udgifter i forbindelse hermed dækkes af
foreningen. Det vil i praksis sige af medlemmerne. Det kan derfor blive
nødverndig at opkræve et ekstra kontingent af de, der var medlem på
tidspunktet, hvor sagen bliver rejst - og det inkluderer også den eller de,
der har rejst sagen.

Jab

Fra : Bo Christensen

Dato : 04-09-08 21:21

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødverndig at opkræve et ekstra kontingent af de, der var medlem på
> tidspunktet, hvor sagen bliver rejst - og det inkluderer også den eller

Det er måske rigtigt i nogen foreninger, men ikke i ASC, ASC anvender IMHO
næsten standard vedtægter så foreningens medlemmer hæfter ikke, vedtægternes
§11:

Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af den ordinære
generalforsamling med mindst 2/3 af de fremmødte stemmer.
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til
enhver tid tilhørende formue.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig
hæftelse.
http://www.aab-support-club.dk/ASC/vedtagt.jsp

Spørgsmålet er om bestyrelsen har handlet culpøst, og dermed er kan gøres
personligt ansvarlige, selvom vedtægterne fritager dem.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-09-08 21:49

> [...]
>
> Spørgsmålet er om bestyrelsen har handlet culpøst, og dermed er kan
> gøres personligt ansvarlige, selvom vedtægterne fritager dem.

Hvis ingen hæfter, hvem skal et erstatningskrav så rejses overfor?

Jan

Fra : Bo Christensen

Dato : 05-09-08 22:31

> Hvis ingen hæfter, hvem skal et erstatningskrav så rejses overfor?
>
> Jan

Foreningen hæfter med alt hvad den ejer og har, citat fra vedtægterne:
Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til
enhver tid tilhørende formue.

En IMHO fornuftig "standard" paragraf som indføjes, fordi der netop
tidligere var afgørelser
hvor medlemmerne hæftede solidarisk for foreningens "ulykker".

Bygninger, varelager, alt hvad der kan gøres til penge kan betragtes som
aktiver, altså formue,
og det hæfter foreningen så med, og foreningen kan som yderste konsekvens
begæres konkurs
når den ikke betaler, og der ikke er noget der kan realiseres.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-09-08 15:21

> [...]
> konsekvens begæres konkurs
> når den ikke betaler, og der ikke er noget der kan realiseres.

Og så er vi tilbage ved scratch. Hvis et medlem vil begære foreningen
konkurs, har han ikke længere nogen forening at være medlem af. Dermed
rammer han altså sig selv.

Jan

Fra : Bo Christensen

Dato : 06-09-08 19:33

> Og så er vi tilbage ved scratch. Hvis et medlem vil begære foreningen
> konkurs, har han ikke længere nogen forening at være medlem af. Dermed
> rammer han altså sig selv.
>
> Jan

Nu er det her juragruppen,, og en overvejelse over juraen i den beskrevne
sag,
samt, så mit svar må blive OT (-;

Medlemmer som vælger at kører en sag mod foreningen, som i sidste ende fører
til foreningens konkurs, og så er kede af at de ikke længere har en forening
bør umiddelbart henvende sig hos www.kinagrill.dk og deltage.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-09-08 21:37

I en sag som denne ville jeg nok kontakte en specialist i foreningsjura - fx
hos Danmarks Idrætsforbund e.l.

Jan

Fra : Robert Piil

Dato : 03-09-08 22:40

Jan Kronsell skrev:
> I en sag som denne ville jeg nok kontakte en specialist i foreningsjura - fx
> hos Danmarks Idrætsforbund e.l.

For mit vedkommende er det mest bare et spørgsmål om nysgerrighed om man
kan betragte et medlemsskab som et køb.

I praksis tror jeg ikke at der er så meget i sagen. Et års medlemsskab
koster 175,- og inkludere mange andre fordele end den beskrevne
forkøbsret, bla. et antal medlemsblade om året, og rabat på udebaneture.

Det er ikke engang sikkert at det er et problem, da man reelt ikke ved
hvormange medlemmer der vil forsøge at benytte sig af forkøbsretten,
bla. fordi en stor del af dem sikkert allerede har fået billet gennem
sponsorater eller via sæsonkort.

--
Robert Piil