Kirkeklokker
Fra : Andreas Andersen

Dato : 30-08-08 07:25

Er der love, der forhindrer mig i at stille mine højttalere i vinduet og
spille øredøvende dødsmetal for mine naboer, hver morgen kl. 7? Jeg spørger
fordi min nabo er en kirke, der hver lørdag og søndag morgen vækker mig med
ganske lange kirkeklokkeopførelser - jeg tror måske klokkeren realiserer sin
forfejlede musikkarriere igennem de klokker.

Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at brokke mig over kirkeklokker, men er
nysgerrig, om der gælder særlige regler, når man har Herren i ryggen.

--
Andreas

Fra : Bo

Dato : 30-08-08 00:49

On 30 Aug., 09:25, "Andreas Andersen" <andreas2...@gmail.invalid>
wrote:
> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at brokke mig over kirkeklokker, men er
> nysgerrig, om der gælder særlige regler, når man har Herren i ryggen.

Kirken har ligget der i mange år og det VIDSTE du inden du flyttede
ind, at en kirke ringer med kirkeklokker om morgenen før en
Gudstjeneste. vh Bo

Fra : Andreas Andersen

Dato : 30-08-08 08:05

wrote:

>Kirken har ligget der i mange år og det VIDSTE du inden du flyttede
>ind, at en kirke ringer med kirkeklokker om morgenen før en
>Gudstjeneste. vh Bo

Kl. 7 om morgenen? I 10 minutter? Nej, det vidste jeg faktisk ikke, men den
kirkes menighed må have ganske kedelige liv.

--
Andreas

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-08-08 09:05

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> Kl. 7 om morgenen? I 10 minutter? Nej, det vidste jeg faktisk ikke,
> men den kirkes menighed må have ganske kedelige liv.

Men du så vel kirken??
Hver gang jeg er flyttet, har jeg sikret mig at omtalte
art bygninger ikke ligger inden for hørbar afstand.
Man kunne jo have undersøgt de lokale omstændigheder.
Det er nemt at sidde her og være bagklog

Fra : Andreas Andersen

Dato : 30-08-08 09:21

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> wrote in message
> [...]
> art bygninger ikke ligger inden for hørbar afstand.
> Man kunne jo have undersøgt de lokale omstændigheder.
> Det er nemt at sidde her og være bagklog

Nu bor jeg i lejebolig, og i Århus må man tit tage det man kan få, så jeg så
den faktisk ikke - der er ikke rigtigt noget, der indikerer, at det er en
kirke (andet end et lille skilt).

Bortset fra det var mit indlæg ment i nysgerrighed snarere end arrigskab.
Hvis en anden nabo, spillede høj musik lørdag og søndag morgen kl. 7, ville
jeg pænt bede ham om at lade være, men jeg kan nok ikke så godt bede kirken
om at skrue lidt ned for klokkerne ;)

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-08 09:27

Andreas Andersen skrev:

> Nu bor jeg i lejebolig, og i Århus må man tit tage det man kan få, så jeg så
> den faktisk ikke - der er ikke rigtigt noget, der indikerer, at det er en
> kirke (andet end et lille skilt).

Kirkens adresse er næppe hemmeligholdt. På ethvert velassorteret
kort (evt. på nettet) vil du kunne finde et kors der indikerer
hvor den ligger. Det er derfor som udgangspunkt dit eget problem
at du er flyttet hen i dens nærhed.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 30-08-08 09:32

Bertel Lund Hansen wrote:
> Det er derfor som udgangspunkt dit eget problem
> at du er flyttet hen i dens nærhed.

Hvad så hvis der *efter* man er flyttet ind, bygges en kirke? Ikke alle
kirker har ligget der i flere hundrede år.

Mvh Hauge

Fra : Kim2000

Dato : 30-08-08 10:00

> Hvad så hvis der *efter* man er flyttet ind, bygges en kirke? Ikke alle
> kirker har ligget der i flere hundrede år.

