Væsentlige /uvæsentlige mangler
Fra : Krabbe

Dato : 31-08-08 07:16

Hej,

En slutseddel vedr. køb af bil er underskrevet, men bil endnu ikke
leveret/betalt.
I annoncen var bl.a. anført: ESP og 1 ejer

Efterfølgende (bil stadig ikke leveret) opdages det via stelnummer at
bilen modventning IKKE er udstyret med ESP og ej heller er en 1 ejers.

Vil disse to mangler anses som værende væsentlige mangler og dermed i
købelovens forstand fører til ophævelse af køb, såfremt det måtte
ønskes??
Reglerne om afhjælpning eller omlevering kan jo i sagens natur ikke
bruger her.

På forhånd tak

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-08-08 14:23

Krabbe <thomas@krabbe-soe.dk> wrote in news:08c55cc4-205e-44e0-87b7-
9408a63bc68c@a1g2000hsb.googlegroups.com:

> En slutseddel vedr. køb af bil er underskrevet, men bil endnu ikke
> leveret/betalt.
> I annoncen var bl.a. anført: ESP og 1 ejer

Står det også i slutsedlen?
Har du annoncen på tryk, meget gerne en forhandleren har udskrevet til dig.

> Efterfølgende (bil stadig ikke leveret) opdages det via stelnummer at
> bilen modventning IKKE er udstyret med ESP og ej heller er en 1 ejers.

Hvordan opdagede du det?

> Vil disse to mangler anses som værende væsentlige mangler og dermed i
> købelovens forstand fører til ophævelse af køb, såfremt det måtte
> ønskes??

At den mangler ESP vil jeg mene er en ret væsentlig mangel.

At der har været mere end 1 ejer - det er vel ikke som sådan en mangel ved
køretøjet men derimod kan det være et problem at du får en vare der ikke
opfylder den beskrivelse du har fået fra sælger.

Er du medlem af FDM så bed deres jurister se på sagen.

Fra : Krabbe

Dato : 31-08-08 07:45

On 31 Aug., 15:23, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> Krabbe <tho...@krabbe-soe.dk> wrote in news:08c55cc4-205e-44e0-87b7-
> 9408a63bc...@a1g2000hsb.googlegroups.com:

> Står det også i slutsedlen?
Nej, dette er ikke skrevet i slutsedlen.

> Har du annoncen på tryk, meget gerne en forhandleren har udskrevet til dig.
Jeg har 3 stk. skærmdumps af annoncer på nettet, BilZonen, Bilbasen og
bilpriser.

> Hvordan opdagede du det?
Vha. stelnummeret kan man via nettet opslå komplette bilspecifikke
oplysninger...
Blev i tvivl, da en bekendt ikke mente det var standard-udstyr.

> At den mangler ESP vil jeg mene er en ret væsentlig mangel.
Det mener jeg jo også umiddebart selv. Det var i hvert en overvejende
årsag til at bilen overhovedet var interessant at købe.

> At der har været mere end 1 ejer - det er vel ikke som sådan en mangel ved
> køretøjet men derimod kan det være et problem at du får en vare der ikke
> opfylder den beskrivelse du har fået fra sælger.
Helt rigtigt. Det der virker mærkeligt her, er at bilen har været til
syn og har fået nye nummerplader i 2006. Bilen er fra 12/2004 og burde
derfor ikke skulle fremstille til syn får efter den er fyldt 4 år.
Dette kan naturligvis være sket i forbindelse med en tidligere
handel!?

> Er du medlem af FDM så bed deres jurister se på sagen.
Ja, jeg er medlem af FDM. De kunne dog ikke umiddelbart svare på om
ESP anses som en væsentlig mangel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-08-08 15:06

Krabbe <thomas@krabbe-soe.dk> wrote in news:38cff411-83cc-4685-99d3-
4377bae4a513@a70g2000hsh.googlegroups.com:

> Nej, dette er ikke skrevet i slutsedlen.

Det kan faktisk godt ende med at blive et problem - for slutsedlen er jo
den handel I er blevet enige om.

> Vha. stelnummeret kan man via nettet opslå komplette bilspecifikke
> oplysninger...

Så specifikke troede jeg ik man kunne finde, hvor er det du finder sådan
noget?

> [...]
> derfor ikke skulle fremstille til syn får efter den er fyldt 4 år.
> Dette kan naturligvis være sket i forbindelse med en tidligere

Eller hvis bilen har været afmeldt af en eller anden grund. Synet kan være
hvis den har fået monteret træk.

Men jeg vil give dig ret, det virker mistænkeligt.

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 17:44

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i

> Så specifikke troede jeg ik man kunne finde, hvor er det du finder sådan
> noget?

I typegodkendelsen står hvilke bremser bilen er forsynet med, den kan du
finde her.

http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 18:02

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> I typegodkendelsen står hvilke bremser bilen er forsynet med, den kan du
> finde her.
>
> http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

Bortset fra at jeg kan se at "bremser" ikke er med på nyere modeller.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-08-08 18:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> I typegodkendelsen står hvilke bremser bilen er forsynet med, den kan du
> finde her.

