"Lovlig" Forretningsorden for et afdelings~
Fra : Kim

Dato : 28-08-08 16:05

Jeg prøver at gøre det kort.

Jeg bor til leje i en boligforening gennem FSB.dk,
men lidt under 300 lejemål. Har boet her i over 15 år.

Nu er der blevet indkaldt til afdelingsmøde, hvor der i
selve indkaldelsen var vedhæftet en forretningsorden.
Den blev smidt ind gennem brevsprækken til alle beboere.

Jeg har indleveret et forslag omkring at skifte ISP
(internetudbyder) fre telelet til ComX, da det vi har
er fælles og man ikke har fri trafik og ikke har garanteret
hastighed, det er jo fælles.

ComX har leveret et skriftligt tilbud som er leveret til

Konsulenten fra ComX tilbyder at komme med til mødet,
der skal jo stemmes om det, for hvis der var nogle beboere,
der havde nogle tekniske spørgsmål jeg ikke kunne svare på.
Ikke for at holde tale !

Vores afdelingsformand ringer så til mig og siger at han ikke
må komme med. Første siger hun at det står i den forretningsorden
der kom gennem brevsprækken, det gør det bare overhovedet ikke.

Så ringer hun gudhjælpnemig 5 minutter efter og siger: Hovsa,
det gør det ikke" men hvis jeg gik ind på www.FSB.dk så vil
jeg kunne se at det står derinde.

Jeg har så været inde på fsb.dk men kan ikke finde det nogle steder,
da jeg kan forstå, sådan som jeg læser det, at de forskellige afdelinger
har forskellige forretningsordner. 2 gange ringer hun og lyver.

Mine spørgsmål:

Skal det ikke være den forretningsorden der kom gennem brevsprækken,
som skal være den gældende ?
http://www.fsb.dk/Beboer/HandbogIBeboerdemokrati/Forretningsordner/ForretningsordenAfdelingsmodet.aspx

Kan afdelingsformanden bare henvise til en eller anden forretningsorden inde
på FSB ?

Kan en afdelingsformand bare sige hvem der må deltage og hvem der ikke må ?

Kan/må nogle af FSB's Vedtægter gå ind og bestemme her ?
http://www.fsb.dk/Beboer/HandbogIBeboerdemokrati/FSBsVedtaegter/Vedtaegter.aspx

Eller kan en afdelingsformand virkelig sidde og lege Gud og bestemme
på den måde ?

Jeg mistænker stærkt at der er nogle i eller via bestyrelsen der helst ikke
vil have konsulenten fra ComX med da De har et Super 19/19Mbit med fri
trafik,
mens vi andre almindelige skal betale det samme for måske en 2/2Mbit med
stærkt
Begrænset trafik, da vi jo så tager båndbredden fra de andre.

Håber nogle ved noget om dette og kan hjælpe.

Mvh Kim

Fra : alexbo

Dato : 28-08-08 16:25

"Kim" <no@way.se> skrev

> Skal det ikke være den forretningsorden der kom gennem brevsprækken,
> som skal være den gældende ?

Jo hvis der står at beboerne må tage en eller flere gæster med, skal du
selvfølgelig bare gøre det.

I dit link som er til et forslag om forretningsorden er der passus.
"Enhver mødeberettiget kan stille forslag"

Men ikke et ord om hvem der er mødeberettiget, men du skal nok regne med at
det er stemmeberettigede og administrationen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim

Dato : 29-08-08 14:59

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i

> "Kim" <no@way.se> skrev

> Jo hvis der står at beboerne må tage en eller flere gæster med, skal du
> selvfølgelig bare gøre det.

Læs nu hvad jeg skriver, der står intet om det i den der kom gennem
brevsprækken

> I dit link som er til et forslag om forretningsorden er der passus.
> "Enhver mødeberettiget kan stille forslag"

Som du selv skriver " forslag til ".
Du ved ikke ret meget om dette topic.
De forskellige afdelinger i FSB har alle deres egne forretningsorden.
Hvis de ikke kan finde ud af det kan de hente en vejledende i .pdf
på fsb.dk som de så kan rette til.

/Kim

Fra : alexbo

Dato : 29-08-08 15:41

"Kim" <no@way.se> skrev

> Læs nu hvad jeg skriver, der står intet om det i den der kom gennem
> brevsprækken

Det har jeg læst, derfor undrer det mig lidt at du så mener at du bare kan
tage nogle gæster med selv.
Du kan stille et forslag om at den pågældende deltager.

Selve det at det ikke er forbudt at tage gæster med, betyder ikke at det
dermed er tilladt.
Hvis forretningsordenen ikke dækker tvisten må man se på vedtægterne som er
det grundlæggende reglement, og der står det klart hvem der har ret til at
deltage.
Hvis det ikke løser problemet er der domstolene tilbage, sådan overtrumfer
det ene det andet.