Hvordan kan det være et problem, man har alligevel været oppe den første
time inden klokkerne bimler...

Fra : Hauge

Dato : 30-08-08 10:10

Kim2000 wrote:
> Hvordan kan det være et problem, man har alligevel været oppe den
> første time inden klokkerne bimler...

Det er ikke os alle der er natpissere, og står op kl 7 i weekenderne.

Mvh Hauge

Fra : Andreas Andersen

Dato : 30-08-08 09:51

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> kort (evt. på nettet) vil du kunne finde et kors der indikerer
> hvor den ligger. Det er derfor som udgangspunkt dit eget problem

Note til mig selv: Kirker larmer, skal bo langt væk fra kirker. Men indtil
videre finder jeg nok en måde at leve med kirkeklokkerne, om ikke andet har
jeg fået et par timer ekstra om morgenen til brok på diverse nyhedsgrupper
;)

--
Andreas

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-08-08 10:08

> [...]
> indtil videre finder jeg nok en måde at leve med kirkeklokkerne, om
> ikke andet har jeg fået et par timer ekstra om morgenen til brok på

Du kunne også udnytte tiden inden "alle" andre står op
til lige at nuppe et morgenput hos lillemor.
Udgangen af en sådan seance kunne afstedkomme en
som vågner meget tidligere end klokkeren og som har
en volume som overstiger kirkeklokker med adskillige dB
(set ud fra dit øres placering)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-08-08 01:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kort (evt. på nettet) vil du kunne finde et kors der indikerer
> hvor den ligger. Det er derfor som udgangspunkt dit eget problem

Hvis man ønsker en lejebolig i en rigtig by, så har man frit valg?

(Hint: NEJ man har sgu ej!!)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-08-08 09:46

Peter Knutsen wrote:

> Hvis man ønsker en lejebolig i en rigtig by, så har man frit valg?
>
> (Hint: NEJ man har sgu ej!!)

Hvis du vil bo i en "rigtig" by, har du jo selv valgt at prioritere dette
højere end stilhed

Jan

Fra : Bjarne

Dato : 31-08-08 10:20

Jan Kronsell skrev:

> Hvis du vil bo i en "rigtig" by, har du jo selv valgt at prioritere dette
> højere end stilhed

Hvilket ikke udelukker, at fred og ro også kan have meget høj prioritet.
Der er mange former for støj i en rigtig by, som ikke behøvede at være
der, og selvom man i første omgang forsøger at leve med støjen for at
kunne være i byen, kan man jo godt gøre sit til at få den begrænset.

vh

Bjarne

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 31-08-08 09:11

Andreas Andersen wrote:

> [...]
> morgen kl. 7, ville jeg pænt bede ham om at lade være, men jeg kan nok
> ikke så godt bede kirken om at skrue lidt ned for klokkerne ;)

Gu' helvede kan du det. Du kan skrive og klage til menighedsrådet som
evt. sender klagen videre og tager stilling.

Fra : Kim2000

Dato : 31-08-08 14:32

"Master Fat Bastard" <master@fat_group.com> skrev i en meddelelse

> Gu' helvede kan du det. Du kan skrive og klage til menighedsrådet som evt.
> sender klagen videre og tager stilling.

Holder man forresten virkelig gudstjeneste søndag morgen kl. 7?? Vi holder
det enten 9 eller 10

Fra : Holst

Dato : 31-08-08 14:44

Kim2000 wrote:

> Holder man forresten virkelig gudstjeneste søndag morgen kl. 7?? Vi holder
> det enten 9 eller 10

Nu er det næppe ringen til gudstjeneste.

Kirkeklokkerne ringer de fleste steder morgen og aften. Mange siger, at
de ringer solen op og solen ned. Andre siger, at de ringer begyndelsen
og afslutningen af arbejdsdagen.

Kirkeklokkerne "ringer efter stedets skik, de skal ringe efter stedets
skik, sådan lyder forordningen" har jeg fundet det nævnt på et par
hjemmesider. Jeg har dog ikke kunnet finde selve forordningen.

