se film på nettet lovligt eller ikke lovli~
Fra : Per

Dato : 02-09-08 18:43

Hej NG !

Man kan streame film på nettet - er det lovligt eller ej ?

Der er åbenbart delte meninger om dette.

http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1425491.ece

http://www.computerworld.dk/art/45461

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-08 19:36

Per skrev:

> Man kan streame film på nettet - er det lovligt eller ej ?

Hvis jeg skal vælge mellem at stole på APG eller på en advokat
med speciale i ophavsret, så synes jeg ikke valget er svært.

   Det er dog ikke ulovligt at se filmene i Danmark,
   fastslår en advokat med speciale i ophavsret.

Prøv at bede APG om en henvisning til den paragraf der gør det
ulovligt for en dansker at se en ulovligt uploadet film.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-09-08 21:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Prøv at bede APG om en henvisning til den paragraf der gør det
> ulovligt for en dansker at se en ulovligt uploadet film.

Mon ikke APG især ville henvise til Ophavsretsloven § 2:
§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne
indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at
fremstille eksemplarer af det ...

Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller
indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis
eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en
hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer
anses også det forhold, at værket overføres på indretninger,
som kan gengive det.

Man kan jo sagtens argumentere for, at seeren overfører
værket på en indretning, der kan gengive det - uden at have
fået lov af ophavshaver. Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle
have betydning, om der gemmes en lokal kopi, eller om der
streames - men ok, jeg er ikke advokat med speciale i ophavsret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske