Forbehold i en lejemålsopsigelse?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 30-08-08 17:09

Jeg er kommet i en situation, hvor jeg sandsynligvist får grønt lys for en
"pludselig" ejendomshandel på mandag. Da mandag er den 1. september, vil
det vel være for sent at indlevere en opsigelse, så opsiglsesfristen på 3
måneder kommer vel til at gælde ved udgangen af november? Mit lejemål er
baseret på en standardkontrakt.

Kan jeg indlevere opsigelsen her i weekenden og skrive, at den gælder pr.
1. september og dermed vinde en måneds husleje, hvis jeg tilføjer "forudsat
banks og advokats godkendelse af huskøb", således at jeg kan trække
opsigelsen tilbage, hvis det ikke lykkes på mandag?

Jeg er helt klar over, at der er spørgsmålet om udlejers velvilje og
kulance, men holder den juridisk?
--
/ Mikkel

Fra : Knut

Dato : 30-08-08 18:02

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote in message
> [...]
> opsigelsen tilbage, hvis det ikke lykkes på mandag?
>
> Jeg er helt klar over, at der er spørgsmålet om udlejers velvilje og

Hvis udlejer er velvillig er det vel underordnet om det holder juridisk.
Hvis udlejer siger 'bordet fanger' ja så er du forpligtet frem til årskiftet
(medmindre det lykkes at genudleje forinden)

Knut

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-08-08 21:59

Knut wrote:
> [...]
> juridisk. Hvis udlejer siger 'bordet fanger' ja så er du forpligtet
> frem til årskiftet (medmindre det lykkes at genudleje forinden)

Problemet er vel snarere omvendt. Hvis husejer ikke accepterer forbeholdet
og betragter lejligheden som opsagt - og ejendomshandelen så ikke bliver til
noget alligevel. Det er vel mest i dette tilfælde, at juraen kan blive
interessant.

Jan

Fra : Knut

Dato : 31-08-08 08:51

Jeg formoder at velvilje betyder at husejer / udlejer ikke tager det så
tungt om opsigelsen modtages 31. august eller 2. september!

Knut

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-08-08 09:48

Knut wrote:
> Jeg formoder at velvilje betyder at husejer / udlejer ikke tager det
> så tungt om opsigelsen modtages 31. august eller 2. september!

Men hvis husejer ikke er velvillig, og du gør som Mikkel foreslår og sender
opsigelsen til tiden, så risikerer du at stå uden bolig. Med mindre altså at
juraen tillader, at man tager forbehold i en opsigelse.

Jan

Fra : Jubii

Dato : 31-08-08 10:34

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tiden, så risikerer du at stå uden bolig. Med mindre altså at juraen tillader, at man tager

Der findes ikke særlig meget i lejeloven omkring lejers opsigelse til udlejer, faktisk kun:
§ 81. Er lejeaftalen ikke indgået for et bestemt tidsrum, eller kan det ikke oplyses, hvilken
lejetid parterne har aftalt, kan lejeren opsige lejeaftalen.

Naturligvis kan man aftale med udlejer at opsigelsen betinges, men skal det have juridisk
virkning skal udlejer godkende betingelserne på skrift, ved f.eks. at underskrive en kopi af
opsigelsen uden at påskrive forbehold selv eller udstrege noget.
Så holder den i byretten.