Så har det været normalt at ringe "solen op" kl. 7 det pågældende sted,
så gør man det sådan.

Fra : Hauge

Dato : 30-08-08 09:27

Andersen [3650] wrote:
> Men du så vel kirken??

1 km fra hvor jeg selv bor, er der bygget en kirke *indenfor* de sidste 10
år, så dem der har købt deres hus for mere end de 10-12 år siden, havde jo
ikke nogen speciel nem mulighed for at se en kirke i landskabet..
Jeg er da godt klar over, at hvis man hører dødsmetal i dag, så købte man
sandsynligvis ikke hus for 12 år siden, fik nok mest skiftet sin egen ble ;)

Jeg beklager mit bidrag til tråden ikke er juridisk, men det er virkligheden
for nogen..

/Hauge

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-08-08 10:02

> [...]
> skiftet sin egen ble ;)
>
> Jeg beklager mit bidrag til tråden ikke er juridisk, men det er

Så har man indsigelsesretten i lokalplanen til at modsætte sig
kirkens opførsel.
Evt. kunne man starte en underskriftsindsamling. Eller hvis man er
heldig og
kommunens borgmester bor i området og også er imod, så er det nemt.
Bare se her i Ølstykke da borgmesteren fandt ud af der skulle stå en
mobilmast
nær hans bolig. Vupti så ændrede bygherre planer......tsk tsk.

Fra : alexbo

Dato : 30-08-08 14:04

"Andersen [3650]" skrev

> Bare se her i Ølstykke da borgmesteren fandt ud af der skulle stå en
> mobilmast
> nær hans bolig. Vupti så ændrede bygherre planer......tsk tsk.

Ja det er ulempen ved at være borgmester, man er skydeskive for enhver
idiot.
Bliver hans vej asfalteret er det fordi borgmesteren bor der.
Bliver skolen renoveret er det fordi borgmesterens børn går der.

Antennen blev ikke flyttet den var aldrig fastsat til at stå der, TDC havde
foreslået to muligheder ingen af dem blev godkendt.
Så vidt jeg ved står der stadig ingen mast.

Faktisk var masteplaceringen for tæt på kirken, nu vi er i en kirketråd, der
er en 300 m. grænse for højt byggeri.
Men en sådan sag er et studie i manipulation, alle sider mener de "andre"
har grimme motiver.
En afstemning om placeringen endte 13-12 og det fik lokalavisen ugenyt til
at skrive at borgmesterens stemme var udslagsgivende.

Hvordan kan en bestemt stemme være udslagsgivende når der er 25 der stemmer
skal man være journalist for at regne ud.
Personligt tror jeg det var stemme nr. 7 der tippde sagen til den side den
fik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 31-08-08 16:32

> [...]
> Bliver hans vej asfalteret er det fordi borgmesteren bor der.
> Bliver skolen renoveret er det fordi borgmesterens børn går der.

Du skal ikke sige at han ikke drager fordel af sin stilling.
Nu med megen focus på hans person er det nok begrænset, men tidligere
har der været helt andre boller på suppen. Du finder det heller ikke
underligt
at manden som også er Nissanforhandler vinder udbudsrunden når den
tidligere Ølstykke kommune skulle forny bilparken?? Og jeg kunne
komme
med flere. Men det er jo nytteløs når man står over for en af hans
disciple.
De står stærkt i deres tyrkertro.

> [...]
> En afstemning om placeringen endte 13-12 og det fik lokalavisen
> ugenyt til at skrive at borgmesterens stemme var udslagsgivende.

Når man er personligt indblandet i sagen mener jeg man burde være
voksen
nok til at trække sig og sige man er partisk og derfor ude af stand
til at komme
med en objektiv stemme/vurdering/whatever. (Det gælder selvfølgelig
alle
stemmeberettigede til afstemningen.)