Min har ESP og Traction Control osv men det er ikke nævnt i
typegodkendelsen - E10125-07

Der står kun at den har "antiblokeringsanordning" - det er vel det vi andre
kalder ABS ;)

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 20:56

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev

> Der står kun at den har "antiblokeringsanordning" - det er vel det vi
> andre
> kalder ABS ;)

Ja og selv den oplysningen er fjernet fra typegodkendelsen, det er jeg noget
forundret over.
Som du kan se på din typegodkendelse, så står der størrelse og slidmål på
bremserne, det er væk fra de nye typegodkendelser.
Så om det er overladt til synsmandens skøn eller der findes en udvidet
typegodkendelse ved jeg ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Krabbe

Dato : 31-08-08 08:26

On 31 Aug., 16:06, Henrik Stidsen <in...@henrikstidsen.dk> wrote:
> Krabbe <tho...@krabbe-soe.dk> wrote in news:38cff411-83cc-4685-99d3-
> 4377bae4a...@a70g2000hsh.googlegroups.com:

> Det kan faktisk godt ende med at blive et problem - for slutsedlen er jo
> den handel I er blevet enige om.

Det er jo så spørgsmålet. ;)
§ 76.7 Der foreligger en mangel ved
salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse,
hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning
har givet urigtige eller vildledende oplysninger,
medmindre disse ikke kan
antages at have haft betydning for køberens
bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har
givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på
varens indpakning, i annoncer eller i
andre meddelelser, der er beregnet til at
komme til almenhedens eller køberens
kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen
oplysning om forhold, der har haft betydning
for køberens bedømmelse af
genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller
ringere beskaffenhed eller brugbarhed,
end den ifølge aftalen og de foreliggende
omstændigheder skulle være,
herunder hvis kravene i § 75 a ikke er
opfyldt.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en
urigtig eller vildledende oplysning, der er
rettet senest ved indgåelsen af aftalen.
Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet
af køberen kan ikke påberåbes som en
mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat
sin vejledningspligt.

> Så specifikke troede jeg ik man kunne finde, hvor er det du finder sådan
> noget?
I dette tilfælde er der tale om en Seat og der kan man finde det her:
https://erwin.seat.com/erwin/showLogin.do
Samme gælder for Audi, Skoda og VW, vha. andre sider kan det gøres på
flere forskellige mærker.

> Eller hvis bilen har været afmeldt af en eller anden grund. Synet kan være
> hvis den har fået monteret træk.
Biler der ikke er ældre end 8 år skal ikke fremstilles til syn ved
montering af træk. ;)
Ligeledes skal den ikke fremstilles til syn, hvis den har været
afmeldt i mindre end ét år.

> Men jeg vil give dig ret, det virker mistænkeligt.
Tja, lidt gør det da. Den kan nartuligvis ifm. tidligere salg, været
synet som en betingelse fra daværende køber.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-08-08 18:59

Krabbe <thomas@krabbe-soe.dk> wrote in news:a2c8bf85-c3ae-4196-add4-
972a0de53e66@73g2000hsx.googlegroups.com:

> Det er jo så spørgsmålet. ;)

[snip - lov om at det er ulovligt at snyde ved en handel]

Rigtig nok at det er en mangel hvis sælgeren ikke har oplyst det. Men
forhandleren kan jo sagtens påstå at slutsedlen repræsenterer det der blev
enighed om og at køberen nu blot forsøger at få mere end han har købt.
Derfor kan det sagtens blive et problem hvis det går i hårdknude og evt.
ender i en retssag.

> [...]
> https://erwin.seat.com/erwin/showLogin.do
> Samme gælder for Audi, Skoda og VW, vha. andre sider kan det gøres på

Interessant - findes der en for Toyotaer? :)

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-08-08 22:00

Henrik Stidsen wrote:
> Rigtig nok at det er en mangel hvis sælgeren ikke har oplyst det. Men
> forhandleren kan jo sagtens påstå at slutsedlen repræsenterer det der blev
> enighed om og at køberen nu blot forsøger at få mere end han har købt.

En sådan påstand fra forhandleren kunne give mening, hvis ESP var noget,
der let kunne tages ud af handelen - som f.eks. nye tæpper.

Men nu er ESP altså noget en bil er født med, og noget som man ikke bare
piller ud, hvis man under forhandlingerne bliver enige om det.

--
Allan Olesen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-09-08 08:36

"Krabbe" <thomas@krabbe-soe.dk> wrote in message
"En slutseddel vedr. køb af bil er underskrevet, men bil endnu ikke
leveret/betalt."

Vil du have bilen på trods af disse to detaljer?

Hvis ikke: Hæv købet nu, mens du ikke har betalt noget. Angiv som
begrundelse, at bilen afviger fra det lovede, og vedlæg dokumentationen. Med
minder forhandleren er meget optimistisk, kan jeg ikke tro, at han vil satse
på at gå i retten for at få penge fra dig på denne baggrund.

Fra : Krabbe

Dato : 02-09-08 11:59

On 2 Sep., 09:36, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:
> "Krabbe" <tho...@krabbe-soe.dk> wrote in message

> Vil du have bilen på trods af disse to detaljer?
Der er pt. ved at findes en løsning på problemet.

> [...]
> minder forhandleren er meget optimistisk, kan jeg ikke tro, at han vil satse
> på at gå i retten for at få penge fra dig på denne baggrund.

Jeg har i mellemtiden ligeledes kontaktet FDM og her er meldingen nu
klar.
Der ER tale om en væsentlig mangel, hvorfor jeg derfor sagtens kan
hæve handlen, såfremt det bliver enden på sagen.
Omkostninger til klargøring som forhandleren alligevel have haft i
forbindelse med et salg, kan ligeledes IKKE pålægges køber. Dog
muligvis med undtagelse af prisen på nummerplader.