> Som du selv skriver " forslag til ".
>Du ved ikke ret meget om dette topic.

Det var faktisk ordet mødeberettiget jeg fandt interessant, det var mit
indtryk at du ønskede at finde ud af om den pågældende er mødeberettiget.
Det interessante var syntes jeg, at forretningsordenen to gange omtaler
"mødeberettiget" uden at definere hvem det er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 28-08-08 16:26

"Kim" <no@way.se> skrev i meddelelsen news:48b6bee6$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Eller kan en afdelingsformand virkelig sidde og lege Gud og bestemme

Nej, det fremgår af vedtægterne.
§ 14. Adgang til afdelingsmødet og stemmeret på dette har beboere i afdelingen, disses
ægtefæller eller hermed sidestillede personer.

Jeg kan ikke se af vedtægterne, at en afdeling kan sende en forretningorden ud til beboerne der
på nogen måde kan regulere mødtes forhandlinger eller andre ting.

Fra : Kim

Dato : 29-08-08 15:07

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev
> "Kim" <no@way.se> skrev

> Nej, det fremgår af vedtægterne.

Vil det sige at FSB's Vedtægter går in og Overruler afdelinges vedtægter ?

> § 14. Adgang til afdelingsmødet og stemmeret på dette har beboere i
> afdelingen, disses ægtefæller eller hermed sidestillede personer.

Nå du gider heller ikke læse den helt igennem:

http://www.fsb.dk/Beboer/HandbogIBeboerdemokrati/FSBsVedtaegter/Vedtaegter.aspx

Kapitel 3 - Afdelingernes ledelse

Afdelingsmødet

§ 14. Adgang til afdelingsmødet og stemmeret på dette har beboere i
afdelingen,
disses ægtefæller eller hermed sidestillede personer. Hver husstand har to
stemmer
uanset husstandens størrelse. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Bo-ligorganisationens
ledelse og repræsentanter for denne har ret til at deltage i mødet og har
taleret, men ikke
stemmeret. Afde-lingsmødet kan beslutte, at andre deltager i mødet,
ligeledes uden stemmeret.
Stk. 2. Enhver, der ifølge stk. 1, 1. og 4. punktum, har adgang til
afdelingsmødet, har ret til at
få et angivet emne behandlet på mødet. Forslag, der ønskes behandlet på det
ordinære
afdelingsmøde, skal være afdelingsbestyrelsen i hænde senest to uger før
mødet.
Forslag bekendtgøres for afdelingens beboere senest en uge før mødet.

Bemærk: " Afde-lingsmødet kan beslutte, at andre deltager i mødet, ligeledes
uden stemmeret."

> Jeg kan ikke se af vedtægterne, at en afdeling kan sende en
> forretningorden ud til beboerne der på nogen måde kan regulere mødtes
> forhandlinger eller andre ting.

Nå... men hvad med spillereglerne for et afdelingmøde ?
Det skal jo være en forretningorden, ikke sandt.

Er der virklig ikke en regle om at det er den forretningorden der
bliver udleveret gennem brevsprækken med indkaldelsen som
skal være gældende ?

De kan da ikke bare sige at man skal ind på FSB.dk og finde en,
hvor der kun ligge en vejledende som hjælp...eller hva ?

/Kim

Fra : Jubii

Dato : 29-08-08 15:46

"Kim" <no@way.se> skrev i meddelelsen news:48b802b0$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Vil det sige at FSB's Vedtægter går in og Overruler afdelinges vedtægter ?

Nej vedtægterne er for både foreningen og deres afdelinger. Når man vil læse afdelingens
vedtægter går man til de kapitler der omhandler afdelingerne og læser hva der gælder.

> Nå du gider heller ikke læse den helt igennem:

Du spurgte om bestyrelsens kompetance og svaret var Nej, samt et tips til hvor i vedtægterne du
kunne finde den tekst der gave svaret Nej.
Jeg synes du skulle læse en hel del tråde i gruppen og lære hvordan der svares generelt.

> Nå... men hvad med spillereglerne for et afdelingmøde ?
> Det skal jo være en forretningorden, ikke sandt.

Nej, det er ikke nødvendigt med en forretningorden, for vedtægterne burde fortælle hvordan et
afdelingmøde går til og styres. Jeres vedtægter er gode nok til det.

> Er der virklig ikke en regle om at det er den forretningorden der
> bliver udleveret gennem brevsprækken med indkaldelsen som
> skal være gældende ?

Kun hvis et afdelingsmøde har vedtaget at den skal være gældende på alle fremtidige møder.
Der står intet i jeres vedtægter under afdelingerne, at en sådan forretningsorden skal eller
kan foreligge for en afdeling. Men så er der frihed i dette land for en afdeling at vedtage en
sådan hvis de vil.