> [...]
> stemmer skal man være journalist for at regne ud.
> Personligt tror jeg det var stemme nr. 7 der tippde sagen til den

Stemme nr. 7 var faktisk for en placering nær Svends bolig

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 17:46

"Andersen skrev

> Men det er jo nytteløs når man står over for en af hans disciple.
> De står stærkt i deres tyrkertro.

Det er som jeg siger, enhver idiot kan pådutte enhver anden med andre
synspunkter grimme motiver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarne

Dato : 30-08-08 11:32

Andreas Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at brokke mig over kirkeklokker, men
> er nysgerrig, om der gælder særlige regler, når man har Herren i ryggen.

Jeg kan se, at ingen overhovedet har kunnet give skyggen af et svar på,
hvad du spørger om, men det kunne være interessant at høre svaret, hvis
du finder det.
Mit bud er, at du sagtens kan finde et venligt menneske i din kommune,
som vil fortælle dig om støjregler for kirker.
Vi har jo aldrig haft et så regelstyret samfund som under den nuværende
regering, og jeg er sikker på, at også kirker er omhyggeligt reguleret.

Jeg læser ikke dit indlæg som brok, men nysgerrighed.
Når stadig flere danskere ikke er "kunder" hos statskirken, kan man da
godt undres over, at den ikke er underlagt samme regler som andre
institutioner og virksomheder.

Hvad nu hvis man grundlagde en kirke, som dyrkede troen på hellige katte
og hver søndag morgen udsendte kattekoncert med samme lydstyrke som
kirkeklokkerne?

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 11:53

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvad nu hvis man grundlagde en kirke, som dyrkede troen på hellige katte
> og hver søndag morgen udsendte kattekoncert med samme lydstyrke som

Han kan da være glad for at det er kirkeklokker og ikke en der står og råber
i en mikrofon han kan høre.
Han kan glæde sig til senere på året hvor den bliver kaldt senere op.

Kim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-08-08 21:29

> [...]
>
> Hvad nu hvis man grundlagde en kirke, som dyrkede troen på hellige katte
> og hver søndag morgen udsendte kattekoncert med samme lydstyrke som

Fra ordensbekendtgørelsen:
§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg,
musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til
væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.

Følgende fandt jeg så på en hjemmeside folkekirkens brevkasse fra Slagelse

Citat:
Det er begyndt at interessere mig, hvordan og hvornår kirkeklokkerne ringer.
Findes der helt fastsatte regler for klokkeringningen, - og hvor kan jeg
evt. finde dem?

Der er vel regler om, hvordan der ex. ringes til dåb, - og andre regler om,
hvordan der ringes til begravelse.

Nogle gange hedder det: Klokkerne "kimer", - nogle gange hedder det bare
"ringer".

Så vidt jeg ved, er det kun synonymer for hinanden...

Der er sikkert flere måder, jeg ikke har nævnt; men jeg vil gerne vide lidt
mere om det. Og det er først og fremmest den danske folkekirke-ringning, der
interesserer mig.

Svar:
To: rete billstrøm
Da jeg er præst i Nørrevangskirken, vil jeg svare ud fra vor egen kirkes
regulativ for klokkeringning. Det skal dog lige bemærkes, at klokkeringning
ofte vil variere fra sted til sted. Enhver kirke har nemlig udarbejdet sit
eget "regulativ for klokkeringning". Men som sagt så ringer Nørrevangskirken
og for den sags skyld alle folkekirkens bykirker i Slagelse på samme tid for
ikke at genere unødigt. Der ringes om morgenen på alle hverdage kl. 7.00 og
om aftenen igen kl. 18.00. Ringningen sker med mindst 100 små slag indenfor
2. min. og efterfølges af tre gange tre bedeslag.

Ringning ved Gudstjeneste: Der ringes altid tre gange forud for
gudstjenesten, første gang 30. min. før, anden gang 15. min og tredje gang
umiddelbart før gudstjenesten.

Ved kirkeårets højtider (påskedag, pinsedag, Kr. Himmelfartsdag, juledag
osv). ringes der i tidsrummet fra 17.30-18.00 dagen før selve højtiden.

Kimning ved Vielse: Kimningen påbegyndes 10. min. før handlingen og
afsluttes med 5. min. ringning med begge klokker.

Kimning ved begravelse: Såfremt kimning ønskes, ringes der højst 5. min før
og tilsvarende efter begravesen. Endelig ringes der, når kisten føres i
kapel med følge og der afsluttes med bedeslag.

Kimning ved dåb: Da dåben er et led i den alm. gudstjeneste følger den disse
regler.

Når det drejer sig om folkekirken, kan kirkeministeriet hjælpe dig videre i
din søgning.

"Retsregler for menighedsråd"
"Kirkeministeriets cirkulære af 5. matrs. 1993. Hæftet koster ca. 20 kr.
Kirkeministeriet: Frederikshols Kanal 21, 1220 KBH. K. Tel. 33923390

Citat slut.

Kurt

Fra : Ulvir

Dato : 30-08-08 21:49

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> "Kirkeministeriets cirkulære af 5. matrs. 1993. Hæftet koster ca. 20 kr.
> Kirkeministeriet: Frederikshols Kanal 21, 1220 KBH. K. Tel. 33923390

Det var da et fint citat! Tak for det- Oplysende og præcis..

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 30-08-08 12:05

Andreas Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at brokke mig over kirkeklokker, men
> er nysgerrig, om der gælder særlige regler, når man har Herren i ryggen.

Der er fastlagt særlige regler for, hvor højt, hvor længe og hvor ofte,
der må ringes med kirkeklokker. Hvis du skriver et pænt brev til
pågældende menighedsråd, vil de sikkert gerne fremsende en kopi af det
lokale ringeregulativ.
Ti minutter for en almindelig morgenringning lyder af meget.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-08-08 12:36

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> lokale ringeregulativ.
> Ti minutter for en almindelig morgenringning lyder af meget.

Men så kan man være glad for, at man ikke bor i England, hvor der af og til
ringes såkaldte "langringninger", der kan vare i otte timer eller mere - og
hvor der ikke ringes melodier, men matematiske mønstre.

Jan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-08 12:07

On Sat, 30 Aug 2008 08:25:28 +0200, "Andreas Andersen"
<andreas2411@gmail.invalid> wrote:

>Er der love, der forhindrer mig i at stille mine højttalere i vinduet og
>spille øredøvende dødsmetal for mine naboer, hver morgen kl. 7?
Politiet vil nok komme forbi og fortælle dig om "reglerne" og der er
kort sagt at du ikke må støje og at kirken må godt.

>Jeg spørger fordi min nabo er en kirke, der hver lørdag og søndag morgen vækker mig med
>ganske lange kirkeklokkeopførelser - jeg tror måske klokkeren realiserer sin
>forfejlede musikkarriere igennem de klokker.
Der er uden tvivl et fuldautomatisk klokkespil der udfører opgaven,
derfor er det meget nemt for kirker at udfører deres ofte unødvendige
"koncerter" flere gange om dagen. Tingene ville lyde anderledes hvis
en eller flere skulle hen og hive i klokkestrengene.

>Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at brokke mig over kirkeklokker,
Hvorfor ikke, det generer jo dig ? Det er lykkedes nogle steder at få
kirken til at reducerer brugen af klokkerne til kun de kirkelige
handlinger og timeslag i dagtimerne.

>men er nysgerrig, om der gælder særlige regler, når man har Herren i ryggen.
Prøv at spørge kordegn/præsten fra kirken, hvis præsten har haft
komfimantforberedelse igemme flere år er dette spørgsmål uden tvivl
dukket op.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-08 16:15

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> wrote in

Før i tiden, hvor ikke alle havde ure, kendte klokken eller vidste hvad den
var, blev de larmende kirkeklokker brugt til at informere folk om at der
snart var gudstjeneste og lign. I vores moderne tid burde det da slet ikke
mere være nødvendigt med den larm.