> De kan da ikke bare sige at man skal ind på FSB.dk og finde en,
> hvor der kun ligge en vejledende som hjælp...eller hva ?

Sikkert, det er bare ikke relevant, da en forretningsorden for en afdeliong skal være vedtaget
på forhånd.
Ellers må i jo vedtage en forretningsorden på mødet, men hvad skulle anledningen være?

I en vejledning om de foreningsretslige regler, står der at man normalt må tage en rådgiver med
på mødet.

Så med din forståelse af § 14 og med kendskab til ovenstående kan du sikkert få en rådgiver med
til mødet som kan fortælle sine eventyr til forsamlingen.

Fra : Kim

Dato : 29-08-08 20:17

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev
> [...]
> afdeliong skal være vedtaget på forhånd.
> Ellers må i jo vedtage en forretningsorden på mødet, men hvad skulle

Yes det havde jeg også tænkt mig.

> I en vejledning om de foreningsretslige regler, står der at man normalt må
> tage en rådgiver med på mødet.

Du skriver:"vejledning om de foreningsretslige regler", findes der
overordnede
regler om hvordan en forretningsorden skal være bygget om, i så fald hvor
plz ?

> Så med din forståelse af § 14 og med kendskab til ovenstående kan du
> sikkert få en rådgiver med til mødet som kan fortælle sine eventyr til
> forsamlingen.

Ikke ifgl. vores afdelingsformand.

/Kim

Fra : Jubii

Dato : 30-08-08 08:33

"Kim" <no@way.se> skrev i meddelelsen news:48b84b74$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> regler om hvordan en forretningsorden skal være bygget om, i så fald hvor plz ?

Nej, for der er ikke nogen lov om foreninger og deres styrelse m.m. Det er helt frit at danne
lovlige foreninger og bestemme hvad der skal ske i den og hvordan.

> Ikke ifgl. vores afdelingsformand.

Hun har vist ikke noget at have det nej i.

Få flertal til at stemme nej til formandens beretning, så er hun afsat sammen med sin
bestyrelse.
Det sker med større sikkerhed hvis det sker via en mistillidsdagsorden.

Fra : Jubii

Dato : 30-08-08 09:03

> [...]

> regler om hvordan en forretningsorden skal være bygget om, i så fald hvor plz ?

Læs her.
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/950.html

Jeg synes at det er total unødvendigt med en forretningsorden på et afdelingsmøde.

En forretningsorden hører kun til for bestyrelser. Det er også det jeres vedtægter bestemmer.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-08 16:37

"Kim" <no@way.se> skrev

> Skal det ikke være den forretningsorden der kom gennem brevsprækken,
> som skal være den gældende ?

Jo hvis der står at beboerne må tage en eller flere gæster med, skal du
selvfølgelig bare gøre det.

I dit link starter forretningsordenen med:
"Afdelingsmødet vælger blandt de mødeberettigede"

Fra : Kim

Dato : 29-08-08 14:55

>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
>
> "Kim" <no@way.se> skrev

> Jo hvis der står at beboerne må tage en eller flere gæster med, skal du
> selvfølgelig bare gøre det.

Som jeg skriver:
"Vores afdelingsformand ringer så til mig og siger at han ikke
må komme med. Først siger hun at det står i den forretningsorden
der kom gennem brevsprækken, det gør det bare overhovedet ikke."

Der står intet i den forretningsorden der kom gennem brevsprækken
om hvem der må deltage.

Her er hvad der står i den der kom ind ad døren, lidt sjove
bogstaver nogle af dem da jeg har scannet den ind som .pdf
og derefter copy'et og pasted den til tekst

Eller her http://i36.tinypic.com/2mcx953.jpg

FSB Forretningsorden
Afdelingsrnedet velger en dirigent, der leder forhandlingerne og pdser, at
de
foregar efter vedtaegter for FSB bolig, herunder ' afdelingeh~ti ll= hertil,
d@sordenen og denne forretningsorden. Valget af dirigent forestas af
formanden.
Afdelingsmedet valger en referent, der udhrdiger et kort referat med de af
mdet
tnrfne beslutninger og resultater af valg og aktemninger. Referatet
undenkrives af
dirigenten og formanden for afdelingsbestyrelsen og udsendes senest 4 uger
efter m~rdet
.. ti1 samtliige husstande i afdelingen samt boligorganisationens ledelse.
: &..-:.
Ti1 at bista dirigenten ved afstemninger vaelger afdelingsmsdet et
stemmeudvalg pB 1-3 personer.
.. A. fstemnlnger og valg
Afdelingsmedet tre%Pfer beslutninger ved alrnindelig stemmeflemed.
Sternrneafgivning sker almindelivis v d hhndsopmkning,
dog kan dirigenten bestemme, at ef spsrgsmal skal afgrares ved skrifklig
afstemning. Afdetingsmedet kan Iigeledes tresfle beslutning
om skrifflig afstemning, ligesh afdelingsmtadet kan beMutte at sende et
spcargsrnhl. ti1 urafsternnlng. Ved afstemninger har
' hver husstarid~st emrner uans&.hUsstandens stsrrelse. Der kan ikke
stemrnes ved fuldmagt. .
, . . . . . . . . :.. :
Hvii der ved forelaeggelse af beretningen ikke begdm afstethning konstahrer
dirigenten ved
afslutningen af debatten, at beretningen kan betragtes som godkendt.
Alle valg sker ved skrfftli$ afstemning, men mindre der kun er opstillet
sarnme antal kandidater,
som antallet af pladser der skal besa3tte6. , .
' Afgangmrdenen for samtidig valgte mdlemmer af afdelingsbestyrelsen
bestemmes i forhold ti1
det antal stemmer, de her opn8-et, sPledh at de rned flest stemmer sidder
laengst. ,,,
Valg af suppleanter sker ved sasrskilt valghandling, hvor reekkeklgen ogsd
bestemmes af
stemmetallene. Valg af suppleanter ti1afdeli@sbestyrelsen ken dog ske
samtidigt rned
bestyrelsesvalget, dledes at den eller de kandidater, der ikke opnhde valg
ti1
beatynlsen, er suppleanter i den mkkefslge, stemmetallene angiver.
W For at en person kan vmlges, skal vedkornmende veere ti1 stede pB
afdelingsm~rdeet ller
skrii?ligt forinden have erklaeret sig villigti1 at modtage valg.
Behandling af forslag
Kun forslag, der er indsendt rettidigt og bekendtgjort for beboerne, kan
behandles pA mtadet. Andringsforslag skal afleveres
skriftligl ti1 dirigenten og indgPr herefter i debatten om hovedforslaget.
Ved afstemning om hovedforslag, hvortil der er stillet endringsforslag,
stemrnes der krst om aendringsforslag og derefter om
hovedforslaget rned eventuelt vedtagne endringer. Ved aktemning om
alternative endringsfonlag og hovedforslag e e r dirigenten
brst det forslag, han finder mest vidtgbnde, under afstemning. Vedtages et
forslag, borffalder afstemningen om altemative
forslag.
Til formforslag f-eks. fomlag om ahlutning af debatten og om dirigentens
fratmden kan der ikke stilles mndringsforslag. Hvis der
fremmes fodag om, at dirigenten a h t t w , leder fonnanden afstemningen
samt valg af ny dirigent.
Forslag, der er udgifbkrevende, kan farst trde I krat hvis de godkendes som
en del af budgettet, eller afdelingsmsdet samtidigt
godkender den nedvendige lqeforhrajelse.
Behandllng at budgettet
Fremsaettes der forslag ti1 endring af budgettet under behandlingen heraf,
skal konsekvenserne oplyses samtidigt, for at forslaget
kan behandles endeligt.
Vedtages der pd afdelingsmedet sB vidtraekkende andringsforslag, at der e b
r dirigentens vurdering er tale om et andet budget
end det Forslag ti1 budget, der har varet udsendt ti1 beboerne, aka1 den
endelige godkendelse heraf ske pd et ekstraordinert afdelingsm~
rdee ller ved afholdelse af en urafstemning.
Afdelingsmsdet principgodkender budgettet, med mindre der trmffes sasrskik
beslutning om andet.
UrafsQmning
Beslutter afdelingsmradet at afholde urafstemning, godkender afdelingsmedet
temaet herfor, som bsr vaere enkelt og Bntydigt.
Afdelingsrnedet fastssetter fristen for afholdelse heraf. Afstemningen er
skriftlig og hemmelig og ivarkseettes ved afdelingsbestyrelsens
foranstaltning.
Rndring af fomtnlngsordenen
e Ved mradets start konstaterer dirigenten, om der er indkommet
rsndringsbrslag ti1 fonetningsordenen, og eventuelle forslag sattes
under afstemning. Forretningsordenen kan ikke sattes ti1 afstemning senere
under msdet.

Fra : Jubii

Dato : 29-08-08 16:11

"Kim" <no@way.se> skrev i meddelelsen news:48b7ffff$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> FSB Forretningsorden

Det skal da være afdelingens navn der skal stå der.
Ellers kan jeg ikke se den gælder for en fsb-afdelings afdelingsmøde.

Det er da afdelingen der bestemmer om de vil have en forretningorden eller ej og vedtage deres
egen.

Hvor i vedtægterne står det at fsb kan vedtage en forretningorden som gælder for en afdeling,
evt. alle afdelinger?